Na enkele jaren ervaring met voorwiel aangedreven wagens, achter trekkers en 4 x4 was het voor mij eindelijk zover om achter het stuur te kruipen van een R5. De voorkeur ging naar Skoda Fabia Rally 2. Aangezien de jaren nauwe samenwerking met SXM / J-Motorsport (Fred Miclotte) viel de keuze voor SXM Competion. Aangezien ik voor eerst met de Skoda van start ging, stond de shakdown op het programma. Het was ook de 1ste meters ervaring opdoen voor mijn nieuwe co-piloot Matthias Canoot en dit meteen in een snelle wagen.  De wagen stelde ik af in afstemming met Fred aangezien zijn ervaring met de Skoda. Het eerste gevoel was dan ook positief na de 1st run, de 2de run had ik al beter gevoel i.v.m de grip van de banden. Bij het afsluiten van de shakedown stelden we enkel vast dat de auto raar lawaai maakte! Daarom werd er beslist om op vrijdag de turbo te vervangen voor de rally op zaterdag.

Op zaterdagmorgen kroop ik met een goed gevoel in de wagen om te starten op KP Schuiferskapelle. Meteen na de start merkte ik op dat de wagen niet het volle vermogen had op de lange stukken. Toch had ik geen slecht gevoel in de wagen. Na de eerste boucle op de service heb ik meteen overleg gepleegd met de engineer van SXM Skoda team. Uit de data leek alles ok. De 2de boucle reden we lek op kp Schuiferskapelle en moesten we een bandenwissel uitvoeren halfweg de kp waardoor we daar wat tijd verloren. We probeerden terug ons ritme te vinden en de auto wat meer aan te voelen. Op de laatste kp Oosthoek raken we in een coupure een steen en breekt het wiel af! Einde koers!! Door het snelle werk van de crew van SXM krijgen we de wagen toch in service om te wagen te herstellen. Hierdoor konden we een herstart aanvragen bij de organisatie. We kregen een 2de kans om onze wedstrijd toch nog volledig te kunnen afwerken.

Conclusie van de TAC Rally is dat we de Skoda heel goed hebben leren kennen maar niet voluit konden gaan. Dus kijk ik beetje met een dubbel gevoel terug op de wedstrijd en zal ik toch moeten kijken om de wagen eens opnieuw aan de tand te voelen! Toch wil ik het team van SXM Competion bedanken voor het werk en professionaliteit van hun inzet! Dus tot binnenkort

RT1
RT2

Eddy & Matthias

RT2
BRC
BRC
Rallye de Wallonie - Niels Reynvoet wint na een waanzinnig spannende finale
BRC
2WD Trophy - Vanton favoriet in Rallye de Wallonie
BRC
HBRC - Emile Tollet mikt op de dubbel in Rallye de Wallonie
BRC
Rallye de Wallonie - Vincent Verschueren: “Onze eigen wedstrijd rijden”
Rally van Wallonië - Thierry Schloesser op titeljacht in Divisie 2
BRC
JBRC - Rallye de Wallonie - Zware concurrentie voor leider Jonas Dewilde
BRC
Genummerde deelnemerslijst Rallye de Wallonie
BRC
Elke BRC Powerstage voortaan live op TV
BRC
Mooi deelnemersveld voor 41ste Rallye de Wallonie
BRC
Cédric De Cecco start BRC campagne in Ralye de Wallonie
X