Monnens volgt zichzelf op in Hemicuda Rally

Gunther Monnens en Thijs Ozeel hebben in een Porsche 997 GT3 de 21e editie van de Hemicuda Rally op hun naam geschreven. Dat deden ze voor het tweede jaar op rij.

Na de zaterdagavond proloog in de donkere Middelkerkse Polders was het nochtans een andere Porschist die de debatten leidde. Andy Lefevere, zevenvoudig winnaar in de Hemicuda Rally, reed in die openingslus bijna een seconde per kilometer sneller dan naaste achtervolgers PJM Cracco (Hyundai i20N Rally 2) en Gunther Monnens. Lefevere ging met 11.2 seconden voorsprong de nacht in.

Op zondagochtend ging Lefevere op dat elan verder: op de openingsproef van Kortemark reed hij 17.9 seconden (!) sneller dan Cracco en 19.1 seconden sneller dan Monnens. Van een kanontijd gesproken. De spanning werd erin gehouden, want tijdens de volgende proeven was het een keer Monnens, dan weer Lefevere die de snelste tijd reed. Tot op KP 9, waar de gaskabel van de Lefevere Porsche het begaf – game over. Monnens kreeg het op dat moment eigenlijk in de schoot geworpen, maar hield er tijdens de laatste twee KP’s toch stevig de snelheid in. Monnens op 1 dus, gevolgd door Cracco en een derde plaats voor een zeer sterk presterende Kurt Boone.

LIETAER – Eindelijk.

Bij de Historic wagens stond er geen maat op Paul Lietaer in de Opel Ascona 400. Lietaer stond al ettelijke keren aan de start in Koekelare, maar kon de wedstrijd nog nooit op zijn naam schrijven. Daar komt nu dus verandering in.

Stefaan Stouf was op papier de sterkste concurrent voor Lietaer, maar kon die rol niet inlossen. Op zaterdagochtend moest Stouf opgeven met koppelingsproblemen. Nick Torré (Ford Sierra Cosworth) bleef op die manier onbedreigd op de tweede plaats, gevolgd door de spectaculaire Bram Fonteyne in de imposante Volvo 240.

FRC – Singleton bij zijn eerste deelname

Het Flanders International Rally Championship staat open voor buitenlandse teams. Na de brexit en corona perikelen vinden de buitenlanders stilaan opnieuw de weg naar ‘Europa’. Winnaar werd de Ier Scott Singleton, in een pas aangekochte Ford Escort MK-II. Op ruime afstand volgde Wood (Mitsubishi Evo VI), die blij was om in zijn vierde deelname eindelijk eens de finish te halen. Derde bij de FIRC piloten werd Paul Hands, ook al in een Ford Escort MK-II.