De Ardeca Ypres Rally Belgium brengt de wereldtop naar de Westhoek, maar de internationale rallyfans zullen ongetwijfeld ook genieten van enkele Belgische spektakelmakers. De GT’s kleuren al vele jaren de Belgische rallysport en de laatste jaren zijn de BMW M3 E30’s razend populair geworden. Hun onderlinge strijd zal voor vuurwerk zorgen.

Bij de GT’s krijgen we een onderlinge strijd tussen de Porsches 911 GT3 van Tim Van Parijs, Glenn Janssens, Gunther Monnens, Tuur Vanden Abeele en Johan Dekens en de Alpines A110 van Paul Lietaer, Stefaan Prinzie, Amaury Molle en Chris Vandamme.

Op zich al een prachtige affiche die garant staat voor spektakel, maar daar komen dit jaar nog een reeks huilende BMW M3 E30’s bij. Het is uniek dat deze M3’s E30 tussen het WK-geweld van start kunnen gaan. Guino Kenis is de enige niet-West-Vlaming bij de BMW-rijders. Bij het groepje Bjorn Syx, Pieter-Jan Maeyaert, Christophe en Cedriek Merlevede en Didier Vanwijnsberghe, wordt Bjorn Syx als topfavoriet naar voor geschoven.

VAS
RallyTime animated

Bjorn Syx: “Ik weet dat ik het mezelf niet gemakkelijk heb gemaakt door de prestaties van de laatste jaren, en dat vele ogen op mij gericht zijn. We hebben een goede voorbereiding acher de rug en willen onze favorietenrol zeker opnemen. Ik laat me niet gek maken. Natuurlijk is mijn doel als eerste BMW-rijder te finishen. Ik ben heel blij dat we alle steun krijgen van de organisatie om met onze historics te kunnen starten in een manche van het Wereldkampioenschap.”

Bjorn Syx kreeg de afgelopen dagen de kans een testrit mee te maken met huidig WRC-leider Kalle Rovanperä. “Een unieke belevenis naast de ‘Master-himself’.  Ik was echt onder de indruk van de efficiëntie qua wegligging en het afremmen van de Toyota, en zeker van de rijkunsten van Kalle, die ook een ritje heeft gemaakt met mijn M3 E30. Hij amuseerde zich duidelijk.”

Pieter-Jan Maeyaert neemt de handschoen op bij de M3-rijders: “Doelstelling is natuurlijk eerst uitrijden, maar ik ben nogal competitief ingesteld en mik dan ook voluit op de tweede plaats. Favoriet voor de eerste stek? Wie dacht je, Bjorn Syx natuurlijk. De test in Wervik bracht niet hetgeen we er van verwachten door een vroege opgave met pech. Maar de testrit enkele weken terug bracht veel soelaas en we zijn klaar om de strijd aan te gaan. Intussen is het van 2018 geleden dat we wel nog in Ieper deelnamen, en zijn er heel wat wijzigingen doorgevoerd qua parcours, met weinig herkenningspunten. Het is een lange rally, en toch moet je zorgen dat van bij de start mee bent in de debatten. Maar net zoals Bjorn vertelde, vinden we het een ongelooflijke eer dat we kunnen en mogen deelnemen aan een heuse WRC-proef.”

Cedriek Merlevede: “In de laatste uren werd onze M3 E30 nog voorzien van een nieuwe motor, nadat we eerder al een nieuwe ophanging plaatsten. Petje af trouwens voor de mecaniciens, die in amper drie uren de nieuwe krachtbron in de bolide monteerden. We hebben nog geen meter gereden met de BMW, en de shakedown in Nieuwkerke zal de eerste grote kennismaking zijn. De uitstap in 2021 naar Spa-Francorchamps hield me tegen te starten, maar dit jaar wilde ik er absoluut bij zijn. Voordeel in de strijd in de NCM-klasse is natuurlijk dat we allemaal met gelijke wapens strijden. Volgens mij zal het er op aankomen goed te doseren, en zeker niet over de limiet te gaan. Maar we hebben een leuke groep onder elkaar, en ik persoonlijk ga zeker niet kijken naar de tijden van de GT’s. “

Christophe Merlevede: “Ik vermoed dat onrechtstreeks iedereen van ons toch wel eens de tijden van Porsches en de Alpines zal bekijken. Qua tractie zijn de GT’s niet te volgen, maar ik denk dat wij met de M3 op de vele smalle wegen toch een voordeel hebben, gezien de Porsche toch wel breder is. Ik wind er geen doekjes om, starten in WRC met onze BMW, is toch het mooiste dat er is? Mijn grote vrees is een beetje de weersomstandigheden komend weekend. Donderdag moeten wij bekendmaken met welke banden we zullen rijden. Komt er regen of niet, dat zal zeer de vraag zijn. En gezien de ene rubber beter is op droog wegdek dan op natte wegen en vice versa, zullen we met argusogen de weersvoorspelling volgen de komende uren en dagen. En dat zou wel eens bepalend kunnen zijn voor het resultaat. Voorzichtig positief mik ik op het laagste podiumschavotje.”

Afspraak in Ieper, waar het spektakel donderdagavond al begint op de Shakedown in Nieuwkerke

KAMV
RT1
Rally van Wallonië - Thierry Schloesser op titeljacht in Divisie 2
BRC
JBRC - Rallye de Wallonie - Zware concurrentie voor leider Jonas Dewilde
BRC
Genummerde deelnemerslijst Rallye de Wallonie
BRC
Elke BRC Powerstage voortaan live op TV
BRC
Mooi deelnemersveld voor 41ste Rallye de Wallonie
BRC
Cédric De Cecco start BRC campagne in Ralye de Wallonie
VAS
Wim Meulders: Drie decennia autosport met passie
Pieter Tsjoen Racing met Toyota GR Yaris Rally2 in Ypres Rally
BRC
Vande Walle – Truyaert kijken tevreden terug op hun thuisrally
BRC
Van de Vivere - Canoot maakten kennis met Skoda Fabia Rally2 in TAC Rally
X