Baas in eigen gouw
Drie overwinningen heeft Stéphane Lefebvre nu op zijn palmares staan in het pittoreske Béthune, net over onze landsgrens. In deze 2021 editie was hij tevens de grote slokop met 9 snelste tijden op 10 gereden proeven. Laurent Bayard deed wat hij kon in zijn Ford Fiesta R5 maar de ex Citroen fabriekspiloot kon hij niet bedreigen. Hij toonde zich wel een tevreden man. “De Fiesta gaf heel het weekend geen krimp. Misschien zou ik met een MK2 versie dichterbij zijn gekomen. Maar Stéphane kloppen is eerder een mission impossible”.
Warrior Vic Heuninck ging het minder goed af. De verwachtingen lagen heel hoog en het leek de goeie richting uit te gaan tot die verdomde proef 4 waar een dubbele lekke band voor meer dan 3’27” tijdsverlies zorgde. De Citroen rijder vocht zich nog terug naar een 6de plaats. Nog een pechvogel was Frederic Roussel die aanspraak leek te maken op een podiumplaats. Hij kreeg op de allerlaatste proef af te rekenen met een lekke band wat hem 1’32” koste en zodoende moest de Citroen rijder tevreden zijn met de 4de plaats. Door de lekke band van Roussel kreeg Samuel Salaun een vrijgeleide richting 3de plaats in zijn Skoda Fabia R5.
Drie keer in Historic
Bij de moderne behaalde Lefebvre zijn 3de zege in Béthune waarvan de laatste 2 op een rij. Dat kan ik ook moet Paul Lietaer hebben gedacht, en hij deed het ook. Meer zelfs de laatste 2 zeges pakte hij met 2 verschillende wagens. In 2020 met de Opel Manta 400 en in 2021 met de Ford Escort MK2. Het gevecht voor de andere podiumplaatsen was er een tussen Porsche rijders Patrick Mylleville en Piet Declercq. Mylleville had lang de beste kaarten maar moest uiteindelijk met de finish in zicht de duimen leggen voor Piet Declercq.