Wedstrijdverslag Criterium JL Dumont: Nico Rogiers – Steven Ramboer

Vrijdagnamiddag vertrokken we vol goesting richting Waremme. Het weer kondigde zich zomers aan en gezien deze wedstrijd nieuw was voor ons verkozen we droog weer boven nat. We hadden onze portie nat en vettig reeds gehad tijdens de eerste manche van de Clio 2 Rally Challenge in Hannuit, tevens ook een wedstrijd die nieuw was voor ons. Deze was goed verlopen met klasse winst in klasse 1 en een tweede plaats algemeen, waardoor we op een gedeelde eerste plaats stonden in het algemene klassement en een eerste in de klasse.

Wij hadden als doel gesteld voor de wedstrijd om mee te doen voor de winst in klasse 1 in Waremme. Maar met Duville, die een fantastisch resultaat reed in de Monteberg door divisie 1-2 te winnen en dus wedstrijdritme had, Conard, die de streek daar goed kent en ervaren co Mombaerts, die mogelijks de wedstrijd ook al eens genavigeerd had en nu aan het stuur zat, zou dit geen gemakkelijke opdracht worden voor Nico en mezelf.

We staken dus heel veel tijd in de verkenningen op zaterdag door alle tijd te benutten die ons ter beschikking werd gesteld en de nota’s telkens te verfijnen bij iedere passage. Iets waarvan we heel tevreden waren op zondag.

De wedstrijd zelf dan. Ondanks dat we al van Hannuit, begin maart, niet meer met de wagen hadden gereden waren we uiterst tevreden van onze eerste chrono op zondagmorgen. Ondanks de  goede verkenningen hadden we toch een warm momentje. Een put-bult combinatie, die we zaterdag bij lage snelheid tijdens de verkenningen niet hadden opgemerkt, deed ons even op de voortrein rijden met de achterste wielen van de grond. Maar dame Fortuna was ons goed gezind en we mochten ondanks het verschot verder onze klassementsproef afwerken zonder brokken of tijdsverlies. We namen onmiddellijk de leiding in klasse 1 door de snelste tijd in onze klasse te lukken met 13 seconden voorsprong op Duville en 25 seconden op Mombaerts. Conard moest in extremis forfait geven voor deze wedstrijd door problemen op vrijdag met de Clio. Spelmans met de klasse 2 Clio was logisch gezien sneller en algemeen leider in de Clio 2 Rally Challenge. Ook op KP2 lukten we de snelste tijd in klasse 1. En dat deden we nogmaals over op KP 4. Spelmans moest ondertussen opgeven na KP 2 waardoor we ook algemeen leider werden.

Op KP 6 moesten we de scratch aan Duville laten, met 4 seconden, omdat we een BMW inhaalden op de proef. Helaas maakte deze geen plaats op een rechts 3 situatie waardoor we vastzaten tot de volgende rechts 3 situatie omdat het een smal en snel stuk was. Maar op de volgende rechts 3 situatie deed de piloot de deur dicht waardoor we stil stonden. Na de bocht was hij blijkbaar verschoten omdat hij ons nog steeds niet had gezien en ging hij uit de kant maar moesten we er wel rond rijden. Hierdoor verloren we +/- 15 seconden.

Vanaf KP 7 tot het einde lukten we de scratch. Hierdoor wonnen we ook de afsluitende Powerstage en konden we extra punten scoren.

We wonnen dus voor de eerste keer algemeen de Clio 2 Rally Challenge en de Powerstage en voor de tweede maal onze klasse waardoor we leider worden in de tussenstand van de Challenge. Hierdoor trekken we als leider naar de Hemicuda rally die mogelijks de afsluitende wedstrijd voor deze Challenge wordt want vandaag raakte bekend dat Zuid-Limburg wegens de corona pandemie niet mag plaats vinden.

Nog even een pluim naar de organisatie voor de goede organisatie, prachtige proeven en ja bijna 136 kilometer klassementsproeven met 5 verschillende kp’s. Echt waar deze wedstrijd is net als Hannuit een aanrader. In Vlaanderen vinden we dit soort wedstrijden niet meer in het provinciaal kampioenschap. Een aanrader voor teams die eens van onder hun vertrouwde kerktoren willen komen en de uitdaging willen aangaan om op onbekend terrein te rally te rijden.

Ook een dikke merci aan onze service-mannen Paul, Noël en Stefaan. Pitstop Racing Events leverde ons weer een Franse bolide af die draaide als een Zwitsers uurwerk. Topprestatie van het hele team. Een dankjewel van een uiterst tevreden piloot en co-piloot.