Een podiumplaats, dat was de doelstelling van Vincent Verschueren in de 60ste ConXioN Omloop van Vlaanderen en met een derde plaats heeft hij die doelstelling bereikt. De wedstrijd begon nochtans niet ideaal voor Vincent Verschueren en zijn navigator Stéphane Prévot. De openingsavond, met 5 klassementsproeven zonder service, werd gekenmerkt door regen vanaf de derde klassementsproef, de Zoning.
“De honger was groot, na meer dan twee maanden inactiviteit. Het deed deugd om op de shakedown nog eens met onze Skoda te rijden. Ik begon echter niet goed aan de wedstrijd. Bij de start van de eerste proef liet ik de motor afslaan. We verloren 3″5. Op de tweede proef in Beveren begon het te regenen. We hadden gegokt op harde slicks, type “21”, en dat was duidelijk niet de juiste keuze. Ik vond geen grip en we verloren 11″. Maar nog erger was het feit dat de motor begon te roken en olie verloor. Ik vreesde het ergste,” vertelt Vincent.
Na de tweede proef, volgde een korte hergroepering waar de bemanning met 2 mecaniciens de banden mochten wisselen. Terwijl het steeds feller begon te regenen, werden regenbanden gemonteerd. “Gelukkig bleek onze vrees voor het olielek ongegrond. Blijkbaar was een dop niet goed afgesloten. Ik kon de avond afronden met een mooie scratch in Beveren en een vierde plaats, voor onder andere Bedoret en Princen.”
Zaterdagvoormiddag was het mooi weer. Vincent bleef op de 4de plaats, voor Kris Princen, maar koploper Fernémont bouwde zijn voorsprong wel verder uit naar 40″9.
“Ik twijfelde deze ochtend aan de bandenkeuze. We konden een zachte slick leggen in combinatie met een stugge afstelling van de vering, of we konden opteren voor harde slicks met een zachtere vering. We kozen weer voor “21” harde slicks met een zachtere afstelling. Het bleek niet ideaal. In de snelle situaties was de Skoda niet stabiel en moest ik van het gas. We hebben tijd laten liggen…”
Vanaf de tweede ronde op zaterdag werden zachte slicks gemonteerd die ook in de regen erg efficiënt bleken. Maar voor de slotronde kon Vincent geen vers rubber meer monteren, waardoor hij weinig grip vond op de slotproeven. Het belette hem niet om op de Zoning en op de Zilverberg de snelste tijd te klokken. Dankzij die eindsprint passeerde hij Cracco nog naar de derde plaats, op amper 20″ van winnaar Bedoret. De ambitie, een podiumplaats, werd gerealiseerd, maar met een optimale bandenkeuze zat er mogelijk nog iets meer in…