Nr 13 voor mister Kasterlee

Piet Van Hoof won de Short Rally van Kasterlee. Tradities zijn er immers om in ere te worden gehouden en net als de vorige jaren speelden de Nederlanders een prominente rol. De spanning voor de deelnemers aan de VAS regionale competitie moest worden gezocht binnen de divisies en de klasses.

Zinderend heet werd het in de Kempen. Voor bepaalde mensen, zoals de ijscoman, betekende dit een recordomzet. Voor de rallydeelnemers gemengde gevoelens. Er was niet alleen de hitte, maar ook het feit dat het parcours kurkdroog en stoffig lag en dat veel droge aarde en zand vanuit de coupures op de baan terecht kwam. Het maakte het allemaal zeer verraderlijk. En dat zouden sommigen geweten hebben, zoals de broers Brulez, die de SEAT Ibiza afschreven na een klap tegen een boom. “Einde seizoen”, liet Lieven Brulez weten via zijn facebook, “maar we zijn al blij dat we dit nog kunnen navertellen…”. Ook Van Craenenbroeck maakte een kwalijk uitziende crash met zijn Evo X, net als Paepen met de BMW 316 Compact. Ook daar kwam men met de schrik vrij.

Voor Piet Van Hoof was het business-as-usual. De Nederlander reed met zijn Evo IV naar een voorsprong van drie seconden op de eerste proef. Daarna begon hij zijn vermenigvuldigingsdans: vijf seconden, dan tien, dan elf… tot hij op de laatste proef uitbolde en met 36 seconden verschil over de streep ging. Achter hem wisselden de achtervolgers af met Roald Leemans (Citroën DS3 R5) en Erik Van Loon (Subaru Impreza WRC) Van Iersel klampte nog even aan op de derde plaats maar toen hij met de Hyundai i20 R5 uit de wedstrijd verdween lag de weg naar het podium open voor respectievelijk Van Loon, tweede, en Leemans, derde. Een Nederlands podium dus.

Tegenstand moest er komen van een peloton aan BMW’s maar de achterwielaangedreven wagens hadden op het droge zanderige parcours geen verhaal tegen de vierwielaangedreven bolides. Tom Ceuppens plaatste zijn BMW 130i op de vierde plaats. Serge Vervondel (Lancer Evo VI), zesde, en Kjell Vandenberghe (BMW E36 M3), zevende, volgden om de Belgische eer te redden.
Voor de VAS kampioenschappen zagen we een aantal duidelijke standpunten. Stefaan T’Joens won met de Evo X opnieuw divisie 1-2, zijn 6de zege op 6 deelnames. Desondanks is het Van de Vivere, 52ste met de Subaru Impreza, die de nieuwe leider wordt in het kampioenschap. Stijn Blanchard had eveneens de kans om veel goed te maken in de tussenstand, maar hij smeet de handdoek in de zesde proef met een kapotte aandrijfas.

Bij de divisie 4 oldtimers was het Bert Swerts met de Opel Manta die won. Ronny Declercq, tweede, doet een goede zaak in de tussenstand van het kampioenschap. Zien we de gele Opel nog terug buiten de Hemicuda? Koen Verhaeghe, derde algemeen en winnaar van zijn klasse, scoort belangrijke punten. Matthieu Lietaer gaf in Staden al aan resoluut voor het VAS kampioenschap te willen gaan. Zijn deelname in Kasterlee moest hem op weg zetten maar hij kon slechts een 5de plaats pakken bij de Oldtimers. Dick Lambrecht werkte koel af in Divisie 5 (Youngtimer) met de bescheiden Opel Corsa. Van een verre 41ste plaats algemeen ligt hij niet wakker. De eerste plaats in de Divisie 5 brengt hem meer soelaas!

En wat dan met de “koningsklasse”, Divisie 3? Steve Bécaert was afwezig, evenals de leiders in de tussenstand, de neefjes Boone. Maar ook Kenneth Geldhof zagen we niet aan de slag in Kasterlee. In Divisie 3 blijft men dus op een status quo en zo wordt de volgende wedstrijd weer belangrijk. Afspraak in september voor de Short Rally van Oudenaarde.