Christof Seynaeve naar aanleiding van de 60ste ConXion Omloop van Vlaanderen

Het is niet onopgemerkt gebleven. Er waait duidelijk een nieuwe wind bij de organisatoren van de ConXion Omloop van Vlaanderen. De wedstrijd is dit jaar toe aan zijn 60ste editie. Naar aanleiding van dit jubileum hadden we een vraaggesprek met Christof Seynaeve.

Voor de mensen die je nog niet kennen. Stel jezelf even voor?
Mijn naam is Christof Seynaeve, 43 jaar en ondervoorzitter van KAMV. Verantwoordelijk voor de aanvragen naar de steden en gemeentes en verantwoordelijk voor de relatie met de deelnemers.

Wat maakt volgens jou de Omloop van Vlaanderen zo speciaal?
De Omloop is de eerste BRC wedstrijd na het verlof en trekt het tweede deel van het seizoen op gang. Als oudste rally van het kampioenschap blijven we volop innoveren. Zo brachten we als eerste een wedstrijd voor ecologische voertuigen in het rally kampioenschap en waren we de eersten die een Tyre fitting zone introduceerden binnen het BRC. Als je de toeschouwers en deelnemers vraagt wat de Omloop speciaal maakt, zal je meestal KP Zoning als antwoord bekomen. De legendarische showproef op de industriezone blijft voor onze wedstrijd belangrijk.

Hoe kijk je terug naar de editie van 2018?
2018 was voor onze organisatie een erg belangrijk jaar. We dienden op zoek naar een nieuwe voorzitter en we hadden enkele medewerkers die na jarenlange dienst uit de club vertrokken. Ondertussen hebben we dus zoals geweten een nieuwe voorzitter en nieuwe enthousiaste medewerkers. Onze wedstrijd in 2018 stond in het teken van de vernieuwing. Ik kon het Brits Mini kampioenschap overtuigen naar Roeselare te komen en we werkten keihard aan een aantal vernieuwingen. De Omloop van 2018 werd een groot succes voor ons. De paar kleine werkpuntjes nemen we mee om deze ook in 2019 te verbeteren. We blijven hard werken om onze wedstrijd verder te laten evolueren. Voor 2019 willen we blijven investeren in de beleving van toeschouwers en deelnemers. Met de extra kampioenschappen komen we al tegemoet naar het publiek toe. Ook de deelnemers willen we extra ondersteunen.

Wat brengt het parkoers voor 2019?
Qua parkoers verandert er weinig tegenover 2018. KP Passendale wordt in de configuratie verreden van 2017 met een andere finish. Daar hebben we een overeenkomst dat we bepaalde stukken tweejaarlijks rijden. KP Beveren krijgt een nieuwe start aan de Lust Arena die behouden blijft. Ook zal er een wijziging zijn op de Zoning, maar daar later meer over.

We horen vaak dat er nog weinig gemeenten zijn die een rally toelaten op hun wegen. Is het ook voor jullie een moeilijke opdracht om het parkoers samen te stellen?
We hebben goede contacten met alle steden en gemeentes en houden altijd rekening met de verzuchtingen van de bewoners langs het parkoers. Niet iedereen is natuurlijk even hard fan, maar bevragingen uitgevoerd door onze organisatie leert ons toch dat meer dan drie kwart van de bewoners pro rally zijn en het spijtig zou vinden moest deze niet meer doorgaan. Het is het moment om vrienden uit te nodigen en samen de rally te beleven.

Wat veel rallyliefhebbers zich afvragen, waar zijn de oer-klassieke proeven van de Omloop naartoe ?
De afspraak met Stad Roeselare is dat de wegen slechts 1 keer mogen gebruikt worden voor de rallysport. Zo wordt TBR nu verreden op onze vroegere KP Oekene. KP Hooglede en KP Gits zijn beiden op grondgebied Hooglede. De vele wielerwedstrijden krijgen daar voorrang op de rallysport wat wel jammer is natuurlijk voor ons. Wat het onverhard betreft blijft zoiets kostelijk voor een organisatie. De weg dient achteraf te worden hersteld en dit brengt extra kosten met zich mee. Maar soms wordt er ook geen toelating verleend door de overheid om het onverhard te gebruiken. Anderzijds moet het onverhard ook in een goede staat zijn en niet te breekbaar voor de dure rallywagens. Zo hadden we destijds ooit eens de kans een privé onverhard te gebruiken van een landbouwer op de proef Gits. Heel sympathiek van hem, maar toen we deze onverhard gingen verkennen na een regenbui raakten we er zelfs ternauwernood door met een jeep. Dat was dan ook absoluut geen optie.

De Omloop van Vlaanderen is aan zijn 60ste editie toe. Hebben jullie er aan gedacht om een vedette als Neuville aan de start te brengen?
Voor de 60ste editie hebben we geïnvesteerd in het TER en TERH kampioenschap. Ook het ONRK, Britse Mini Sport Cup en de Stage masters challenge zijn mooie kampioenschappen die onze wedstrijd op hun kalender hebben staan. Daarnaast ontvangen we de BMW M-cup als enige tweedaagse rally en organiseren we de Porsche Trophy en de E rally. Een zeer ruim en variërend aanbod reeds, zeker als we daar ook de Criteriums bijrekenen. Voor het halen van de grootste toppiloten is het natuurlijk een voordeel als je een team manager bij een WRC team of een FIA directeur in uw rangen als organisator hebt.

Tot slot, wat is jullie ultieme droom als organisatie?
Onze ultieme droom hebben we al deels zelf voor gezorgd door de variëteit van kampioenschappen met op kop het TER en TERH kampioenschap. Maar ik denk dat iedere organisator zijn belangrijkste zorg een veilige wedstrijd organiseren is zonder incidenten. Daar hebben ook de toeschouwers een belangrijke rol in door zich aan de veiligheidsmaatregelen te houden en respect te hebben voor andermans eigendom waarop ze plaats nemen om de rally te bekijken.