Didier Bostoen op kruissnelheid in juni


Een vast programma in 2019 staat er niet op de agenda van Didier Bostoen. Zo vertelde de immer gemotiveerde copiloot ons tijdens ons gesprek van enkele weken geleden. Er stonden dan ook nog geen wedstrijden op de agenda in de maand juni. Maar het kan snel gaan en zo wordt de maand juni veel drukker dan voorzien. Didier start immers in drie verschillende rally’s naast twee verschillende piloten.

“Klopt,” vertelt Didier. “Volgend weekend rijd ik met Cris Algoedt in de ORC Rally. Daarna trek ik met Rudy Bouvart naar Haute Senne om vervolgens terug met Cris af te zakken naar Ieper voor de afspraak van het jaar. Dit jaar was Ieper helemaal niet voorzien voor mij. Tot Cris me hierover aanspraak. Eigenlijk komt me dit goed uit. In Tielt hebben we samen mooie dingen laten zien. Ieper ken ik goed en ik ben dan ook wel blij dat ik mijn ervaring in de westhoek met Cris kan delen.

Wat zijn jullie verwachtingen voor de komende ORC?

De ORC wordt door ons eigenlijk gezien als een test in functie van Ieper, maar niettemin willen we zo hoog mogelijk eindigen. In Tielt hebben we een knap resultaat neergezet en zoals steeds na iedere rally doen we nog een debriefing. Ook met Cris heb ik gesproken over wat wat eventueel anders of beter kan. In de auto klikt het fantastisch goed tussen ons en ik wil graag nog paar nieuwe dingen uitproberen zodat ik Cris naar een nog iets hoger niveau kan tillen. Het zit hem vaak in kleine details die het verschil kunnen maken en net die dingen wil ik proberen in functie voor Ieper.
We moeten wat de ORC betreft realistisch blijven. Aangezien de R5 wagens die er starten is een podium voor ons niet haalbaar.

Haute Senne wordt dan je volgende rally met Rudy Bouvart in een Corolla WRC full spec?

Inderdaad. Rudy is wat mij betreft een zeer snelle piloot. Soms extreem snel, alleen heeft hij één nadeel. Hij rijdt niet genoeg. Wat mentaliteit betreft zitten we op dezelfde golflengte. We hebben beide dezelfde winnersmentaliteit. Zo herinner ik me nog vorig jaar Doornik. Op de eerste KP reden we de scratch en de toon was meteen gezet. Jammer genoeg reden we in Templeuve lek waardoor we veel tijd verloren. Voor Rudy was dit meteen het moment om te stoppen omdat het verschil niet meer goed te maken was… Voor hem was de wedstrijd daar verloren.

Met de Corolla WRC heeft hij alvast een fantastische wagen in handen. Zelf heb ik nog nooit een wedstrijd betwist in een WRC. Tot op heden reed ik enkel mee in een test en daar was het gevoel al fantastisch. We gaan de strijd aangaan met Cedric De Cecco in de Skoda Fabia R5. In theorie zijn we met deze WRC trager dan de Skoda, maar ik ben wel benieuwd om de vergelijking te maken. Puur uit interesse.

Wat geniet jou voorkeur. De Vlaamse of de Waalse proeven?

Als het om de KP’s gaat dan verkies ik de Waalse omdat ik deze uitdagender vind. Persoonlijk vind ik dat de infrastructuur zich ginder beter voor leent. Daar heb je maar weinig platte stukken en vaak een opeenvolging van mooie bochtencombinaties. Ieper is ook wel uitdagend maar rijdt bv 30km verder en je hebt een heel ander parcours. Neem bijvoorbeeld Boeschepe. Je komt vol aangereden naar een top met daarachter links, rechts, op en neer… die uitdaging, zalig gewoon.

Wat het organisatorische betreft kies ik resoluut voor het Vlaamse wedstrijden. Op dat vlak zijn we hier verwend. Alles is tot in de puntjes voorbereid.

Eind juni trek je dan met Cris Algoedt naar de Renties Ypres Rally. Heb je daar een doelstelling voor ogen?

Vorig jaar heb ik Ieper gereden met Peter Lemahieu. We hebben echt hard getrapt en de tijden waren ook snel waren. Dit jaar met Cris wil ik gaan voor de eerste twee-wiel-aangedreven wagen. Ik wil er voor gaan om op zaterdag te kunnen starten tussen plaats 30 en 35. Daar ga ik zeker mijn best voor doen om dit te bewerkstelligen. Ik gun het Cris.

Tot slot, komt er eventueel een samenwerking op lange termijn met Cris?

Dit hangt natuurlijk van Cris af, lacht Didier. Als Cris me daarvoor zou contacteren zou ik daar wel op in gaan.