In de aanloop van het nieuwe seizoen spraken we met Mats van den Brand. Over zijn carrière tot nu toe. Over zijn plannen voor dit seizoen. En vooral over zijn passie… het bouwen van BMW M3’s.

Als jonge kerel ben je begonnen met karting, hoe ben je met de racerij in contact gekomen?
Door pap. Papa (Mark van den Brand) was navigator van o.a. Hans Stacey (1990-1997). Dus als pap naar de rally was en dit meestal op TV kwam toentertijd, was ik als broekie aan het kijken. Altijd bezig met auto’s, Lego, brommertjes… Tot op een dag papa aan mij vroeg wat ik wou karten of motorcrossen. Die keus was natuurlijk snel gemaakt en zo begon ik in 1997 met karten. Ik was toen 6 jaar oud.

Vele jongeren die van de karts komen groeien door naar de eenzitterij. Jij koos voor de rallysport. Wat sprak je aan in rallysport?
Ik heb een keer formule Renault getest met VAR. Ik vond de techniek interessanter dan het rijden… De uitdaging in de rallysport, zo snel mogelijk op de limiet zitten, en het parcours sneller afleggen dan je tegenstanders met in principe weinig voorbereiding (circuit kun je natuurlijk testen, rondjes blijven rijden…) Ik kom wel graag op het circuit, maar dan als coach/begeleider van o.a. Richard Verschoor.

KAMV
BRC

Als ik de reeks wagens bekijk waarmee je reeds gereden hebt blijken de Ford Fiesta R2T en de Fiesta R5 de vreemde eenden in de bijt. Je begon met de BMW 325i E30. Reed daarna met de Ford Escort RS 2000 MKII, vervolgens in de Nissan 350Z. Nu met de BMW M3 E30 waarmee we jou al 3 seizoenen aan het werk zien. Het zijn een voor een achterwiel aangedreven wagens. Vanwaar jou voorkeur voor deze wagens?
Ik denk dat dit wel een beetje toeval is. Misschien omdat ik uit de karting kom, RWD makkelijker onder de knie heb. Veel mensen maken de fout om een RWD te sturen met de hand… uiteindelijk doe je het met je rechtervoet en het gevoel dat je heb in de stoel. Dit spreekt mij het meeste aan met een achterwiel aangedreven auto. Alhoewel ik denk dat ik met een R2 ook aardig uit de voet kwam omdat je altijd moet pushen met zo’n auto. Daarnaast vond ik mijn R5 debuut beter dan verwacht. Ik had nagenoeg geen 4×4 ervaring, laat staan met een R5.

Stel dat je morgen beslist om de BMW op stal te zetten, welke wagen staat er op jou verlanglijstje en waarom?
Een andere auto met emotie. Waarschijnlijk een Porsche of Manta 400.

Om even terug te komen op 2018. Hoe kijk je terug op dit seizoen?
Een beetje dubbel. Het jaar begon heel sterk. Vanaf de ELE rally zelf vond ik dat ik een stap had gezet, qua snelheid. Dit was ook wel te zien in de tijden na de ELE rally (met welke auto dan ook). Alleen vanaf de ELE rally hadden we om welke reden dan ook meer tegenslag. 2018 had voor mij een droomjaar kunnen zijn omdat we elke rally aan de leiding stonden in de klasse of een sterk optreden hadden kunnen laten zien (Ypres, ELE, Koln Ahrweiler…) Ondanks alles zijn we van de 12 gereden rally’s toch 5x uitgevallen waarvan 2x mijn fout en 3x mechanisch. Wat het dan zo zuur maakt, is dat we mechanisch zijn uitgevallen door domme pech. Voorheen was de M3 niet betrouwbaar (2016) maar dit jaar hebben we altijd uit voorzorg dingen vervangen en toch zat het dan wel eens tegen.. Een cardanas van een R5 die opkrult, wie bedenkt dat nou? Of een nieuwe motor waarvan ARP een verkeerd boutje levert (wat niet terug te halen is). De kans dat zoiets gebeurd is zo klein, maar toch gebeurde het. Ik kijk positief terug op 2018 omdat als ik naar social media kijk, zie hoe populair onze m3 is geworden. Met het opzetten van een Fanclub zie hoeveel interesse er daadwerkelijk is. Dit maakt mij toch wel echt vrolijk en hier haal ik zeer veel energie uit!

Ook dit jaar zien we jou terug in de M-Cup. Wat maakt deze cup voor jou aantrekkelijk om te rijden?
Het niveau, het aantal rijders, de populariteit bij de fans en de samengestelde kalender. Ik vind het een zeer sterke cup met veel competitie onderling. Daarnaast is iedereen sportief en is het een leuke club!

Welke rally uit de cup spreekt jou het meeste aan en waarom?
East Belgian Rally. Daar kijk ik nu alweer naar uit. Zo snel, technisch en ja… gewoon gas erop.. (haha)

Los van de M-Cup, wat staat er dit jaar nog op jou programma?
Is een beetje budget afhankelijk. Ik zou graag Ypres, Koln Ahrweiler, Kasterlee en Grabfeld willen toevoegen. Daarnaast zal ik waarschijnlijk ook wel de ELE rally doen omdat dit mijn thuis rally is.

Eddy Smeets neemt terug de nota’s voor zijn rekening. Welke band heb je met Eddy? Hoe zou je hem omschrijven als mens en copiloot?
Eddy en ik zijn als duo in 2012 begonnen. Met in het begin meer downs dan ups, lees fouten van mij, onervarenheid enz. Maar Eddy en ik zijn ook zeer goede vrienden geworden en we vertrouwen elkaar blind. Eddy is wel iets meer een emotiemens dan dat ik dat ben. Maar dat vult elkaar goed aan. Eddy helpt mij zeer veel, niet alleen als co. Het maken van de nieuwsbrief, opzetten van de fanclub, ontwerpen van Postcards, kalenders, overals, teamkleding… Ja speciaal manneke wel maar een hele goede co voor mij en daarnaast ook een hele mooie vriendschap!

Los van enkele rally’s in Nederland en Duitsland ben je het vaakst in België terug te vinden. Wat vind je aantrekkelijk aan de Belgische wedstrijden?
Goede vraag. Het zijn mooie rally’s en het niveau in België ligt hoog. Denk dat dat mij het meeste aantrekt. Daarnaast zijn er veel meer supporters dan in Nederland en vind ik het persoonlijk gemoedelijker.

Is er veel verschil hier in België ten opzichte van de Nederlandse wedstrijden?
No comment (haha)

Naast de rallysport ben je ook bezig met de opbouw van verschillende M3 E30’s? Wat maakt deze wagen aantrekkelijk denk je?
De emotie van de auto. Het geluid en daarnaast de wegligging. Ik kan me niet voorstellen dat er een andere auto uit 1986 zo competitief is als de M3 E30. Ik kan er wel een boek over schrijven hoe geweldig het is om met deze auto te rijden, elke keer weer!

In januari worden er vijf gebouwd. Hoeveel mankracht werkt er in de bodyshop?
Als ik zeg dat ik het voornamelijk alleen doe, gelooft natuurlijk niemand dat. De belangrijkste persoon is toch wel pap die naast zijn eigen bedrijf (autobedrijf m vd Brand) maar dolgraag werkt aan de M3 E30. Elke dinsdag zijn Dreke (Andre) en Stijn er om mee te werken. Tijdens de rally hebben we ook nog Wilco, Harrie en Rinze.
Om je een idee te geven over mijn dagindeling. Ik sta op om 06u30. Ga meestal sporten om 07u00. Terug thuis om 09u00. Dan begint mijn (werk)dag. Meestal is het overdag regelen van spullen, draaier, freezer, coater, Bosch tuning, HSP, Vink Motorsport en dergelijke om vervolgens te eindigen om 23u30 of later. Het zijn zware dagen. Het bouwen op zich is momenteel het herhalen van… Het regelen van spullen en onderdelen kost toch wel het meeste tijd. Zo zijn we nu bezig met M3 #8, deze gaat naar Italie. M3 #9 zal gebruikt worden voor de verhuur OF wordt verkocht. M3 #10 is voor Bjorn Syx uit België. Hij bouwt hem gedeeltelijk zelf. Ik lever hem alle delen en doe de voorbereiding van de koets. M3 #11 is reeds aangeschaft. Dan hebben we nog mijn eigen M3 die natuurlijk wat schade had. En hebben we 2 M3’s staan van klanten uit Engeland en Frankrijk. Deze laatste twee is het voornamelijk afstelling van de auto, kleine aanpassingen en voorzien van de juiste spullen. Toch wel leuk, als je een beetje hard gaat met een M3, hoeveel mensen dit aantrekt!

Hoeveel uren zijn er nodig om een perfecte M3 te bouwen?
Wanneer is deze perfect? Momenteel zit ik op 450u/500u per auto van begin tot eind.

Wordt alles wat opbouw en afwerking betreft door jullie zelf gedaan?
Opbouw doe ik helemaal zelf in de zin van, ik bepaal hoe de auto wordt. Natuurlijk besteed ik veel uit. Zo maak ik de voorwielophanging zelf, maar laat het ergens anders aflassen en coaten. De motor wordt uiteraard gedaan door Bosch Tuning en de versnellingsbakken worden voorzien door Erik Qvick met Samsonas. Ik heb een zeer mooie afspraak met Reiger. Het differentieel maken we zelf (ramp, sper bepaling etc) alleen iemand anders zet het weer in elkaar. Het is onzin om alles zelf te willen doen en je moet elkaar wat gunnen! Ik kom zelf uit het zuiden van Nederland maar toch haal ik veel weg bij mensen uit het noorden. Bosch Tuning, HSP en Multiteck wonen toch allemaal op ruim 2u van mij. Ton Vink van Vink Motorsport werken we veel mee samen en de koetsen laten we altijd waterstralen in Duitsland. Stiekem komt er veel bij kijken.

Zijn er voor dit type nog makkelijk onderdelen te vinden?
Drama… of kost erg veel geld. Er is zoveel vraag maar nauwelijks aanbod!

Vaak wordt er gezegd dat het onderhoud en de running cost van sommige wagens duur is. Hoe zit dit bij de BMW?
Afhankelijk van hoe je ermee rijdt. De motor is gevoelig voor onderhoud, de ophanging is vrij bullet-proof en de rest heeft gewoon zijn aandacht nodig. Er zijn mensen die nooit iets doen aan de auto en vaker finishen. Het is maar hoe je het bekijkt. Probleem is met de M3 dat als er iets gemaakt/vervangen moet worden, de kosten meteen vrij hoog zijn! Zo hebben we een M3 om te verhuren en je wil niet weten hoeveel aanvragen we krijgen. Toch zijn er maar enkelen die het willen/kunnen betalen. Voornamelijk de verzekering is duur.

Als we hier in België naar het VAS kampioenschap kijken zijn er veel jongeren die met een BMW aan de start verschijnen. Denk je dat achterwiel aangedreven wagens een goeie leerschool zijn? Zo ja waarom?
Ik denk dat je met een RWD redelijk veel keus heb aan auto’s met veel vermogen, veel fun. Een BMW staat bekend om een goede wegligging. De 6 cilinders van BMW zijn natuurlijk super sterk, wat de running cost laag houdt.

Welke dromen heb je nog in de rallysport of wat wil je nog bereiken?
Dromen mag, alleen ik zou graag (zonder naast mijn schoenen te lopen) groot willen worden met de M3’s. En ik ben er eigenlijk van overtuigd dat dit moet lukken! Prodrive en Delage waren natuurlijk de namen… die zou ik dolgraag willen evenaren of zelfs overtreffen… – Mission impossible –

Tot slot. Zijn er eventueel nog mensen of sponsors die je wil bedanken of vermeld zien?
Om het simpel te houden. Iedereen die mij helpt en steunt… en dat zijn er heel veel. Ik ben er trots op om de mensen die we om ons heen hebben verzamelt. En tot nu toe heb ik met iedereen een lange relatie en ga ik voor loyaliteit, eerlijkheid en trouw aan de mensen waarmee we werken. Ik denk dat dit ook wel mijn/onze kracht is… Zo weet ik gewoon dat sommige mensen mij nooit laten vallen. Dank daar voor!

VAS
RT1
BRC
HBRC - Emile Tollet mikt op de dubbel in Rallye de Wallonie
BRC
Rallye de Wallonie - Vincent Verschueren: “Onze eigen wedstrijd rijden”
Rally van Wallonië - Thierry Schloesser op titeljacht in Divisie 2
BRC
JBRC - Rallye de Wallonie - Zware concurrentie voor leider Jonas Dewilde
BRC
Genummerde deelnemerslijst Rallye de Wallonie
BRC
Elke BRC Powerstage voortaan live op TV
BRC
Mooi deelnemersveld voor 41ste Rallye de Wallonie
BRC
Cédric De Cecco start BRC campagne in Ralye de Wallonie
VAS
Wim Meulders: Drie decennia autosport met passie
Pieter Tsjoen Racing met Toyota GR Yaris Rally2 in Ypres Rally
X