Vorig seizoen kon Bram Fonteyne zijn titel verlengen in het VAS historic kampioenschap als hij genoeg punten pakte tijdens de 6 Uren van Kortrijk. Het bleef spannend tot de laatste meter, maar moest hij uiteindelijk tevreden zijn met de titel, vice-kampioen 2017. Dit jaar was het rijden voor de ‘fun’ en kwam er geen titel stress aan te pas.

Voor deze 6 Uren van Kortrijk mikte Bram Fonteyne op een top 5 plaats bij de historics. Met de ervaren copiloot Marc Vandemoortele naast zich en de vettige omstandigheden was dat niet ondenkbaar voor Bram. Ook al had Bram ‘maar’ 3 wedstrijden in de benen, in moeilijke omstandigheden bewees hij al meermaals dat hij zijn mannetje kan staan in het historic gedeelte.

“Er is meer te verliezen dan te winnen op de Lavano site op zaterdagavond. Mijn bedoeling was om zo zuiver mogelijk te rijden en zo weinig mogelijk seconden te verliezen en beter voor de dag te komen dan vorig jaar. Zo gezegd, zo gedaan, 2 kleine foutjes maar en een verlies van een kleine 6 seconden, daarmee was de toon gezet voor een moeilijke zondag.

RallyTime animated
KAMV

Zoals ik eerder aangaf was het de bedoeling om zo zuiver mogelijk te rijden, niet dwars gaan, zoeken naar een ander spoor waar het minder vettig lag om zo weinig mogelijk seconden te verliezen. Deze tactiek werkte duidelijk en reed ik in de voormiddag in het spoor van Thomas Vauterin en Didier Vanwijnsberghe. Met een 2de besttijd op Aalbeke 1 en ‘t Hoge 1 kon ik niet anders dan tevreden zijn over de resultaten. Wetende dat Thomas en Didier rijden met youngtimers en toch een 1 seconde per kilometer sneller zijn dan mijn Volvo 240. Ik moet ook wel zeggen, in dergelijke vettige omstandigheden zijn meer pk’s onder de motorkap niet altijd een voordeel. Clean rijden en zorgen dat je na een bocht snel weg bent is minstens even belangrijk.

Halverwege de wedstrijd kregen we een probleem met de koeling en besloten we om het gaspedaal iets minder diep in te duwen tijdens de laatste boucle. Een oververhitte motor konden we nu wel missen als kiespijn. Op dat moment stonden we 1ste in onze klasse(4H4) en op een algemene 3de plaats bij de historics, na de youngtimers van Vauterin en Vanwijnsberghe. De achterstand was te groot om nog hoger te mikken, anderzijds hadden we genoeg marge op onze dichtste achtervolger en konden we het ons permitteren om het ‘rustiger’ aan te doen. We konden zonder verdere problemen de wedstrijd afwerken en was de overwinning een feit in onze klasse.

Voor mij persoonlijk voelt dit aan als een algemene overwinning bij de historics, ik wist op voorhand dat ik kansloos was tegen de youngtimers van Vauterin en Vanwijnsberghe en heb toch gestreden voor wat ik waard ben en met de middelen waarover ik beschik. Nu gaan we op zoek naar het nodige budget voor 2019 en gaan we op zoek naar een andere, krachtigere motor voor onze Volvo 240,” aldus Bram.

Bij deze wil Bram nog iedereen uitnodigen voor zijn jaarlijkse maaltijd die komend weekend doorgaat in het cultureel centrum te Dikkebus. Alle info kan je terugvinden op deze facebookpagina.

Tekst: Vincent Lannoo

BRC
KAMV
BRC
Elke BRC Powerstage voortaan live op TV
BRC
Mooi deelnemersveld voor 41ste Rallye de Wallonie
BRC
Cédric De Cecco start BRC campagne in Ralye de Wallonie
VAS
Wim Meulders: Drie decennia autosport met passie
Pieter Tsjoen Racing met Toyota GR Yaris Rally2 in Ypres Rally
BRC
Vande Walle – Truyaert kijken tevreden terug op hun thuisrally
BRC
Van de Vivere - Canoot maakten kennis met Skoda Fabia Rally2 in TAC Rally
BRC
2WD Trophy - Spelmans komt net te kort ondanks sterke inhaalrace
BRC
TAC Rally - 2WD Trophy - Faustin Lahy wint bij zijn debuut in Tielt 
BRC
TAC Rally - One-man-show van Paul Lietaer in Historic
X