De Ypres Rally maakt onderdeel uit van verschillende competities. Zo wordt er gestreden voor de punten in het Belgisch en Brits kampioenschap. Daarnaast is het ook de volgende manche van de FIA Benelux Trophy. Meteen de reden waarom Kevin van Deijne morgen aan de start staat. Onze noorderbuur maakte graag wat tijd vrij om enkele vragen te beantwoorden.

Wat vind je van het evenement?

Ieper is de meest uitdagende wedstrijd van België en misschien ook wel de moeilijkste. Het is een hele snelle rally waarbij we geen fout kunnen permitteren. Daarnaast is het ook een supermooie rally waarvan het unieke aan dit evenement het snijden en de hoge snelheid op die smalle wegen is.

RT1
VAS

Een vijftal jaren geleden stond je hier voor het laatst aan de start. Wat is er je bijgebleven?

Ik vind Ieper altijd een lastige wedstrijd. Je mag je concentratie nooit verliezen, want een fout is snel gemaakt en die zijn meestal fataal. De omstandigheden van Ieper waren zeer lastig 5 jaar geleden, omdat het dat jaar geregend had. Door het snijden op veel plekken kwam er toen veel modder te liggen op de smalle paden en dat maakt het er nog pittiger op. Ik denk dat het bij Ieper ook de kunst is om de auto aan de finish te brengen. Het is een wedstrijd die je niet 100% attack kan rijden, je zult vooraf een goede strategie moeten hebben waar je de aanval gaat inzetten. Daarnaast is het deelnemersveld ook heel sterk en zal je continue een hoog tempo moeten aanhouden om met een goed resultaat te kunnen finishen.

Ondertussen maakte je de overstap naar de Ford Fiesta R5. Hoe is de overgang verlopen?

Wanneer je nog nooit in een 4 wiel aangedreven rally auto hebt gereden is dat best lastig. We hebben nu al enkele KM getest en gereden en je ziet ook dat we ons constant en stabiel verbeteren. Vooral na onze laatste test hebben we een setting gevonden waar ik heel blij mee ben en nu kunnen we al onze aandacht op het verbeteren van de laatste seconden leggen. Het laat remmen is nog het lastigst en daar leggen we de focus op tijdens de Rally van Ieper om dat te gaan verbeteren.

Wat zijn je verwachtingen na je podiumplaats in de ELE Rally? Wanneer ben je zaterdagavond tevreden?

ELE en Ieper zijn een groot verschil. Niet alleen in de moeilijkheidsgraad qua proeven, maar je hebt ook een gigantisch sterk deelnemersveld. We gaan de eerste dag kijken welke positie we innemen in het deelnemersveld en dag 2 zullen we onze lat telkens hoger gaan leggen. Ik zou zeer tevreden zijn als we naar een 0,5 sec per km achter de snelste kunnen toe rijden. Met toprijders als Neuville durf ik nog niet te zeggen of dit haalbaar is, maar het zal wel een leuke uitdaging worden.

Vraagt de Rally van Ieper een speciale voorbereiding?

Nee dat niet echt. Het is vooral belangrijk dat je tijdens de verkenning oplet waar ze gaan snijden en waar het eventueel glad kan zijn. Het zal hem in Ieper echt in de details zitten. Verder probeer ik altijd elke wedstrijd 100% voorbereid te zijn om het uiterste uit mezelf te halen en om me een mooi resultaat te finishen.

Start je in een bepaald nevenklassement? Wie zie je als je voornaamste concurrenten?

We rijden de rally van Ieper om dat deze wedstrijdonderdeel is van de FIA Benelux Trophy. Kobus staat 1ste in dit kampioenschap, dus dat zal onze belangrijkste concurrent zijn. Kun je hem verslaan in een rally dan doe je mee voor de zegen in het eindklassement.

Met Kris Botson heb je een Belgische navigator. Hoe verloopt de samenwerking?

De samenwerking met Kris verloopt goed. We hebben vorig jaar ook al een aantal wedstrijden in Frankrijk gereden en toen zijn we ook meerdere malen met een beker van de Clio Trophy naar huis gekomen. Uiteindelijk zijn hebben we toen het jaar ook mooi mogen afsluiten met een 3de plek algemeen in de France Clio Trophy. Kris kent daarnaast de Belgische wedstrijden ook heel goed en dat zal goed van pas komen tijdens de Rally van Ieper.

En tot slot… wie wint volgens jou deze editie van de Rally van Ieper?

Dat zal lastig zijn om dat nu al te voorspellen, je hebt een aantal zeer sterke deelnemers op het startveld staan en de proeven zijn zeer verraderlijk. Als je kijkt dan denk ik dat Thierry Neuville de favoriet is voor het podium, vooral omdat hij nu ook 1ste in het WRC staat. Maar de andere kant gun ik het Kevin Abbring ook om met de 1ste plaats naar huis te gaan.

BRC
RT2
Rally van Wallonië - Thierry Schloesser op titeljacht in Divisie 2
BRC
JBRC - Rallye de Wallonie - Zware concurrentie voor leider Jonas Dewilde
BRC
Genummerde deelnemerslijst Rallye de Wallonie
BRC
Elke BRC Powerstage voortaan live op TV
BRC
Mooi deelnemersveld voor 41ste Rallye de Wallonie
BRC
Cédric De Cecco start BRC campagne in Ralye de Wallonie
VAS
Wim Meulders: Drie decennia autosport met passie
Pieter Tsjoen Racing met Toyota GR Yaris Rally2 in Ypres Rally
BRC
Vande Walle – Truyaert kijken tevreden terug op hun thuisrally
BRC
Van de Vivere - Canoot maakten kennis met Skoda Fabia Rally2 in TAC Rally
X