Vorig jaar liep hij nog over de grote markt van Ieper als bezoeker. Dit jaar staat hij zelf aan de start. Niet met de R5 waarmee het eerste deel van het seizoen werd afgewerkt. Wel met de EVO X waarmee hij vorig seizoen zijn comeback maakte. Steve Matterne aan het woord… 

Iedereen is er graag bij in Ieper. Wat betekent deze wedstrijd voor jou persoonlijk?

Ieper is sowieso de bekendste rally bij de leken. Als je over rally spreekt en je zegt Ieper weten ze wel over wat het gaat.  Ik persoonlijk vind Ieper een van de moeilijkste voor de copiloot.  Het zijn meestal snelle waaiers die allemaal op elkaar lijken en het is moeilijk om de juiste nota op het juiste moment te lezen.  Het vertrouwen moet 100% zijn om snel te gaan.

RallyTime animated
RT2

Vorig jaar liepen we rond op de grote markt en zei toen tegen Rik, die op dat moment 0 ervaring had, als we hier volgend jaar kunnen starten en gewoon finishen hebben we een pak ervaring opgedaan.  Gewoon al over het podium rijden zaterdagavond is al een ervaring op zich.

Van wanneer dateert je laatste deelname? Hoe kijk je daarop terug?

Als ik het goed voorheb heb ik 2 maal met de Saxo en 1 maal met de EVO 6 deelgenomen.  Het is ondertussen een 10-tal jaren geleden.  Ik heb vooral onthouden dat het een zeer lange rally is en dat niet altijd de snelste wint.

Je ruilt de Skoda opnieuw voor je EVO. Wordt dit een grote aanpassing voor je? Op welk vlak?

De Sezoens was zoals voorzien de laatste met de Skoda.  We hebben ervoor gekozen om 4 rally’s achter elkaar met dezelfde auto te rijden en niet af te wisselen om ons niet steeds te moeten aanpassen.  We hebben na Zuid-Limburg de auto in orde laten zetten bij VDH en nu is hij terug daar om er de FIA-benzinetank in te zetten.  Ik heb er sinds de laatste rally niet meer ingezeten en we zullen daarom donderdag de shakedown rijden.  Denk dat het grootste verschil vooral in remmen, schakelen en bochtensnelheid gaat zitten.

Wat zijn je verwachtingen voor Ieper?

We hopen ons vooral te amuseren en te finishen er vooral ervaring op te doen om het vertrouwen nog te verbeteren.  Wat niet wil zeggen dat als het gevoel goed is we vooraan bij de EVO’s willen zitten.

Er staan nog enkele snelle EVO’s aan de start… van wie verwacht je de meeste tegenstand? Maken jullie er een wedstrijd in de wedstrijd van?

Het is zeker leuk dat we bij een 6 tal EVO’s in dezelfde groep zitten en er zal vooral daar naar gekeken worden.  Denk wel dat Pyck en Coene de mannen met de meeste ervaring in Ieper zijn.  De andere kan ik moeilijker inschatten.

Welke proeven liggen je het best? Waar denk je het verschil te kunnen maken?

Is moeilijk te zeggen.  Denk vooral dat we telkens bij de 2de ronde zullen verbeteren.

Tot slot, wie wint er deze editie van de Ypres Rally?

Neuville

KAMV
BRC
VAS
Wim Meulders: Drie decennia autosport met passie
Pieter Tsjoen Racing met Toyota GR Yaris Rally2 in Ypres Rally
BRC
Vande Walle – Truyaert kijken tevreden terug op hun thuisrally
BRC
Van de Vivere - Canoot maakten kennis met Skoda Fabia Rally2 in TAC Rally
BRC
2WD Trophy - Spelmans komt net te kort ondanks sterke inhaalrace
BRC
TAC Rally - 2WD Trophy - Faustin Lahy wint bij zijn debuut in Tielt 
BRC
TAC Rally - One-man-show van Paul Lietaer in Historic
BRC
TAC Rally - Kurt Braeckevelt de snelste in Divisie 2
BRC
TAC Rally - Leerrijke wedstrijd voor debutant Dré De Rycke
BRC
Niels Reynvoet snelste in 49ste TAC Rally
X