Vorig jaar viel hij nog uit met pech. Toch liet de Ypres Rally een geweldige indruk achter. Neem daarbij dat er dit jaar nog heel wat andere ‘speelkameraadjes’, lees EVO’s, aan de start staan en je begrijpt het enthousiasme van Henk Bakkenes. Samen met co Cindy Verbaeten ambieert hij het TER Production podium.

Vorig jaar stond je voor het eerst aan de start in Ieper waarin je helaas moest opgeven met mechanische pech. Welke indruk heeft de wedstrijd op jou gemaakt?

Ieper is echt een mythe. De wegen, het landschap, de geschiedenis… en dan de service in de stad… het is echt een beleving. En vooral al die rallyfans… echt zo mooi. Mijn opgave was heel jammer. Wij waren vol over de jump gegaan op de kemmelberg waarbij we op de neus landen. In de volgende bocht gingen we er vol af op, wat later bleek, water of olie van de Porsche van Claerhout.  Waarschijnlijk is de bak kapotgegaan door de jump. Drie proeven later was het over. Heel jammer omdat de tijden steeds beter werden. Voor de proeven in de Ypres Rally heb je respect. De snelheden zijn hoog, een super sensatie in de auto. En dan al die fans echt mooi.

RallyTime animated
RT1

Wat zijn jouw verwachtingen voor deze editie?

Omdat er veel werk was op mijn bedrijven, heb ik geen voorbereiding kunnen doen. Daardoor kom ik ‘groen’ aan. Mijn laatste rally was Rallye d’ Antibes, waar we de proeven reden van WRC Monaco. Iets geheel anders dan Ieper.  Maar toch wil ik proberen aan te haken bij Bert Coene en Filip Pyck, de strijd met hen aan gaan. Door het uitvallen vorig jaar, heb ik veel proeven echter nog nooit op snelheid gereden. Ik ben blij dat ik mey Cindy Verbaeten een zeer goede navi heb. Wij willen met onze nota’s het verschil maken. Veel werk dus op woensdag en donderdag. Met het verkennen, daar ligt de sleutel om hier echt hard te gaan.

Met de Belgische EVO-rijders beloofd het een wedstrijd in de wedstrijd te worden. Van wie verwacht je het meeste weerwerk?

Ja, dat wordt echt mooi. Ik denk dat ze echt allemaal op de limiet gaan. Steve Bécaert, Steve Matterne, Filip Pyck, Benoit, Bert Coene en ik hoop te kunnen aan haken. Het is echt mooi er zoveel EVO’s aan de start staan. Hier met de EVO rijden is echt een ervaring.

Pech buiten beschouwing gelaten, wat is de sleutel tot succes in Ieper?

Vanaf het begin vol er op. En hopen dat je een goed ritme vindt. Anders verlies je in het begin te veel tijd. Daarna proberen in het ritme te blijven.  Verder heb ik de ervaring hier niet omdat ik vorig jaar ben uitgevallen. Ieper is een rally die je vaker gereden moet hebben om echt hard te gaan. En als het regent wordt het een nieuwe wedstrijd. Dus we gaan het zien. Zaterdagavond over het podium rijden zal op zich al een overwinning zijn.

Welke proeven spreken jou het meest aan en waarom?

Alle proeven hebben iets hier. Langemark, Dikkebus, Kemelberg, Watou… allemaal legendarische proeven. Snel, snijden…  Ieper is ieper. Veel mensen. En veel kilometers op een dag. Je rijdt meer kilometer per dag dan op een WRC-wedstrijd. Dus een echte wedstijd.

Waar hoop je zaterdagavond te finishen?

Wij starten hier in het TER Production kampioenschap waar Filip Pyck ook in rijdt. De Ypres Rally is ver uit de snelste wedstrijd van de TER kalender. Ik denk dat we Filip niet kunnen volgen met al zijn ervaring hier. Maar het zou mooi zijn dat we het gat zo klein mogelijk kunnen houden. Als ik samen met mijn co Cindy Verbaten zaterdagavond op het TER podium sta, dan zijn we al heel tevreden.

 

RT1
RT2
BRC
Ardeca Ypres Rally: Lefebvre en Loix als uitdagers
BRC
Ardeca Ypres Rally - Loix, Casier en Verstappen zijn er klaar voor!
BRC
Niels Reynvoet wint Sezoensrally na spannende finale
BRC
Startvolgorde Sezoensrally
BRC
BRC Masters - Jos Verstappen gaat voor winst in Sezoensrally
BRC
Sezoensrally - Eddy Buntinx start thuisrally als leider in de 2WD Trophy
BRC
Vincent Verschueren kijkt uit naar Sezoensrally
BRC
Sezoensrally - De Belgische top aan de start op de maaskiezel
47ste Sezoensrally - Padeltoernooi tussen enkele BRC-teams
BRC
Voorlopige deelnemerslijst 47ste Sezoensrally
X