Castermans wint Rallye International Police

De 61ste editie van de Rallye International Police werd verreden onder een loden zon, wat de teams en de mechaniek stevig op de proef stelde. Christophe Castermans, aan het stuur van een Mitsubishi Lancer Evo 9, schreef voor de tweede maal deze wedstrijd op zijn naam.

“Ik heb het geluk gehad een goede bandenkeuze te maken in de eerste ronde,” gaf hij eerlijk toe. “Ik koos voor hardere banden dan mijn tegenstanders en bij deze warmte bleek dat de goede keuze, samen met mijn aanpak om zo snel mogelijk te starten. Ik kon op drie proeven een voorsprong van 46 seconden uitbouwen. Nadien kwam ik gelukkig goed weg bij een kleine maar indrukwekkende sortie in de tweede ronde. Vanaf dat moment heb ik risico’s vermeden maar wou ik toch genieten van deze Mitsubishi, een fantastische wagen. Ik hoop het budget te vinden om deze ervaring over te doen in de Condroz Rally want ik voel me goed aan het stuur van de Lancer. Petje af voor mijn copiloot ook, die aan zijn eerste rally toe was en geen enkele fout maakte terwijl het ritme toch hoog lag.”

Achter de leider verraste Corentin Tordeur door zijn Clio RS op de tweede plaats post te vatten na de eerste ronde, tot de mechaniek hem in de steek liet op KP5. Ook Caren Burton (achteras), Christophe Lux (eerste lekke band, dan de uitlaat) haalden het einde niet terwijl Raphaël Schuermans veel tijd verloor door problemen met de radiator en een lekke band. Zo reed Philippe Hellings eenzaam op de tweede plaats rond, tot zijn Mitsubishi op de slotproef in brand schoot.

De tweede plaats en de zege in Groep N gingen uiteindelijk naar Julien Henry die na een voorzichtige start progressief het ritme verhoogde met zijn Mitsubishi. Peter Vanderhauwaert werd beloond voor de verre verplaatsing vanuit Henegouwen met de overwinning in de Clio Cup en de derde plaats.
“Ik remde nog altijd laat om plezier te beleven en de concentratie niet te verliezen,” legde Vanderhauwaert uit. “Plotseling stuitte ik na een rechtse bocht voor een T links op een rode vlag en een groep mensen naast een brandende wagen, die van Hellings. Ik ging op de remmen staan, de wielen blokkeerden en ik dacht dat ik hen niet meer kon vermijden. Gelukkig kon ik lichtjes naar links uitwijken. Deze overwinning in de Clio Cup zal me in ieder geval bijblijven.”

De top 5 werd vervolledigd door Jean-Michel Lacaille (Peugeot 106) en David Conard (Renault Clio RS). Philippe Robyns nam met zijn Suzuki Swift GTi de bovenhand op de nieuwere Swift Sport van Fernand Kohl en legde dankzij de opgave van Lux en de lekke band die Philippe Meuleman op de laatste proef nog zeven minuten kostte beslag op de zesde plaats. Thierry Spens eindigde na enkele problemen achtste.