Op zaterdag 7 april wordt in de omgeving van Tielt de 45ste TAC Rally gereden.  De 3de manche van het Belgische Rallykampioenschap is meteen ook de tweede afspraak van het seizoen voor Didier Spillebeen en zijn Blue Racing BMW E30.

Vooraleer we het over komend weekend hebben, blikt Didier Spillebeen nog even terug op zijn eerste wedstrijd van het seizoen: de Rallysprint Van Moorslede waar hij de spektakelbeker wist te veroveren.

“Zo’n trofee is altijd een mooie erkenning voor onze rijstijl. Ik wil bij deze gelegenheid nog eens iedereen bedanken die op ons heeft gestemd. Dit betekent tevens dat onze passages niet onopgemerkt bleven en dat stemde Autoparts Stekelorum, mijn nieuwe hoofdsponsor, en mijn andere sponsors uitermate  tevreden.”

RT1
BRC

Na afloop moest er wel wat worden gesleuteld aan de wagen.

“Door de overvloedige regen stond er heel wat water op de klassementsproef en ik vermoed dat dit zijn sporen heeft nagelaten. Daarom hebben we enkele onderdelen zoals ons sperdiff preventief moeten vervangen om verdere problemen uit te sluiten.”

Komende zaterdag staat de TAC Rally op het programma, een rally die al enkele jaren niet meer in de Blue Racing agenda was opgenomen.

“Mijn laatste deelname dateert van 2015. De voorbije twee jaar kon ik me privé niet vrijmaken, maar dit jaar wou ik er terug bij zijn. Met zijn vele gladde asfaltstroken staat de TAC Rally immers in mijn persoonlijke rally Top 3.”

Daarnaast wordt er ook voor een deelname aan de Racb Mcup gekozen. Een boeiende Cup die in Tielt goed is voor 15 BMW’s van uiteenlopend type.

“Ik rij graag nationaal en met Tommy Aeck heb ik nu ook een copiloot die me hierin wil volgen. In 2015 nam ik al eens deel aan de Mcup en dat is me toen uitstekend bevallen. Het is een goeie formule en met een aangename sfeer tussen de piloten.”

Maar wat zijn nu de ambities?

“Ik zal natuurlijk mijn rijstijl niet verloochenen, want een dwarse passage hoort er voor mij bij. Maar in tegenstelling tot mijn vorige deelname aan de Mcup, waarbij ik het moest opnemen tegen allerlei M3’s, zie ik nu speelkameraden met gelijkaardig materiaal opduiken. Ik hoop dat ik met hen een mooie strijd kan uitvechten, maar Tielt is een lange rally. Een foutje is snel gemaakt en dan zit je onmiddellijk in de gracht en is de wedstrijd voorbij. Het zal er op aankomen om een goed ritme te vinden zonder meteen voluit te gaan.”

Wat staat er verder nog op het programma dit jaar?

“Na de TAC Rally volgt nog de TBR Rallysprint, de ConXion Omloop Van Vlaanderen waar we opnieuw aan de Racb Mcup zullen deelnemen, de Hemicuda Rally en de 6 Uren van Kortrijk.”

Voorafgaande aan de TAC Rally zullen Didier Spillebeen en Tommy Aeck deelnemen aan de officiële Shakedown om hun wagen af te stellen. Deze gaat door op woensdag 4 april van 19u tot 22u op Kp ‘De Ratte’ te bereiken langs de Wingensesteenweg (baan Tielt – Wingene).

VAS
RallyTime animated
Pieter Tsjoen Racing met Toyota GR Yaris Rally2 in Ypres Rally
BRC
Vande Walle – Truyaert kijken tevreden terug op hun thuisrally
BRC
Van de Vivere - Canoot maakten kennis met Skoda Fabia Rally2 in TAC Rally
BRC
2WD Trophy - Spelmans komt net te kort ondanks sterke inhaalrace
BRC
TAC Rally - 2WD Trophy - Faustin Lahy wint bij zijn debuut in Tielt 
BRC
TAC Rally - One-man-show van Paul Lietaer in Historic
BRC
TAC Rally - Kurt Braeckevelt de snelste in Divisie 2
BRC
TAC Rally - Leerrijke wedstrijd voor debutant Dré De Rycke
BRC
Niels Reynvoet snelste in 49ste TAC Rally
BRC
Startvolgorde TAC Rally
X