Met de Rallysprint van Moorslede nadert de opener van het VAS kampioenschap met rasse schreden. Het wordt een editie waarbij RallyTime.be niet enkel als media aanwezig zal zijn. Onze verslaggever/fotograaf Janot Vangeenberghe zal immers in deze editie niet naast het parkoers te vinden zijn maar wel naast de zijde van Bert Coene. We laten Janot dan ook graag zijn verhaal vertellen.
Ik moet een jaar of zes geweest zijn toen ik voor het eerst in contact kwam met de rallysport. Een toenmalige klassementsproef van de 24u van Ieper in Sint-Juliaan passeerde langs het huis waar familie van me woont. Ik was onmiddellijk gefascineerd door de wagens die aan hoge snelheid aan me voorbij raasden. Tevens ook hier in de Zandstraat, waar nu de finish van de rallysprint gelegen is, werd een KP van de 24u van Ieper verreden. Namelijk KP Moorslede.
Elk jaar was het uitkijken naar die ene vrijdag op het einde juni om die snelle wagens terug te kunnen zien. Met het ouder worden werd het natuurlijk makkelijker om rally’s te gaan bekijken. De drang om de wagens en piloten aan het werk werd steeds groter. We gingen steeds vaker wedstrijden gaan bekijken wat al snel veranderde van een paar rally’s per jaar tot een volledig Belgisch en VAS kampioenschap aangevuld met enkele buitenlandse trips.
Zoals iedereen wel weet, eens je gebeten bent van de microbe is de drang naar meer vaak aanwezig. Vorig jaar ben ik 40 geworden en het plan was om dit uitbundig te vieren. Tot de aard van het beestje weer naar boven kwam. Zelf een rally rijden stond al lang om mijn verlanglijstje en zodoende werden de plannen voor een feest snel geschrapt. Bij verschillende mensen ging ik me informeren wat het zou kosten om zelf iets te huren om aan de Rallysprint van Moorslede te kunnen deelnemen. De voorstellen die me gedaan werden waren betaalbaar. In eerste instantie was het plan om hiermee verder te gaan.
Tot een zaterdagavond in maart toen ik op een feest van gemeenschappelijke vrienden aan tafel zat met Bert Coene. Natuurlijk was het gesprekonderwerp de rallysport. In de jaren dat we Bert volgen hebben we al heel wat ongelooflijke dingen beleefd met voor mij de rallysprint Solre St.Gery als uitschieter. Ik vertelde Bert over mijn plannen en hij deed me direct het voorstel om samen met hem de Rallysprint van Moorslede als copiloot te rijden. Een piloot met veel ervaring… een snelle wagen… dat kon ik niet laten liggen en ik heb dan ook geen seconde getwijfeld om op zijn voorstel in te gaan.
Debuteren in een thuisrally voor eigen publiek geeft mijn eerste deelname nog een extra glans. Wat mijn verwachtingen zijn? Vorige zondag was het even slikken op de persvoorstelling van de Moorsleedse deelnemers toen Bert als potentiele winnaar naar voren werd geschoven. De lat werd voor mij meteen hoog gelegd, maar dat maakt de uitdaging des te groter. Ergens in het achterhoofd heb je toch een lichte angst om een foutje te maken in de nota’s of bij de tijdscontroles. Ik weet dat het in de EVO X snel zal gaan. Ik zal de juiste nota’s op het juiste moment moeten doorgeven maar dat komt wel goed. Bij deze wil ik Petra De Duytsche, Laure Poissonnier en Nico Beernaert bedanken. Ze hebben me wegwijs gemaakt in deze materie om mijn taak tot een goed einde te kunnen brengen.
Het moment waar ik het meeste naar uitkijk is naar onze eerste run. Wanneer we aan de start staan en het aftellen begint. Vele debutanten zeggen dat dit een onbeschrijfelijk gevoel is. Hopelijk blijven we gespaard van mechanische pech. De Mitsubishi heeft zijn degelijkheid zeker bewezen. Ik ga tevreden zijn als we alles tot een goed einde brengen. In Bert heb ik het volle vertrouwen en ik hoop hem dit ook te kunnen terug geven.
Wat de toekomst brengt… daar ga ik me nog niet over uitspreken. We gaan nog geen wilde plannen maken. Ik ga me nu vooral op de Rallysprint van Moorslede concentreren om deze tot een goed einde te brengen en dan zien we wel. Vele vertellen me eens je hiervan geproefd hebt…
Ook wil ik de mensen nog bedanken die dit allemaal mogelijk maken. Natuurlijk op de eerste plaats Bert en het ganse team voor de geboden kans. Daarnaast ook een welgemeende dank aan sponsor Carrosserie Hoirelbeke uit Staden. En aan de persoon die, net zoals een sponsor van Princen, liever anoniem wil blijven maar wel het hart op de juiste plaats heeft wat autosport betreft.