Zes deelnames in zes jaar. Net zoals in alle voorgaande jaren, stond Stijn Pacolet ook dit jaar aan de start van de Rally van Haspengouw. Omwille van zijn ervaring werd hij vooraf getipt als favoriet. Hoe hard Stijn er ook tegenaan ging, zijn Ford Fiesta Trophy was echter niet opgewassen tegen de ‘full spec’ R2 wagens. En toch werd het een wedstrijd die hij zich nog lang zal herinneren.

Misschien is de Rally van Haspengouw niet de spectaculairste rally, ze heeft elk jaar wel een verrassing in petto?

“Inderdaad,” beaamt Stijn. “Na een zachte winter hadden we niet dadelijk verwacht dat het een ontzettend koude en droge editie ging worden. Bij de verkenningen bleek dat elke KP zodanig opgedroogd was dat je het maximale uit de wagens kon halen. Het was me dan al voor de start heel duidelijk dat ik de concurrenten in onze klasse niet zou kunnen bijhouden. In vele artikels werd ik echter als favoriet bestempeld. En dit zorgde toch wel, kort voor de wedstrijd, voor een enorme last op mijn schouders.”

RT2
RallyTime animated

Voor de wedstrijd werd je, op basis van je ervaring, inderdaad een favorietenrol toegedicht. Een foute inschatting?

“Men heeft geen rekening gehouden met de wagen waarmee we rijden,” licht Stijn toe. “We hebben onze wagen gebouwd naar de eisen van de Ford Fiesta Trophy. Deze is echter nooit echt van de grond gekomen waardoor het verschil tussen mijn wagen en een ‘full spec’ R2T minder gekend is. In vergelijking met onze ‘trophy’ versie heeft een ‘full spec’ R2T heel wat meer vermogen en een hogere topsnelheid.”

 Uiteindelijk beleefde je toch nog veel plezier aan de wedstrijd?

“Ik ben nu niet de persoon die veel woorden vuil maakt op internet en allerlei sociale media. Dus ik had me voorgenomen om echt op mijn limiet te gaan rijden. Op deze manier zou men kunnen zien en begrijpen dat ik gewoon niet kon volgen. En ik denk dat de boodschap overgekomen is. We zijn van bij de start tot aan de finish er vol voor gegaan en wij hebben er ontzettend van genoten. Het deed me echt een groot plezier om te zien dat de toeschouwers uit hun dak gingen bij de passages. Ik schreeuwde het letterlijk uit van plezier!”

Zijn er plannen om de wagen verder om te bouwen naar een ‘full spec’ R2T?

“Die vraag heb ik ondertussen veel gekregen. Waarom de wagen niet verder ombouwen… jammer genoeg zitten we dit jaar heel beperkt met het budget. Hierdoor moeten we nogal wat moeilijke keuzes gaan maken. Graag had ik een poging gedaan om voor het junior kampioenschap te gaan, maar het verleden heeft ons geleerd er ons niet te hard op vast te pinnen. We gaan gewoon proberen om zoveel mogelijk te kunnen deelnemen met de middelen die we hebben. We kunnen niet meer dan ons best doen.”

“Ik wil graag iedereen bedanken voor het enthousiasme! Het publiek, sponsors, de pers, het team, de organisatie, familie, vrienden en fans,” besluit Stijn. “Het heeft me enorm deugd gedaan!”

RT2
RallyTime animated
BRC
2WD Trophy - Vanton favoriet in Rallye de Wallonie
BRC
HBRC - Emile Tollet mikt op de dubbel in Rallye de Wallonie
BRC
Rallye de Wallonie - Vincent Verschueren: “Onze eigen wedstrijd rijden”
Rally van Wallonië - Thierry Schloesser op titeljacht in Divisie 2
BRC
JBRC - Rallye de Wallonie - Zware concurrentie voor leider Jonas Dewilde
BRC
Genummerde deelnemerslijst Rallye de Wallonie
BRC
Elke BRC Powerstage voortaan live op TV
BRC
Mooi deelnemersveld voor 41ste Rallye de Wallonie
BRC
Cédric De Cecco start BRC campagne in Ralye de Wallonie
VAS
Wim Meulders: Drie decennia autosport met passie
X