Veel zon, maar ook flink wat vriestemperaturen bij de start zaterdagmorgen van het Belgian Rally Championship 2018, de traditie getrouw in Landen. Gelijktijdig betekende dit ook de officiële start van de DMACK Trophy, waarbij de DMACK rijders een onderlinge ‘koers in de koers’ betwisten.
Hoewel Cédric Cherain (Skoda Fabia R5) vooraf door de insiders als dé referentie werd beschouwd, werd hij reeds in de eerste ronde – en dat terwijl hij met de besten meestreed voor de kopposities – met een té vlugge opgave geconfronteerd. Een opgave waarvan zowel Marc Timmers (Subaru Impreza WRC) als Marc Streel (Mitsubishi Lancer Evo10) meteen ten volle profiteerden….
“Eerst en vooral zijn we absoluut verheugd over het prestatieniveau van onze rubbers”, verduidelijkt Renaud Jamoul, DMACK invoerder voor de Benelux, maar ook verantwoordelijk voor de DMACK sales in het WRC. “Met Cédric beschikten we over een wagen die in staat was om voluit voor de overwinning te gaan. Na zijn opgave hebben de twee Marc-en bovendien aangetoond dat de banden waarover zij beschikten, perfect inspeelden op de toch wel ongewone temperaturen die er in de buurt van Landen heersten. De feedback die we daarbij van de rijders ontvingen, was uitermate positief en dat is toch wel de essentie…”.
Het was dan ook Marc Timmers, met Peter Kaspers als corijder naast zich, die de eerste confrontatie in de DMACK Trophy, dankzij een 4e eindplaats, logischerwijze domineerde. “Voor de start zat ik met een pak vragen over de manier waarop de Subaru zich zou gaan gedragen. Dat ik, ondanks de moeilijke weersomstandigheden, vrij vlug een duidelijke progressie kon realiseren, is een absolute verdienste van de DMACK banden, die mij volledige voldoening geschonken hebben”, verduidelijkt Marc Timmers. “Op mijn leeftijd is het immers niet evident om dat tikkeltje verschil te ‘gaan halen’ in de remzones. Een goede bandenset kan daarbij echter een belangrijke rol spelen in de opbouw van het vertrouwen. En in de Rally van Haspengouw was dat ook het geval, want aan het eind van de dag was ik erin geslaagd om in bepaalde ‘zware’ remzones toch tot 15 à 20 meter winst te boeken… Wanneer je weet dat je met een 2 liter WRC vaak met snelheden van om en bij de 220 km/uur flirt, dan weet je wel hoe belangrijk het is om met de juiste rubbers te kunnen rijden…”
Marc Streel greep maar nét naast een top 10 plaats, al straalde hij aan de finish toch absolute tevredenheid uit. “Het verhaal is vrij eenvoudig samen te vatten: ik heb in totaal over het volledige verloop van de rally slechts zes banden gebruikt. De laatste twee banden die ik oplegde zijn bovendien nog zo goed als nieuw…”, glundert de Mitsubishi piloot, die ook nu weer met een Guy Colsoul bolide uitpakte. “Sinds de Condroz ben ik helemaal wég van die banden en het feit dat een importeur de rijders met een actie als de DMACK Trophy ondersteunt, is een ontegensprekelijke meerwaarde. Ik hoop van ganser harte dat ons aantal vlug gaat stijgen…”
En dan nog dit. Als winnaar mocht Marc Timmers een aankoopbon ter waarde van €2000 op zak steken, bij Marc Streel werd het een bon van €1500. Het rekensommetje is vlug gemaakt bij Streel. In de wedstrijd gebruikte hij zes banden… bij de finish won hij er vier… Wie doet beter ?
Volgende afspraak in de DMACK Trophy in de Spa Rally die op 9 en 10 maart wordt gereden. Nu al staat vast dat er in de persoon van Cédric De Cecco een DMACK rijder gaat bijkomen. De Cecco zal in Spa met zijn Abarth 124 Rally R-GT uitpakken. Maar ook in de R2 en de R3 categorie zouden er wel eens nieuwe “teamgenoten” kunnen bijkomen.