Onder massale belangstelling werd maandagavond door Autostal Hemicuda en Autostal Atlantic de 17de Hemicuda Rally voorgesteld.

“In 2016 konden we spreken van een topeditie,” steekt Jan Verschaeve, koersdirecteur, van wal. “We konden spreken van een zeer sterk bezet deelnemersveld, bestaande uit vooral Belgische, Nederlandse en Britse teams. Dit jaar mogen we zeggen dat we opnieuw over een sterk deelnemersveld beschikken.”

“Bij de moderne wagens hebben we niet minder dan 81 deelnemers.  Cornelis (Citroën DS3 R5), de Brit Ellis, vorig jaar de verassing van de wedstrijd, Coene en Barbier (allen op Evo X), Delplace (Porsche 997 GT3), Dolfen (Renault Clio R3 Max), Degroote (Evo VI)… om er maar enkele te noemen.

VAS
RT2

Bij de historics zijn er 43 teams ingeschreven waaronder Merlevede (BMW E30 M3), Lietaer (Ford Escort), Prinzie(Opel Ascona 400)…

Ook dit jaar mogen we terug de deelnemers aan de Regularity verwelkomen, goed voor 55 deelnemers!”

“De 17de Hemicuda Rally is de zesde van acht tellende rally’s voor het regionaal VAS Kampioenschap. De wedstrijd bestaat uit in totaal 260km waarvan 103km tegen de chrono. Traditiegetrouw is er op zaterdag de technische controle gevolgd door de officiële verkenningen. Op zondag wordt de eerste wagen om 8u30 op het podium verwacht. Ook dit jaar rijden we opnieuw 3×3 lussen om dan tegen 17u30 de winnaar op het podium te mogen verwachten.

Starten doen we met KP Kortemark. Deze KP werd ten opzichte van vorig jaar grondig hertekend, wat goed is voor 15km. Na Kortemark volgt Houthulst, een snelle proef, die niet gewijzigd werd. Hierna worden de wagens verwacht voor een refuel waarna een regroup voorzien is aan Taverne De Kippe in Merkem. Vervolgens rijden de deelnemers via het centrum van Diksmuide naar de derde proef, Koekelare. Ook deze proef werd niet gewijzigd wat dus goed is voor 7km. Daarna is er service voorzien op de terreinen van Bouwmaterialen Willaert.”

“De wedstrijd kan gevolgd worden via rallyradio op 92.1FM. Ook hiervoor zijn we nog op zoek naar bereidwillige medewerkers.”

Ook burgemeester Patrick Lanssens stak zijn enthousiasme voor de organisatie niet onder stoelen of banken.

“Vroeger was deze wedstrijd nog een rallysprint die uitgegroeid is naar een volwaardige rally. Ik ga er vanuit dat het dus geen sinecure is om dergelijk evenement op poten te zetten. Ik heb reeds alle edities meegemaakt en mag zeggen dat de mannen telkens opnieuw prachtig werk leveren. Wij als gemeente stellen hoge eisen, en de organisatie zelf heeft zich grote eisen opgelegd. Ook voor ons is veiligheid prioritiet, daarom vragen we het publiek om de instructies van de baancommissarissen steeds goed op te volgen.”

“Verder willen we nog een dankwoord aan alle sponsors, medewerkers zowel voor als achter de schermen, gemeentes en gemeentebesturen geven. Dankzij hen kunnen we ook dit jaar opnieuw onze rally organiseren,” besluit Jan Verschaeve.

 

KAMV
VAS
BRC
2WD Trophy - Vanton favoriet in Rallye de Wallonie
BRC
HBRC - Emile Tollet mikt op de dubbel in Rallye de Wallonie
BRC
Rallye de Wallonie - Vincent Verschueren: “Onze eigen wedstrijd rijden”
Rally van Wallonië - Thierry Schloesser op titeljacht in Divisie 2
BRC
JBRC - Rallye de Wallonie - Zware concurrentie voor leider Jonas Dewilde
BRC
Genummerde deelnemerslijst Rallye de Wallonie
BRC
Elke BRC Powerstage voortaan live op TV
BRC
Mooi deelnemersveld voor 41ste Rallye de Wallonie
BRC
Cédric De Cecco start BRC campagne in Ralye de Wallonie
VAS
Wim Meulders: Drie decennia autosport met passie
X