Koen Verhaeghe kwam tekort voor een hattrick dit jaar, want na twee overwinningen dit jaar moest hij de winst in de “12 uren van Wervik” laten aan Rik Vannieuwenhuyse. Verhaeghe doet met een tweede plaats wel een goede zaak in de tussenstand van de Ford Pinto Cup.
Er werd uitgekeken naar de “12 uren” want met zes teams aan de start beloofde het een open strijd te worden. Heel wat teams konden een goede uitslag gebruiken, want veel werd er nog niet gescoord dit jaar, behalve door Koen Verhaeghe die een 2 op 2 boekte.
Voor Christof Anckaert duurde de rally niet lang. Na de eerste proef moest de Escort al op kant gezet worden door problemen met de carburator. “We konden niet doorgaan, het risico op een brandje was te groot”, aldus Anckaert.
Jeroen Van Wanseele schoot het best uit de startblokken en domineerde de eerste wedstrijdhelft. De Tieltenaar stond zelfs in de top tien bij de historics na twee lussen, maar ook de tweevoudige kampioen bleef niet gespaard van pech. Er brak een oliedichting. Ook Van Wanseele besloot de strijd te staken om meer schade te voorkomen. Bijna tegelijkertijd moest ook Franklin Temperville opgeven met een gebroken achterbrug.
Door de opgave van Van Wanseele kwam Rik Vannieuwenhuyse op kop van de koers. “Het werd al snel duidelijk dat de wagen het moeilijk had met de aanpassing naar de West-Vlaamse wegen na een overwinning in de Claudy Desoil. Diepe “coupures”, het grind, de putten, … We deden snel wat aanpassingen en wonnen terug aan vertrouwen. We zaten in het goede ritme en konden stelselmatig onze tijden verbeteren, met als kers op de taart de overwinning in de Pinto Cup, een tweede plaats in klasse H3 en een negende stek algemeen”, aldus co-rijder Kenny Deroo. “Jammer van de opgaves, want het beloofde een leuke strijd te worden.” Het duo volgt zichzelf op in Wervik.
Koen Verhaeghe werd in zijn stijl, op regelmaat, knap tweede en doet opnieuw een gouden zaak in het kampioenschap. De titel wenkt voor de Zwevelenaar, al is de merkencup pas halfweg en kan er nog veel gebeuren. Sam Warnez klom als derde op het eindpodium. “Het was voor ons een beetje een pechdag. We hadden een hele dag te kampen met een oververhitte motor en ook de versnellingsbak functioneerde niet naar behoren. Maar we hebben ons wel geamuseerd”, aldus Warnez die blij was dat hij nog eens over het eindpodium kon rijden.
Binnen twee weken is er de Ypres Historic Rally, de belangrijkste afspraak van het jaar op de Belgische rallykalender. Afspraak in Boezinge, met als opwarmertje de shakedown op 21 juni.
Agenda: 11-12/03: Rallye de Hannut; 08-09/04: TAC Rally Tielt; 10-11/06: Rally van Wervik; 23-24/06: Historic Ypres Rally; 02-03/09: Rallye de la Semois; 07-08/10: Rallye de Tournai; 25-26/11: 6 uren van Kortrijk