Nadat hij de zege in de Spa Rally 2017 voor de groene tafel toegewezen kreeg, met in afwachting het beroep van een andere deelnemer, was Benoît Allart van de partij in de TAC Rally in Tielt, voor de derde manche van het Belgian Rally Championship. Samen met Kevin Fernandez deelde hij de Skoda Fabia R5 SAN Mazuin en vanaf de eerste meters waren de ambities duidelijk: er zou wat tijd nodig zijn om te wennen aan het specifieke parcours in en om Tielt.

“We waren hier al in 2015, maar na een administratief probleem stond de wagen al snel weer op de aanhanger”, weet Benoît nog. “We moesten dus alles nog leren kennen. En zij die geloven dat rallyrijden hier betekent rechtdoor rijden en dan 90° links of rechts, wel die mensen moeten hun mening maar eens herzien. Het is een parcours voor grote jongens, waarbij snelheid en techniek beide heel belangrijk zijn. Bovendien is het asfalt geen meter identiek en grip is er soms al helemaal niet. Bovendien moet je goed weten waar je mag ‘snijden’ en waar niet. Ik heb in de aanloop naar de wedstrijd weinig voorbereidingstijd gehad en dus diende ik op een bescheiden manier van start te gaan.”

‘Fastben’ en Kevin maakten van de eerste lus gebruik om hun nota’s aan te passen…

KAMV
VAS

“Ik wist bijvoorbeeld niet goed waar ik exact moest rijden, in tegenstelling tot de mensen van de streek, de specialisten die de proef op hun duimpje kennen”, legt Benoît nog uit. “We hadden dus bij aanvang niet enorm veel ambities in het klassement, waarbij nog kwam dat het rempedaal helemaal tot het einde ging, wat rijden niet echt comfortabel maakte. Veel zelfvertrouwen tank je zo niet… bij nader inzien is er een rollager in het remsysteem stuk gegaan bij het snijden van een bocht, wat zo zijn effect had… We hebben de rollager vervangen voor de tweede lus en vanaf dan ging alles beter. Met dank aan Racing Technology! Tijdens de derde lus had ik plots de indruk dat remmen vast zaten, waarbij ik even mijn concentratie verloor en een strobaal raakte en rond ging. Dat was niet echt geslaagd en weer gingen 15 seconden verloren. Wat volgde tot de finish was dan weer beter.”

Misschien was een 4de of 5de plek tussen de lokale meesters mogelijk geweest, maar uiteindelijk reed Benoît als achtste over het podium in Tielt.
“We vochten met de Mini RRC van Guino Kenis en ik moet zeggen dat de comeback van Chris Van Woensel in de Porsche me verrast heeft. We finishen uiteindelijk op 6 tienden van Kris en 3,6 seconden van Guino. We haalden wel de top 5 in RC2, de categorie van de ‘R5’ en zo scoor ik toch behoorlijk wat punten in het kampioenschap. Gezien onze beperkte voorbereiding en mijn onbestaande kennis van het parcours, is het een goed resultaat. Het zal er anders aan toegaan tijdens de Rallye de Wallonie op het einde van de maand, want daar reed ik alle edities sinds 2011. De concurrentie zal er zeker staan, zoals steeds in Jambes, maar we gaan er alles aan doen om vooraan mee te spelen. Voor onze partner SAN Mazuinis het bovendien een thuiswedstrijd en dat is extra motiverend.”

KAMV
BRC
VAS
Wim Meulders: Drie decennia autosport met passie
Pieter Tsjoen Racing met Toyota GR Yaris Rally2 in Ypres Rally
BRC
Vande Walle – Truyaert kijken tevreden terug op hun thuisrally
BRC
Van de Vivere - Canoot maakten kennis met Skoda Fabia Rally2 in TAC Rally
BRC
2WD Trophy - Spelmans komt net te kort ondanks sterke inhaalrace
BRC
TAC Rally - 2WD Trophy - Faustin Lahy wint bij zijn debuut in Tielt 
BRC
TAC Rally - One-man-show van Paul Lietaer in Historic
BRC
TAC Rally - Kurt Braeckevelt de snelste in Divisie 2
BRC
TAC Rally - Leerrijke wedstrijd voor debutant Dré De Rycke
BRC
Niels Reynvoet snelste in 49ste TAC Rally
X