RV-Boucles2017-364

Dirk Vermeersch, ooit nationaal en internationaal een van de te kloppen mannen op circuit en in rally, zal een groot deel van het Belgisch kampioenschap voor historische wagens afhaspelen met een Fiat 124 Spider GT. De Antwerpenaar die destijds de autowereld ruilde voor een totaal nieuw leven als notoire wijnboer in Frankrijk is terug in het peloton en hoopt zich vooral te amuseren.

Dirk Vermeersch: “Ik reed de Legend Boucles @ Bastogne mee in de Klasse Classic. Ik bewonder de piloten en vooral hun copiloten die vooraan meerijden in regularity, maar het is echt niet mijn ding. Het is een zeer aparte en moeilijke discipline waar ik veel respect voor heb. Maar ik wil gas geven waar en zoveel ik kan zonder rekening te moeten houden met opgelegde gemiddelde snelheden”.

Vermeersch was in de jaren ’70 en ’80 een vedette in de Belgische autosportwereld. Hij was ooit een van de grootste Belgische talenten in de toerwagen racerij. De Antwerpenaar zat ooit onder de vlag van het Juma Racing team, samen met ondermeer Eddy Joosen en Jean-Claude Andruet. Sinds 1977 is Vermeersch de enige die in hetzelfde jaar op de twee winnende wagens zat tijdens de 24 Hours van Spa en de 24 Hours of Zolder. Hij won de Zolderse etmaalrace trouwens tweemaal en werd nadien nog Belgisch kampioen Rally, was onderweg in Dakar, enz.

RT1
KAMV

Nadien bleef hij in de automotive met onder meer een concessie van Lancia en Maserati onder DVA (Dirk Vermeersch Auto). Later week hij uit richting Frankrijk waar hij samen met zijn vrouw Hélène en dochter Ann LePlan-Vermeersch oprichtte, een Frans wijndomein dat de enige echte Rhone GT wines maakt.

Sinds enkele jaren duikt hij met de regelmaat van een klok op rond de Belgische circuits en was achter de schermen een schakel in de ketting inzake de racecarrière van Naomi Schiff, Sam Dejonghe en nu ook Gilles Magnus.

“Ik ben er mij van bewust dat ik met mijn Fiat Spider GT van 136 pk zal moeten trappen en zeker niet in de buurt zal komen van de concurrentie die uitpakt met materiaal dat minimum over het dubbele aantal paardjes beschikt. Maar het is een kampioenschap voor historische wagens en de Fiat 124 Spider heeft toch iets betekend destijds, zowel in het wereldkampioenschap, als Europees en Belgisch. De wagen mag worden gezien, is volledig FIA gekeurd en ook de piloot is nog niet versleten,” lacht Vermeersch.

Als co deze keer de onervaren maar zeer gemotiveerde Esther de Bièvre, Pr Officer van LePlan GT wines.

“Ik ben er nog niet uit welke rally’s we zullen betwisten, maar met de Spa Rally, waar ik exact 30 jaar geleden nog op het podium stond, beginnen we alvast. Ook de Sezoensrally op de maaskiezel staat in het rood aangevinkt, net als de Rally van de Condroz. Inzake de andere wedstrijden zien we wel. Ik kan niet wachten tot volgend weekend om in Spa opnieuw het gas vol in te drukken”, besluit levensgenieter Dirk Vermeersch.

VAS
RT1
BRC
Michelin en Kronos Tyres zijn klaar voor het Kroon-Oil BRC 2024
BRC
Tom Boonen klaar voor volgend hoofdstuk in zijn rallycarrière.
VAS
Wout Coopman tankt zelfvertrouwen in Hemicuda Rally
BRC
East Belgian Rally - Spektakel en spanning verzekerd in de Oostkantons
BRC
63ste A&D Omloop van Vlaanderen - Veel outsiders willen favoriet Maxime Potty verrassen
BRC
Freddy Loix wint voor de tweede keer op rij de Aarova Rally
BRC
63ste A&D Omloop van Vlaanderen – Inschrijven aan voordeeltarief loopt ten einde
BRC
TAC Rally - Benoit Verlinde boekt een leerrijke overwinning
BRC
TAC Rally - PJ Maeyaert klopt Paul Lietaer in de sprint
BRC
Maxime Potty wint 48ste TAC RAlly
X