Nog voor de inschrijvingsdeadline bereikt was, waren alle 185 beschikbare startplaatsen van de populaire wedstrijd ingenomen. Maar ondanks de talrijke opkomst is het toch vooral de kwaliteit van de aanwezige teams die de rally op zondag 12 maart zal kruiden…

De 49ste editie van de Rally van Hannuit, die meetelt voor het klassement van de Fédération Wallonie-Bruxelles en de CSAP Brabant en Luik, is er opnieuw in geslaagd een aantal buitenlandse deelnemers aan te trekken, voornamelijk afkomstig uit Nederland en Groot-Brittannië. Onder hen ook de kampioen uit 2014, Piet van Hoof (Mitsubishi Lancer), de twee Proton Satria’s van David Tinn en Andrew Fenwick, de indrukwekkende Ford Escort Mk2 van Renwick en de Mitsubishi Evo van Hein Jonkers. Willen ze echter meedoen voor de knikkers, dan zullen ze het onderste uit de kan moeten halen. Geen enkele van de 62 ingeschreven teams in Divisie 4 zal de verplaatsing naar Hannuit maken om een anonieme wedstrijd te rijden…

Het is moeilijk om grote favorieten aan te duiden, want de verschillen zijn klein. Misschien de enige R5 aan de start, de DS3 van Fabrice Berode en David Croes, of – in willekeurige volgorde – de Mitsubishi’s van Jos Pennartz, Paul Allerts, Eric Tack en Cédric Hubin, of de Subaru’s van Vandeloock, Massin, Poelmans en Nijs.

RT1
KAMV

Het (muzikale) spektakel wordt mede verzorgd door een leger BMW’s (12 in totaal), met die van Patrick Diels -winnaar van de Rally Jean-Louis Dumont in 2016, in een vooruitgeschoven rol. Ook in de gaten te houden: Yannick Peigneur en Luc Lemmens, of Thomas Kleinwachter in de rol van schaduwfavoriet. Nog in de categorie van opzwepende soundtracks: de vier aanwezige Porsches van Guillemin, Schmelcher, Moers en Taylor.

Ook heel wat schoon volk bij de voorwielaandrijvers in Divisie 4, met onder meer Opel Astra, VW Polo, Honda Civic, Peugeot 206, 306 en 309, Renault Clio, Citroën C2 en zelfs een Ford Fiesta Super1600 aan de start. Ze worden gepiloteerd door de local hero Remilly (Citroën C2), S’Heeren (DS3 R3) en Berleur (Skoda Fabia), die hun parcourskennis optimaal kunnen uitspelen om Howlett, Jalet, Coulembier, Willems en consoorten de loef af te steken.

Kanshebbers aanwijzen in Divisie 1-2.3 is evenmin vanzelfsprekend, want zowat alle lokale zwaargewichten tekenen present. Met Marique, Dumont, Dechany, Vecoven, Jamoulle, Balthazar, Graindorge, de ‘andere’ Remilly, de snelle Delleuse, de verrassende Lejeune, de altijd gevaarlijke Bouts, Horgnies en Coenart zal het bikkelen worden om in Divisie 3 op de voorposten te blijven. Hetzelfde geldt in Divisie 2, waar Laurent Cravillon, Corentin Tordeurs, Jean-Philippe Moes zeker geen cadeaus zullen uitdelen aan de nieuwkomer die goed gekend is in de streek: Loïc Dumont, zoon van Jean-Michel en kleinzoon van de betreurde Jean-Louis Dumont.

Ook bij de historische wagens zal het er hevig aan toe gaan, met een peloton van zo’n 20 teams in PH/SR. Aan de start staan onder meer de Opel Ascona en Manta, waaronder een 400, de Ford Escort, BMW 3 Reeks, Alfa Romeo en zelfs een Britse Ford Sierra. In deze categorie is de betrouwbaarheid van de mechaniek vaak doorslaggevend, en dus is het ook hier moeilijk om favorieten aan te duiden. Wel mogen we Ronny Laporte in Filip Jacobs in de voorste gelederen verwachten, net als de terugkerende Philippe Hellings in een Ford Escort en de ‘locals’ Souris, Renson en Remacle. Het is ook in deze categorie dat we de meeste deelnemers aan de spectaculaire Pinto Cup mogen verwelkomen. De categorie PH/SR zal het spektakel voor de stipte toeschouwers verzorgen en de debatten openen, voor de Divisies 1,2,3,4.

Tot slot mogen we ook de niet gechronometreerde deelnemers uit de Demo-categorie niet vergeten, te meer daar ze een lust zijn voor het oog. De diversiteit is groot, met onder meer Porsches, Opeis, BMW’s, Renaults, Fords en zelfs een Triumph TR7 V8…

Alle lichten dus op groen voor een spectaculaire en boeiende rally. De deelnemers krijgen een pittig en technisch parcours voor de wielen geschoven, dat veeleisend is voor zowel de piloten als de mechaniek. Om het verloop van de wedstrijd live te volgen, kunnen de fans terecht op de Facebook-pagina van de rally of op de FM en online rally-radio, Sport 7, die zowel via Passion FM en 7FM te beluisteren is!

Praktische informatie.

Gezien het grote succes van de rally heeft de Hesbaye Motor Club de timing lichtjes herzien en de start met 30 minuten vervroegd. De eerste wagen verlaat het park om 7u46, om de eerste KP aan te vatten om 8u09.

Zaterdag 11 maart, van 14u00 tot 18u00: technische controle en podium deelnemers

Zondag 12 maart van 8u tot 20u: 12 gechronometreerde etappes, verdeeld in 4 klassementsproeven die elk drie maal worden afgelegd.

Wegen worden afgesloten vanaf 7u00, en zullen opnieuw worden opengesteld na 20u.

Programmaboekje met kaart van de specials, deelnemerslijst en startvolgorde te koop voor 5 € vanaf zaterdag 14u in het wedstrijdcentrum (Overdekte markt van Hannuit)

Rally-radio: 106,5 FM / Webstreaming : www 7fm be

 

VAS
RT1
BRC
2WD Trophy - Vanton favoriet in Rallye de Wallonie
BRC
HBRC - Emile Tollet mikt op de dubbel in Rallye de Wallonie
BRC
Rallye de Wallonie - Vincent Verschueren: “Onze eigen wedstrijd rijden”
Rally van Wallonië - Thierry Schloesser op titeljacht in Divisie 2
BRC
JBRC - Rallye de Wallonie - Zware concurrentie voor leider Jonas Dewilde
BRC
Genummerde deelnemerslijst Rallye de Wallonie
BRC
Elke BRC Powerstage voortaan live op TV
BRC
Mooi deelnemersveld voor 41ste Rallye de Wallonie
BRC
Cédric De Cecco start BRC campagne in Ralye de Wallonie
VAS
Wim Meulders: Drie decennia autosport met passie
X