De Skoda Fabia is voor jou geen onbekende. Twee titels voor Freddy Loix (in 2014 met de S2000 en in 2015 met de S2000 en de R5) en in totaal 7 overwinningen over die 2 seizoenen. Wordt 2017 opnieuw het jaar van Bernard Munster en zijn BMA equipe?

De lat ligt ook dit jaar hoog bij BMA. Wij gaan met Kris en Peter ronduit voor de titel. Want we zijn ervan overtuigd dat dit een ideale combinatie is binnen de BMA structuur. In het verleden heeft Kris, in zijn duels met Freddy Loix, trouwens al meermaals bewezen dat hij dé te kloppen rijder is. Met deze Skoda Fabia R5 is hij goed gewapend om er een schitterend seizoen van te maken…. Daar zorgen we wel voor!

De Skoda Fabia R5 van Kris en Peter is “brand new”. Hoe zit de opbouw van zo’n wagen in mekaar? … Ga je die “kant-en-klaar” bij Skoda Motorsport afhalen of vertrek je “vanaf nul” ?

VAS
RallyTime animated

De wagen is inderdaad helemaal nieuw. De Skoda’s die we vorig jaar in stelling brachten, zijn trouwens verkocht en nu hebben we drie nieuwe bolides in de ateliers staan, waaronder deze voor Kris Princen en Peter Kaspers.

Zo’n wagen wordt inderdaad “kant-en-klaar” door Skoda Motorsport afgeleverd. Iedereen gelijk voor de wet, wanneer je daar een wagen koopt. Maar natuurlijk voegen we daar nadien als “tuner” nog een aantal “persoonlijke accenten” aan toe. Zeg maar de typische “BMA geheimpjes”, uiteraard binnen de regels van het spel… Al bij al is er, na aankomst van de wagen vanuit Mlada Boleslav, nog een tiental dagen werk aan de winkel geweest vooraleer de R5 helemaal klaar was.

Om een feilloos draaiende wagen te hebben, is een goede relatie met de fabriek – in dit geval het Tsjechische Skoda Motorsport – een belangrijk element. Hoe goed is die relatie in jouw geval?

Wij hebben een uitstekende relatie met Skoda Motorsport. Ook al omdat BMA sinds een aantal seizoenen met hun wagens rijdt en al 7 Fabia’s gekocht heeft. Wat ons tot één van de beste klanten “worldwide” maakt. Trouwens, een dergelijke relatie moet je gaandeweg opbouwen. Ik herinner me Ieper 2014 toen we bij Skoda aanklopten om iets aan de stoel en de zitpositie van Freddy te doen…. No way…. Pas het jaar nadien, na Ieperse winst en de titel, kregen we uitgebreide ondersteuning, maar dan ook alleen maar omdat er geen fabriekswagens meereden… Want die hebben, om de begrijpelijke redenen, absolute voorrang…

Welke ontwikkelingen heeft deze Fabia R5 ondergaan in vergelijking met de versie 2016 ?

De wagen van Kris is een 2017 Evo versie. Eentje van de allernieuwste generatie dus. Toch is er niet zo gigantisch veel verschil met de 2016 versie te bespeuren. Skoda concentreerde zich vooral op de betrouwbaarheid van de motor, de mapping en de veiligheidsvoorzieningen voor de rijders.

Welke zijn de sterke punten van Kris en Peter ?

Qua ervaring steekt Kris in de komende titelstrijd ongetwijfeld boven alle concurrenten uit. In het verleden heeft hij bovendien bewezen tot wat hij in staat is. In de Peugeot moest hij vaak op 110% rijden om zijn plaats op te eisen. Dan ga je ook vlugger foutjes maken. Nu, in de Skoda die zich betrouwbaarder en sneller aankondigt, heeft hij iets meer marge en dat moet een belangrijke troef worden. Ik kijk er naar uit, want het wordt een boeiende titelstrijd…

BRC
RT1
VAS
Wim Meulders: Drie decennia autosport met passie
Pieter Tsjoen Racing met Toyota GR Yaris Rally2 in Ypres Rally
BRC
Vande Walle – Truyaert kijken tevreden terug op hun thuisrally
BRC
Van de Vivere - Canoot maakten kennis met Skoda Fabia Rally2 in TAC Rally
BRC
2WD Trophy - Spelmans komt net te kort ondanks sterke inhaalrace
BRC
TAC Rally - 2WD Trophy - Faustin Lahy wint bij zijn debuut in Tielt 
BRC
TAC Rally - One-man-show van Paul Lietaer in Historic
BRC
TAC Rally - Kurt Braeckevelt de snelste in Divisie 2
BRC
TAC Rally - Leerrijke wedstrijd voor debutant Dré De Rycke
BRC
Niels Reynvoet snelste in 49ste TAC Rally
X