Na twee seizoenen met de Peugeot 208T16 R5 wisselen Kris Princen en Peter Kaspers in 2017 het geweer van schouder. Dat de Haspengouwers in de voorbije campagne hun ambities – de nationale rallytitel pakken – niet helemaal konden waar maken, is een open deur intrappen. Want al te vaak werden zij door technische mankementen afgeremd en moesten ze meestal zelfs nog “iets meer dan het onderste uit de kan halen” om uiteindelijk toch nog een vice titel, één wedstrijdzege, 8 podiumplaatsen en een 60-tal scratchtijden achter hun naam te schrijven. Vandaag tonen ze ons, terug in de status van “amateurs pur sang”, hun nieuwste rallybolide… de alom geprezen Skoda Fabia R5, klaargestoomd in de BMA ateliers van Bernard Munster.

Na twee seizoenen wordt het Peugeot hoofdstuk afgesloten. Er was een 4e eindplaats in 2015 en een zilveren medaille eind 2016. Maar er waren zeker ook een aantal “pijnpunten” die de ambities duidelijk dwarsboomden. Hoe kijken jullie terug naar die twee seizoenen in de 208 T16 R5 ?

VAS
RallyTime animated

Ik kan en wil zeker niet zeggen dat de campagne met de Peugeot 208 T16 R5 een geslaagde operatie geweest is. De ambities lagen inderdaad hoger dan alleen maar die 4e en 2e eindplaats in het BRC. Het begon nochtans goed in februari 2015 met een zege in de Haspengouw. De enige zou later blijken… want verder dan een drietal podiumplaatsen raakten we in dat openingsjaar niet.

In 2016 strandden we vijf keer op de 2e plaats. Geen zege…, het had beter gemoeten… Of we onszelf veel te verwijten hebben? Ik denk van niet, want van de 18 betwiste wedstrijden moesten we slechts twee keer opgeven na een persoonlijke fout. Twee keer wou de mechaniek helemaal niet mee en in Ieper kregen we als leiders op de 2e dag een startverbod om medische redenen.

Neen, hiermee kan je niet tevreden zijn. Maar laat mij meteen duidelijk zijn: geen kwaad woord, over het team van Peugeot Belux en DG Sport die ons project hadden opgezet! Wij hebben aan het einde van vorig seizoen dan ook als vrienden en in de beste verstandhouding afscheid genomen. Maar we zijn wél ontgoocheld in de Franse verantwoordelijken van Peugeot Sport die gedurende twee seizoenen schromelijk tekort schoten in het naleven van hun beloftes. Telkens werden er evoluties beloofd op de 208… maar die zijn er haast nooit gekomen. Logisch dat je de concurrentie dan ziet wegsnellen en dat je het onderste uit de kan – en soms ook méér – moet halen om bij te blijven…. Dat gaat niet!

Ik kan niets anders zeggen dan dat wij uitgekeken waren op de Peugeot en dat we een wagen zochten waarmee we in 2017 met gelijke wapens de strijd zouden kunnen aanvatten.

En dus volgde, gezien het inmiddels omvangrijke nationale en internationale palmares van de wagen, de logische keuze voor de Skoda Fabia R5 uit de ateliers van BMA.

De keuze voor een Skoda Fabia R5 lag inderdaad voor de hand. Je kan immers moeilijk om het Belgische palmares van het duo Loix-Skoda heen: 10 overwinningen met de S2000, 8 met de R5 en 2 nationale rallytitels. Niets of niemand die beter doet…

De Fabia R5 is in die campagnes ook een toonbeeld van betrouwbaarheid gebleken, dus de keuze is dan gauw gemaakt. En dan hebben we het nog niet over de vele internationale successen van de Fabia… Liever vijf of zes wedstrijden met een Skoda Fabia rijden dan een volledig seizoen … opnieuw met de Peugeot!

Ook het feit dat we naar Bernard Munster trokken, lag eveneens voor de hand. BMA had immers zijn sporen al verdiend door de succesvolle begeleiding van Freddy Loix in 2014 en 2015.

Waren er geen andere merken die in aanmerking kwamen ?

We hebben het beschikbare R5 gamma nauwkeurig geanalyseerd en ook wel uitgetest. De Hyundai was inderdaad een optie, maar de wagen is toch nog wat jong om echt performant te zijn; hij staat bovendien nog niet helemaal op punt. Dan is de keuze voor de Skoda Fabia vlug gemaakt: die heeft zijn sporen duidelijk al verdiend. Bij z’n debuut in april 2015 was het meteen al raak en nadien volgden “worldwide” nog nog eens ruim 150 overwinningen… Van het kleinste nationale kampioenschap tot het WRC ! Dan kan toch tellen…

Bovendien zit er een duidelijke structuur achter het Skoda Motorsport verhaal, inclusief permanente ontwikkeling van de wagen en een professionele Motorsport filosofie die zich tot bij BMA in België doortrekt.

Skoda was in de voorbije jaren prominent aanwezig in het BRC. Nu, na het afscheid van Freddy Loix, trekken ze de kaart van de jongeren. Knaagt dat niet een beetje nu jullie geen steun krijgen vanwege Skoda België ?

Dat “officiële statuut” dat we in de voorbije twee seizoenen bij Peugeot hadden, zijn we natuurlijk kwijt. En dat Skoda, onder impuls van Freddy Loix, nu een andere kaart trekt… Dat is nu eenmaal de realiteit van de dag die je niet meer kan veranderen. Aan ons om, via overwinningen en met een statuut van pure amateur, een sportief antwoord te geven …

In tegenstelling tot de Subaru WRC van het seizoen 2014, is deze Skoda Fabia niet door jullie aangekocht maar wordt hij gehuurd bij BMA.

BMA, de structuur van Bernard Munster, heeft drie wagens aangekocht die in het BRC en occasioneel in het WRC (met Ghislain de Mévius) gaan uitkomen. Wij opteerden nu, in functie van het beschikbare budget, voor een huurprijs per wedstrijd. Als amateur moet je altijd realist blijven, zeker wanneer het om financiën gaat … Maar we hebben een goede overeenkomst kunnen maken met BMA, waardoor we een behoorlijk programma kunnen afwerken.

De kennismaking met de nieuwe Fabia R5 is nog maar kort geweest. Wat zijn de eerste impressies?

In één zin: in alle opzichten een pak beter…. Dat merkten we meteen toen we eind vorig jaar in Mettet gingen testen met de wagen waarmee Xavier Bouche de Condroz had betwist.

Een wanneer ik zeg “in alles beter”, dan bedoel ik concreet: een veel hoger koppel dan de Peugeot, betere prestaties qua zuivere kracht, een neutraal chassis dat zich beter laat aanvoelen en je niet voor verrassingen zet… We voelden het meteen dat de betrouwbaarheid van de Fabia van een “hoger niveau” is…

Wat is het programma voor het komende seizoen?

Op dit ogenblik hebben we – met dank aan onze sponsors – een budget voor 6 wedstrijden en we hopen daar in de loop van het seizoen nog een 7e wedstrijd aan toe te kunnen voegen. Haspengouw, Spa en Tielt staan zeker op ons programma. Ook in Ieper en de Condroz zijn we van de partij. De 6e wedstrijd moet nog worden bepaald en dit op basis van de behaalde uitslagen.

Welke zijn de ambities voor 2017 ? Na 1999 een tweede titel of ligt de prioriteit op “wedstrijden winnen” ?

Een tweede titel, na die van 1999, zou inderdaad een mooie bekroning zijn voor onze inspanningen. Maar toch willen we vooral plezier beleven aan onze sport én… wedstrijden winnen! Ik win dit seizoen liever 5 wedstrijden dan straks als de nieuwe Belgische kampioen gevierd te worden… zonder één enkele overwinning.

RT1
RT2
Rallyliefhebbers kunnen hun hart weer ophalen in Trois-Ponts
BRC
TAC Rally - Boeiende affiche in de maak
VAS
Verslag Short Rally van Moorslede 2024
VAS
Debackere en Degryse domineren Short Rally van Moorslede
BRC
Miclotte-T'Joen vanaf TAC Rally in het BRC
BRC
2WD Trophy voor Delvigne met Nissan Micra in Rallye des Ardennes
BRC
Jonas Dewilde leider in het Kroon-Oil BRC Divisie 2
BRC
Jos Verstappen wint de 70ste Rallye des Ardennes
BRC
Rallye des Ardennes - Verstappen neemt de leiding na de opgave van Rouard
BRC
Rallye des Ardennes - Rouard neemt de beste start
X