Op 8 januari vertelde een enthousiaste Stijn Pacolet ons reeds in grote lijnen over zijn plannen voor 2017. Plannen die nog niet helemaal concreet waren omdat de laatste details nog ontbraken. Plannen die gesmeed werden dankzij Team Floral dat in Stijn Pacolet blijft geloven. Plannen die uiteindelijk ook concreet worden dankzij de steun en hulp van co-piloot Cederique Baeten. Vandaag kan Stijn ons dan ook meer details bekend maken.
“De vooruitzichten zien er goed uit,” weet Stijn. “Zoals de kaarten nu liggen, gaat het lukken om een uitgebreid seizoen af te werken. Gelukkig maar. Want ik begon er moedeloos van te worden. Het werd me stilletjes allemaal te veel. Het is immers niet makkelijk om als simpele werkende mens de nodige budgetten bij elkaar te vinden. Het zoeken op zich was al een fulltime job, eentje met een relatief kleine kans op slagen. En ik garandeer je, dat is frustrerend.”
Het is je uiteindelijk dan toch gelukt.
“Inderdaad. Maar alleen maar dankzij Team Floral en mijn co-piloot Cederique Baeten. Team Floral gelooft erin en daardoor heb ik mijn motivatie terug gevonden. Motivatie om de nodige inspanningen te leveren. En ook dankzij Cederique. Hij runt al enkele jaren een bank- en verzekeringskantoor, samen met zijn vader en broer. Het maakt dat hij sterk is in financiële zaken en het leggen van connecties.”
Vorig jaar zagen we je voor het eerst aan het werk met Cederique Baeten. Het klikt blijkbaar tussen jullie?
“Cederique en ik hebben ondertussen al enkele wedstrijden samen gereden. We kunnen inderdaad stellen dat er een toffe vriendschap uit ontstaan is. Hij is wel nog maar een ‘rookie’ in de sport. Het was zeker niet simpel voor hem om vanaf de eerste seconde in het BK mee te rijden. Maar een ding is zeker. Je kan van hem altijd 100% inzet verwachten. Daarnaast heeft hij op korte tijd al knap wat progressie gemaakt.”
“Zelf heb ik jammer genoeg weinig progressie kunnen maken gedurende de laatste jaren. De laatste 2 jaar ontbrak het me aan ritme, heb ik te weinig wedstrijden kunnen rijden. Hierdoor heb ik ten opzichte van de concurrentie een enorme achterstand opgebouwd. De focus zal dit jaar dan ook vooral liggen op het verbeteren van onze technieken en ervaring opdoen.”
In het begin van het gesprek had je het over een uitgebreid programma. Wat houdt dit precies in? Waar gaan we jullie aan de start zien?
“De echte strijd begint voor ons vanaf de TAC Rally in Tielt. De TAC Rally is immers de eerste wedstrijd van de vijf Ford Fiesta Sport Trophy wedstrijden waar we dit jaar aan deelnemen. Maar voor het zover is starten we echter ook in de Rally van Haspengouw. Het is onze thuiswedstrijd en die willen we niet missen. We hebben wat zitten twijfelen met welke wagen we hier zouden rijden. De Ford Fiesta R2T zoals we hem reeds kennen of met de nieuwe Ford Fiesta R2T Trophy. Deze laatste heeft een iets minder krachtige motor en ook andere schokdempers.”
“Eigenlijk was het misschien verstandiger om met deze Trophy wagen te starten. Om er reeds ervaring mee op te doen. Maar we kozen er toch voor om met de oorspronkelijke Fiesta R2T uit de stallen van Floral te starten. Het is gewoonweg een machtig ding om mee te rijden en de focus ligt niet op het BRC Junior klassement, maar wel op de Trophy.”
In de Ford Fiesta Sport Trophy zien we jullie dan aan het werk met een andere wagen?
“Vanaf de TAC Rally hopen we aan de start te komen met onze eigen Ford Fiesta R2T Trophy. De standaard wagen is net aangekomen en ik ben aan een snel tempo begonnen met de opbouw. Het zullen wel lange avonden worden en het wordt stressen om de auto tijdig klaar te krijgen. Maar dat heb ik er graag voor over.”
“Bij deze willen we jullie ook graag uitnodigen om te komen naar onze persvoorstelling. Deze gaat door op woensdag 22 februari van 19u00 tot 21u00 in de showroom van onze lokale Ford dealer Morren Motor (Luikersteenweg 131, 3800 Sint-Truiden). Verder wil ik ook nog even de sponsors bedanken: Verelst & Gilen bouwprojecten , Nutanix , Morren Motor NV, Wesstas Reno BVBA , Moons Creations , Restaurant Hof ter Herck , Baeten verzekeringen, garage Midas Sint-Truiden, RP machines en HVC Automotive,” besluit Stijn Pacolet.