Aanstaande zaterdag is het zover. Met de 6 Uren van Kortrijk zijn we toe aan de laatste wedstrijd van het VAS kampioenschap. Een wedstrijd waar natuurlijk de nieuwe VAS kampioenen, Steve Bécaert en Nico Beernaert, niet mogen ontbreken. Voor de gelegenheid start het duo er niet met de vertrouwde Mitsubishi EVO X R4. Het wordt voor het team de derde wedstrijd met de DS3 R5 van J-Motorsport. De VAS kampioenschapstitel is trouwens niet de enige titel voor het Steve Bécaert en Nico Beernaert. In het Belgian Rally Championship kroonden beide heren zich tot RC1 kampioen. Reden genoeg om een keer aan te kloppen bij Steve Bécaert. We hebben het over het voorbije seizoen, de 6 Uren van Kortrijk en wat we in 2017 mogen verwachten.

Met de Mitsubishi EVO X een campagne afwerken in het BRC, aangevuld met enkele VAS wedstrijden. Zo zagen de plannen eruit bij aanvang van het seizoen 2016. Het is een beetje anders gelopen?

Ons seizoen is inderdaad niet verlopen zoals we het voorzien hadden, maar het is wel op een totaal onverwachte positieve manier geeindigd. We begonnen met volle moed aan een volledige BRC campagne, aangevuld met enkele VAS wedstrijden. In de Spa Rally kregen we een eerste maal te maken met technische problemen. De versnellingsbak van onze Mitsubishi EVO X liet ons in de steek.

RT1
BRC

Dit kan nu eenmaal gebeuren. Het is en blijft tenslotte een mechanische sport. Bij de laatste wedstrijd van de eerste seizoenshelft, de Kenotek Ypres Rally, kregen we echter een tweede opdoffer te verwerken toen onze motor stuk ging. Een tweede grote kost die we niet voorzien hadden.

In samenspraak met Pevatec lieten we onze EVO X over aan hen voor verhuur en kocht ik de EVO X R4 van Claude Bal. Deze EVO X R4 is echter uitgerust met een sequentiële versnellingsbak. Aangezien deze door de RACB niet toegelaten worden, was het voor mij een uitgemaakte zaak om onze BRC campagne niet verder af te werken.

In de eerste seizoenshelft hadden we ook reeds enkele VAS wedstrijden achter de rug. De beslissing om onze pijlen verder op dit kampioenschap te richten was snel genomen. Tenslotte hadden we daar reeds enkele mooie resultaten laten optekenen.

En met succes. Je behaalt je tweede VAS kampioenschapstitel. Welke titel van de twee is de mooiste?

Zonder twijfel de titel van dit jaar. Omdat ik vorig jaar in het VAS kampioenschap met verschillende co piloten reed, won ik deze titel alleen. Dit jaar wou ik de titel graag vieren met Nico Beernaert. Daarom hebben we ook alle VAS wedstrijden samen afgewerkt. Hierdoor zijn we samen kampioen geworden. Dit maakt deze titel extra mooi.

Naast de VAS titel behaalden jullie dit jaar nog een kampioenschapstitel. Een beetje onverwacht?

Inderdaad. Als extraatje wonnen we dit jaar ook de RC1 titel in het BRC. Deze titel was een totale verrassing voor ons. Onze laatste wedstrijd in het BK dateert immers al van in Bocholt. Door onze 5de plaats in de TAC Rally en onze 8ste plaats in de Sezoensrally deden we blijkbaar een goede zaak.

We zagen je dit jaar ook aan het werk in de DS3 R5. Wat zijn je eerste indrukken? 

Qua power blijft een EVO nog altijd een topwagen. Maar de behendigheid en wegligging van een R5 maakt enorm veel goed. We reden er tot nu 2x mee. Iets te weinig om de limieten van de wagen te kennen. Het is alom geweten dat je de grens zeer hoog kan leggen met een R5. Maar die grenzen ken je nog niet na slechts een 100-tal wedstrijdkilometers. We hebben tenslotte nog maar een 80 km in de ORC gereden en een 40 km in de TBR Rallysprint. Dat is nog veel te weinig om echt die grenzen te gaan opzoeken.

In Kortrijk komen jullie opnieuw aan de start met de DS3 R5 van J-Motorsport. Wat zijn de verwachtingen?

Ontegensprekelijk mogen we spreken van een kwalitatief sterk deelnemersveld in de 6 Uren van Kortrijk. Dat moet ik jullie niet vertellen. Wat misschien in ons voordeel speelt, is dat we zonder druk op onze schouders aan de start komen. Een plaats in de top tien moet voor ons haalbaar zijn.

Na Kortrijk is het weer uitkijken naar het nieuwe seizoen. Wat brengt 2017 voor Steve Bécaert?

Wat het BRC betreft is er nog niet echt duidelijkheid. Komt er nog een reglementswijziging wat onze EVO X R4 betreft of niet. Het is en blijft een kinderachtige en belachelijke houding van de RACB. Wanneer je momenteel niet met een R5 of R2 voor de dag komt, word je op alle mogelijke vlakken tegengewerkt.

Normaal gesproken blijven we in 2017 gewoon verder rijden met onze EVO X R4 in het VAS kampioenschap. Hier en daar proberen we eens om met een R5 wagen aan de start te komen. Ik zou zeer graag eens de Skoda Fabia R5 of de Ford Fiesta R5 aan de tand voelen. Wie weet, met de nodige hulp van sponsors, lukt ons dit in 2017.

 

RT1
KAMV
BRC
Ardeca Ypres Rally: Lefebvre en Loix als uitdagers
BRC
Ardeca Ypres Rally - Loix, Casier en Verstappen zijn er klaar voor!
BRC
Niels Reynvoet wint Sezoensrally na spannende finale
BRC
Startvolgorde Sezoensrally
BRC
BRC Masters - Jos Verstappen gaat voor winst in Sezoensrally
BRC
Sezoensrally - Eddy Buntinx start thuisrally als leider in de 2WD Trophy
BRC
Vincent Verschueren kijkt uit naar Sezoensrally
BRC
Sezoensrally - De Belgische top aan de start op de maaskiezel
47ste Sezoensrally - Padeltoernooi tussen enkele BRC-teams
BRC
Voorlopige deelnemerslijst 47ste Sezoensrally
X