2016 was alweer een druk jaar met een 20-tal rally’s op je programma. Het is bewonderenswaardig hoe je dit telkens weer voor mekaar krijgt. Hoe doe je dit?

In het begin van het jaar maken we een planning. Dan tekenen we in grote lijnen uit waar we gaan rijden, maar meestal komen er gedurende het jaar nog wedstrijden bij. Zonder hulp zou dit alles natuurlijk niet mogelijk zijn. Dat we in zoveel rally’s kunnen starten is dankzij de hulp van mijn broer en Olivier Balcaen, die bij veel rally’s mijn co piloot is. En natuurlijk ook mijn mecaniekers die er telkens voor zorgen dat we kunnen starten.

Je was voornamelijk actief in het BRC en het VAS kampioenschap. Wat zijn in grote lijnen de verschillen? Wat trekt je aan in het BRC? Wat in het VAS?

RT2
RT1

In het BRC kampioenschap heb je mooie en lange proeven. Een heel jaar in het BRC rijden kost echter veel geld. Verder is het BRC ook drukker dan het VAS kampioenschap. Het VAS kampioenschap is voor mij veel ontspannender. Ik ken er ook bijna alle proeven van buiten.

In het VAS kampioenschap wordt je divisie 1-2 kampioen met het maximum aantal haalbare punten. Daardoor vinden sommige mensen het normaal dat je divisie 1-2 wint telkens je aan de start verschijnt. Maar ik neem aan dat dit moeilijker is dan het lijkt.

Het klopt dat als ik aanzet in een rally dat ze het normaal vinden dat ik win. Er zijn er zelfs die denken dat  ik er niets moet voor doen. Natuurlijk klopt dit niet. Het is niet altijd evident om te winnen. Toen ik vroeger met de Clio startte, ging het er ontspannender aan toe. Er was toen niet zoveel druk als nu. In veel VAS rally’s starten we nu als favoriet in divisie 1-2 en dat brengt wel wat druk met zich mee. Maar met de tijd geraak je er wel gewend .

In Kortrijk, de laatste VAS wedstrijd van het seizoen, laat je je vertrouwde witte Subaru thuis. Je komt er aan de start met de Mitsubishi Lancer EVO X R4 van Steve Bécaert, de nieuwe divisie 3 kampioen. Met welke ambitie start je in de 6 Uren van Kortrijk?

In de 6 Uren van Kortrijk starten we inderdaad met de EVO X R4. We gaan onszelf echter geen druk opleggen. We starten puur om het plezier. Het is de bedoeling om de EVO X te ontdekken. Het idee om eens met een EVO te rijden, om die wagen een keer uit te proberen, is er al langer. Nu deed zich de gelegenheid voor en deze kans hebben we met beide handen gegrepen. Het is tevens een mooie manier om ons seizoen af te sluiten.

Veel teams zijn reeds bezig met het seizoen 2017. Heb jij al concrete plannen?

Momenteel zijn er nog geen concrete plannen voor volgend jaar. We zien wel wat de tijd brengt.

RT1
VAS
BRC
Ardeca Ypres Rally: Lefebvre en Loix als uitdagers
BRC
Ardeca Ypres Rally - Loix, Casier en Verstappen zijn er klaar voor!
BRC
Niels Reynvoet wint Sezoensrally na spannende finale
BRC
Startvolgorde Sezoensrally
BRC
BRC Masters - Jos Verstappen gaat voor winst in Sezoensrally
BRC
Sezoensrally - Eddy Buntinx start thuisrally als leider in de 2WD Trophy
BRC
Vincent Verschueren kijkt uit naar Sezoensrally
BRC
Sezoensrally - De Belgische top aan de start op de maaskiezel
47ste Sezoensrally - Padeltoernooi tussen enkele BRC-teams
BRC
Voorlopige deelnemerslijst 47ste Sezoensrally
X