De 6 Uren van Kortrijk naderen met rasse schreden. Nog enkele dagen en het is zover. Het zal je dan ook niet verwonderen dat bij menig piloot en co piloot de rallykoorts begint te stijgen. En er staan wederom veel piloten op de deelnemerslijst die Autostal Groeninghe kan voorleggen. Een deelnemerslijst om duimen en vingers van af te likken. Je zou bijna vergeten dat het om een VAS kampioenschapswedstrijd gaat. 3 WRC’s, 9 R5’s, een rits snelle EVO’s… en zo kunnen we nog een tijdje verder gaan. Het ziet er veelbelovend uit.

Een van de duo’s, die kleur geven aan de lange lijst, is het duo Yves Bruneel en Kristof Goethals. Beiden zagen we dit jaar reeds aan het werk in de ORC Canal Rally en in de Kenotek Ypres Rally met een DS3 R5 van J-Motorsport. Ook in de 6 Uren van Kortrijk zou het team starten met de DS3 R5. Maar enkele onvoorziene omstandigheden beslisten er anders over.  Maar niet getreurd, het team zal dit weekend de uitdaging aangaan met een DS3 WRC eveneens uit de stal van J-Motorsport.

“De crash van Emil Bergkvist in de laatste editie van de Condroz zit hier ergens wel voor iets tussen,” opent Yves Bruneel. “In Kortrijk wilden we terug van start gaan met de DS3 R5, maar door de crash van Bergkvist was er voor ons geen DS3 R5 meer beschikbaar. Eén van de wagens is reeds verhuurd aan Steve Bécaert. De andere wordt nog getransporteerd vanuit Australië, waar Jourdan Serderidis vorig weekend deelnam aan de laatste manche van het WK. En zodoende werd er ijverig naar een oplossing gezocht voor ons.”

RT1
KAMV

En die oplossing kwam er ook. In de Omloop van Vlaanderen 2012 reed het team reeds met een Skoda Octavia WRC, een WRC van de oudere generatie. De interesse om ook eens met een recentere WRC te starten was er, maar dat leek eerder duur.

“Toen de mensen van J-Motorsport ons een interessant voorstel deden om met de DS3 WRC te starten, hebben we natuurlijk meteen toegehapt,” verduidelijkt Yves. “Hieraan zie je ook wel de professionaliteit waarmee het team te werk gaat. Dit jonge en gemotiveerd team doet er echt alles aan om hun piloten in ideale omstandigheden te laten starten en ook te laten finishen.”

“Wat ik van de 6 Uren van Kortrijk mag verwachten, is natuurlijk moeilijk in te schatten. Er staan heel wat snelle jongens aan de start,” blijft Yves realistisch. “Tot op heden heb ik nog geen meter met de wagen gereden. Deze week heb ik de mogelijkheid om hem toch eens kort aan de tand te voelen. Natuurlijk zal dit niet te vergelijken zijn met wat zaterdag en zondag op het menu staat. Iedere auto vraagt een aanpassing en ik hoop dat ik zaterdag effectief kan voelen wat deze WRC in zijn mars heeft. Ik heb me wel laten vertellen dat je het gedrag kan vergelijken met deze van de DS3 R5, alleen dat alles een pak sneller zal gaan. De proeven rond Kortrijk hebben van alles te bieden, hele snelle stroken, technische stukken… een voorspelling is dus moeilijk.”

“Ergens droom ik wel van een podiumplaats al zal dit moeilijk zijn. Maar de prijzen worden echter pas aan de meet uitgedeeld. Een mooie ereplaats voor ons debuut met de WRC, daar willen we zeker voor tekenen,” lacht Yves Bruneel.

Voor de kenners en geïnteresseerden onder jullie hebben we wat research gedaan en kunnen we jullie vertellen dat deze WRC reeds in het WK te zien was met volgende piloten achter het stuur Al-Qassimi, Ostberg, Meeke, Sordo en 9-voudig wereldkampioen Sébastien Loeb.

BRC
RT1
BRC
Cédric De Cecco start BRC campagne in Ralye de Wallonie
VAS
Wim Meulders: Drie decennia autosport met passie
Pieter Tsjoen Racing met Toyota GR Yaris Rally2 in Ypres Rally
BRC
Vande Walle – Truyaert kijken tevreden terug op hun thuisrally
BRC
Van de Vivere - Canoot maakten kennis met Skoda Fabia Rally2 in TAC Rally
BRC
2WD Trophy - Spelmans komt net te kort ondanks sterke inhaalrace
BRC
TAC Rally - 2WD Trophy - Faustin Lahy wint bij zijn debuut in Tielt 
BRC
TAC Rally - One-man-show van Paul Lietaer in Historic
BRC
TAC Rally - Kurt Braeckevelt de snelste in Divisie 2
BRC
TAC Rally - Leerrijke wedstrijd voor debutant Dré De Rycke
X