Met de 6 Uren van Kortrijk is het einde van het rally seizoen 2016 in zicht. Heel wat piloten zijn dan ook volop bezig met de voorbereidingen voor het volgende seizoen. Jelle Vermeire is daar geen uitzondering op. In 2015 gebruikte hij de 6 Uren van Kortrijk om de Ford Fiesta R2 te testen. Dit jaar komt Jelle aan de start met een Peugeot 208 R2 van Pevatec. “Wat zijn je plannen voor 2017?” vroegen we aan Jelle Vermeire. Daarnaast hebben we het ook over 2016, zijn deelname aan de RACB challenge en Fullspeed Competition VZW.

opname-zonder-titel-6447

Nadat je in 2015 enkele wedstrijden met een R2 reed, maakte je in 2016 de overstap naar een Ford Fiesta R2. Met welke ambitie kwam je aan de start dit seizoen?

Ervaring opdoen met een R2 wagen was de doelstelling. Na de vorige editie van de 6 Uren van Kortrijk, waar ik met een Ford Fiesta R2 reed, werd het besluit genomen om in 2016 de overstap te maken. En het mag gezegd worden. Het is toch een serieuze overstap. Niet het rijden op zich. Wel om er echt hard mee te gaan. De Ford Fiesta R2 is de ideale R2 wagen om mee te leren rijden. Dat gaat vrij makkelijk. Echt hard gaan is echter een andere kwestie. De ervaring leert ons dat je daar echt wel veel lef moet voor hebben.

RT1
VAS

Er werd gekozen voor een Ford Fiesta R2 uit de stallen van Team Floral. Ook stapte je in het Ford Performance Academy verhaal. Ben je tevreden over het voorbije seizoen?

Team Floral heeft een jarenlange ervaring wat mooi meegenomen is. Daarnaast reden we in de kleuren van de Ford Performance Academy. Hierdoor werden we overal met raad en daad bijgestaan. Tijdens de wedstrijd werden onze tijden goed opgevolgd. Hier draai je een snelle tijd. Daar kan je nog aanvallen. Hier rijdt je beter op safe. Ook het nodige testwerk was voorzien. De publiciteit was er. Kortom, alles was er om er een goed jaar van te maken. Met een toch wel iets tragere wagen, onze R2 was nog van de vorige generatie, toonden we een paar keer dat we rap kunnen zijn. Zo pakten we onder andere de overwinning bij de juniors in de TAC Rally, finishten we 9de algemeen bij de moderne wagens in de TBR rallysprint… We kunnen terugkijken op een top seizoen. Dat we dit hebben kunnen realiseren danken we ook aan onze mecaniekers. Elke wedstrijd hadden we onze eigen mecaniekers mee.

Na de East Belgian Rally stond je op de derde plaats in het Junior BRC kampioenschap. Hierdoor mocht je meedoen aan de finale van de RACB Challenge. Hoe kijk je daar op terug?

Het is een aanrader voor iedereen. Ik heb trouwens ook meegedaan aan het voor traject. De fysieke proeven waren wel zwaar. Maar de finale zelf was echt fenomenaal. Drie dagen die volledig in het teken staan van alles wat met te maken heeft met rally. Je wordt er behandeld als een professionele piloot. Na de kennismaking op de eerste dag kregen we uitleg over de wagen. De stoel werd goed gezet voor iedereen. Verkenningen van het parcours. Op de 2de dag konden we op snelheid rijden met de wedstrijdwagen. Op dag 3 was het dan de grote finale. Koersen om de snelste tijd te draaien.

In een interview dat we hadden met Steven Dolfen noemde hij jouw naam. Hij had er bewondering voor dat je als enigste een foutloos seizoen reed.

In Kortrijk rijd ik mijn 35ste wedstrijd. Tot nu toe ben ik slechts 1x hard van de baan gegaan. De wagen is nochtans steeds verzekerd. We moesten ons dus geen zorgen maken. Maar risico’s nemen brengt niet altijd op. Sommige risico’s kan je beter vermijden. Je moet immers niet altijd de snelste zijn om te winnen. De vorige editie van de 6 Uren van Kortrijk is daar een mooi bewijs van. Ik kom er aan de leiding omdat ik geen fouten maakte. Spijtig verlies ik mijn leidersplaats terug door een aantal normtijden. Maar ok dat is zo. Als je constant rijdt, ga je goeie tijden draaien, dan ga je op het einde van het jaar een mooi kampioenschap gereden hebben.

In de East Belgian Rally reed je voor het eerst met de Ford Fiesta R2T. Voor de 6 Uren van Kortrijk huur je een Peugeot 208 R2 bij Pevatec. Jelle bereidt zich voor op volgend seizoen?

In het voorbije seizoen reden we met een tragere R2. Eentje van de vorige generatie met 165 PK. Ik denk dat we er in geslaagd zijn om er alles uit te halen wat erin zit. Maar met deze wagen strijden tegen de Peugeot 208 R2 of de Ford Fiesta Ecoboost is onbegonnen werk. Daarom kijken we inderdaad uit naar een snellere wagen. De Opel Adam R2 is reeds van het lijstje geschrapt wegens te duur. In de East Belgian Rally reden we met een Ford Fiesta R2T. De wagen was snel maar ik heb me niet echt geamuseerd. Dat laatste is wellicht te weten aan de problemen die we met de wagen gehad hebben. In Kortrijk gaan we van start met de Peugeot 208 R2.

En wat verwacht je van Kortrijk? Of beschouw je het puur als test.

Ik bekijk het niet als test. Natuurlijk willen we Kortrijk rijden om te winnen in onze klasse. Maar veel kan ik er nog niet over zeggen. Momenteel weet ik enkel dat Piere Vauterin aan de start staat met een Peugeot 208 R2. Graag had ik er nog wat referentie bijgehad. Verder is het de bedoeling om aan te voelen hoe de Peugeot 208 R2 van Pevatec rijdt ten opzichte van de Fiesta R2T van Team Floral.

Dus we zien Jelle Vermeiren in 2017 met een snellere R2 in het Junior BRC?
Het is inderdaad de bedoeling om in 2017 met een snellere R2 te rijden. Hetzij met de Ford Fiesta R2T of met de Peugeot 208 R2. Het is het laatste jaar dat ik mag starten bij de juniors. Deze kans wil ik met beide handen grijpen. Ik wil alvast mezelf bewijzen in het junior BRC. Het plan is om een 6-tal BK wedstrijden te rijden. De TAC Rally in Tielt staat als eerste op het programma. In de week voor de TAC Rally geven we een persconferentie waarin we onze plannen zullen voorstellen.

Na Kortrijk is het dan wachten tot begin april vooraleer we jou opnieuw aan het werk zien?
Toch niet. In de Rallysprint van Moorslede komen we aan de start met een Citroën Saxo groep N. Onder de naam Fullspeed Competition VZW zijn we met een groep vrienden deze wagen aan het opbouwen. Het is de bedoeling om deze wagen te testen en hem daarna te verhuren

RallyTime animated
VAS
BRC
2WD Trophy - Vanton favoriet in Rallye de Wallonie
BRC
HBRC - Emile Tollet mikt op de dubbel in Rallye de Wallonie
BRC
Rallye de Wallonie - Vincent Verschueren: “Onze eigen wedstrijd rijden”
Rally van Wallonië - Thierry Schloesser op titeljacht in Divisie 2
BRC
JBRC - Rallye de Wallonie - Zware concurrentie voor leider Jonas Dewilde
BRC
Genummerde deelnemerslijst Rallye de Wallonie
BRC
Elke BRC Powerstage voortaan live op TV
BRC
Mooi deelnemersveld voor 41ste Rallye de Wallonie
BRC
Cédric De Cecco start BRC campagne in Ralye de Wallonie
VAS
Wim Meulders: Drie decennia autosport met passie
X