Ergens eind juli schreven mijn co-piloot, Joachim Bogaert, en ikzelf ons in voor de Aarova rallysprint. Dit zou mijn 2de rally ervaring worden. In aanloop hiervan hebben we niks aangepast aan de wagen. Voor mij was deze, zo goed als standaard rallywagen, zeker goed genoeg.

Ongeveer een 2-tal weken op voorhand kwam het parcours online, gefilmd met een gewone wagen. Na het bekijken hiervan kreeg ik er al zin in. Samen met Joachim hebben we dit eens bekeken en al enkele nota’s gemaakt. Al moet ik wel zeggen dat de meters er anders uitzien op die beelden dan in het echt.

10 September: de dag voor de rally. Iets na 14u mochten we langs de papiercontrole en de technische keuring. Nadat alles goed werd bevonden konden we terug naar het servicepark. Om 16u mochten we dan eindelijk kijken of we goeie nota’s hadden gemaakt. 😉 Na enkele aanpassingen waren we helemaal klaar voor de grote dag. Met startnummer 7 mochten we op zondag het beste van onszelf geven! We hadden er heel veel zin in.

8u37 gingen we van start voor onze eerste ronde, gestart met een heel goed gevoel. Na enkele bochten had ik het weer volledig door, wat had ik dit gemist. Eenmaal aangekomen na de eerste ronde verwachte ik geen super tijd, wegens enkele foutjes. We kregen een tijd van 7.25 en dachten beiden dat dit sneller kon J. Ondanks dat we de eerste ronde volledig op softs hadden gereden, beslisten we dit de tweede ronde opnieuw te doen, wegens het wisselvallige weer. Goede keuze, geen goed keuze, regen hebben we niet gezien maar we waren sneller. 7.16 werd onze tweede tijd. Negen seconden sneller, we waren tevreden!

RT1
VAS

naamloos-686

Eenmaal terug in het servicepark werd gretig gekeken op de buienradar, het zag ernaar uit dat het zou regenen. Maar de buienradar vertelde ons dat er niks zat aan te komen, enja we gingen hier vanuit. Vooraan medium en achteraan soft. We gingen proberen nogmaals onze tijd te verbeteren.

Je kon het eigenlijk niet anders bedenken, maar wanneer we stonden aan te schuiven om uit het servicepark te rijden begon het te regenen. Damn you buienradar… We gingen hiervoor niet beginnen panikeren, we reden naar de start en eenmaal het aan ons was, regende het niet meer, dus we geloofden nog steeds in een snellere tijd.

De derde ronde was niet zonder problemen, wat had je nu gedacht. Drie keer was de wagen “uit vitesse” geschoten, één keer aan de tent (groot publiekspunt), één keer na de jump (ook publiekspunt) en dan nog eens iets verderop waar amper publiek stond. Hierdoor werden we telkens wat vertraagd maar konden we toch sneller rijden dan de eerste doortocht.  Na controle op het servicepark hebben we niks gevonden dat abnormaal was.

Één iets was zeker, we moesten onze tweede tijd nog verbeteren! Met die beslissing gingen we opnieuw van start. Maar ook nu sloeg het niet mee voor ons, we kregen een gele vlag te zien en hierdoor verloren we natuurlijk seconden. Desondanks gingen we opnieuw voluit. De jump namen we sneller en verder ;), langs de publiekspunten probeerden we ook vlotter door te komen, de kasseistrook was iets onzekerder wegens de regenval tijdens de vorige service. Maar het mocht niet zijn. De tweede tijd konden we niet kloppen.

Met een 50ste plaats van de 55 aangekomen deelnemers algemeen en een 10de van de 12  aangekomen deelnemers in de klasse, waren wij tevreden met het resultaat. We hadden in feite niks te verliezen aangezien we slechts twee wedstrijden meededen in het VAS kampioenschap.

We willen graag al onze sponsors bedanken, het serviceteam 3L racing en natuurlijk ook RSE rallysport engineering.

Dit jaar zullen wij twee samen niet meer aan de start komen van een rally. Er zijn al eventuele plannen wat volgend jaar betrefd. Hierover gaan we ons echter nog niet uitspreken aangezien we zelf nog niet volledig zeker zijn. Één ding is wel zeker: ikzelf heb de smaak te pakken!

RallyTime animated
RT1
Rallyliefhebbers kunnen hun hart weer ophalen in Trois-Ponts
BRC
TAC Rally - Boeiende affiche in de maak
VAS
Verslag Short Rally van Moorslede 2024
VAS
Debackere en Degryse domineren Short Rally van Moorslede
BRC
Miclotte-T'Joen vanaf TAC Rally in het BRC
BRC
2WD Trophy voor Delvigne met Nissan Micra in Rallye des Ardennes
BRC
Jonas Dewilde leider in het Kroon-Oil BRC Divisie 2
BRC
Jos Verstappen wint de 70ste Rallye des Ardennes
BRC
Rallye des Ardennes - Verstappen neemt de leiding na de opgave van Rouard
BRC
Rallye des Ardennes - Rouard neemt de beste start
X