15 augustus – de Rally van Staden.

In de Rally van Staden kwamen we aan de start met nummer 216. Co-piloot van dienst was Jochen Vandersarren. Het was een perfect rally dag, ideaal rally weer dus. We opende de rally al direct super goed met een 13de tijd algemeen. Het tempo zat er direct goed in. Met de deskundigheid van Jochen en de ideale weersomstandigheden voor mezelf en de Escort verliep alles de rest van de dag van een leien dak. We bleven ons tempo rijden van start tot finish waardoor we zelfs bijna een top 10 bereikten.

Op de 115 ingeschreven wagens haalden we de finish met een 33ste plaats. Op de 37 historic wagens (div.4) haalden we de 12de plaats binnen.

rv-20160815103018017

 

RT2
RallyTime animated

28 augustus – de Rally van Kasterlee.

In deze rally werd het nummer 215 op onze deur geplakt. Co-piloot van dienst was Juri, voor hem was het zijn debuut met de lady in red. Terug een zeer mooie dag en perfect rally weer.

Het tempo zat er goed in. En tot onze verbazing zagen we dat er na de 1ste boucle al direct een mooi resultaat verscheen op het bord, 8ste plaats. En er zat nog meer in.

Met het mes tussen de tanden werd de 2de boucle gestart, maar op de 2de kp verliep het verkeerd af. Op het onverhard gedeelte kwamen we iets te onstuimig af en bleven we met onze buik op de zandbank haperen. Gelukkig met wat toeschouwers kregen we de auto terug op het parkoers. We hadden wel meer dan 1 minuut verloren. Dus we zakten diverse plaatsen in het klassement. Maar we gaven de moed niet op en bleven hard rijden.

Aan de start van de laatste kp zagen we dat indien we ons tempo zouden aanhouden we nog een 5de plaats algemeen konden bekomen en winnaar in onze klasse. We dachten dat de buit binnen was, maar op het laatste kregen we nog een lekke band te verduren, we verloren bijna vier minuten. Onze 5de plaats weg in het klassement, onze klasse winst weg en veel punten voor ons VAS kampioenschap vlogen de deur uit. Spijtig zaak.

Maar een paar dagen later zagen we dat we dan toch nipt de leiding hadden overgenomen in het VAS kampioenschap. Dus het gevecht voor de kampioenstitel was op zijn top.

Op de 88 ingeschreven wagens haalden we de finish met een 58ste plaats. Op de 25 historic wagens (div.4) haalden we de 10de plaats binnen.

rv-20160828131528031

 


2 – 3 september – de nationale rally Omloop van Vlaanderen.

Mijn favoriete rally van het jaar vond dit weekend plaats te Roeselare. 90 wagens kwamen er aan de start voor deze manche in het Belgisch Kampioenschap. Het nummer 72 werd ons toegewezen.

Co-piloot van dienst, was net zoals verleden jaar, rally vedette Jeannick Breyne. Vol enthousiasme en goede moed verlieten we vrijdagavond het service park te Roeselare, die zich niet meer situeerde aan de Hallen, maar nu aan de kop van de vaart niet ver van het station bevond, waar zich nu ook het podium situeerde.

We waren nog geen 15 minuten vertrokken en het begon plotseling te regenen. We hadden dit niet zien aankomen en hadden dan ook absoluut niet de gepaste banden onder de wagen zitten. Maar we hadden geen keuze, nu nog wisselen was geen optie meer. Het was dan ook super moeilijk rijden op de diverse kp’s, hoge snelheden zaten er bij deze weersomstandigheden niet bij. Het belangrijkste was om nu de wagen op de weg te houden.

De 2de boucle werd reeds in het donker gereden, daarvan weet ik van mezelf dat ik hier absoluut niet goed in ben en probeer ik de schade zoveel mogelijk te beperken. Jeannick en mezelf bereikten de finish van dag 1 op een 67ste plaats. Op naar beter.

Toen we ’s morgens naar de wagen wandelden zei ik tegen Jeannick. Met een paar plaatsen vooruit in het klassement neem ik vandaag geen voldoende, ik moet en zal een top 50 halen. Er zat dus maar 1 ding op. Super hard en geconcentreerd rijden.

Dat we op een goed tempo zaten bleek al snel na de 1ste kp’s, we draaiden iedere keer een top 50 tijd. Dus zo klommen we stilletjes aan omhoog in het klassement. Na de 1ste boucle waren we al bijna 10 plaatsen gestegen in het klassement.

De 2de ronde kwam er aan en op de 1ste kp deden we er weerom 15 seconden af. Terug een paar plaatsen omhoog in het klassement. Aan dit tempo en nog niet halverwege koers zat er zelfs al veel meer in dan een top 50 plaats.

Maar het noodlot sloeg toe op KP Houthulst. Na een harde krak gaf de motor de geest en hadden we geen andere keus dan de handdoek in de ring te werpen. Hoe erg de schade is weten we op heden nog niet, maar het service team vreest het ergste.

Zo werd een super dag in mineur beëindigd. Nog maar weinig was de teleurstelling zo groot geweest. Nu rest ons enkel nog het bang afwachten hoe groot de schade aan de motor is.

Bedankt aan Jochen, Juri en Jeannick voor de perfecte nota’s. Bedankt aan het ganse VADA RACING service team voor de goede zorgen.

rv-2016092192409019

 

BRC
RT1
Rally van Wallonië - Thierry Schloesser op titeljacht in Divisie 2
BRC
JBRC - Rallye de Wallonie - Zware concurrentie voor leider Jonas Dewilde
BRC
Genummerde deelnemerslijst Rallye de Wallonie
BRC
Elke BRC Powerstage voortaan live op TV
BRC
Mooi deelnemersveld voor 41ste Rallye de Wallonie
BRC
Cédric De Cecco start BRC campagne in Ralye de Wallonie
VAS
Wim Meulders: Drie decennia autosport met passie
Pieter Tsjoen Racing met Toyota GR Yaris Rally2 in Ypres Rally
BRC
Vande Walle – Truyaert kijken tevreden terug op hun thuisrally
BRC
Van de Vivere - Canoot maakten kennis met Skoda Fabia Rally2 in TAC Rally
X