Zondag 10 juli 2016.  Omstreeks kwart voor acht mag de Citroën C2 het wagenpark uit. Nu komt het moment waar Wout Coopman naar uitkeek wel zeer dichtbij. Door organisatorische problemen en een sortie bij de eerste wagens, wordt het geduld echter nog wat langer op de proef gesteld. Ongeveer anderhalf uur later dan voorzien is het dan zover. Samen met Joachim Bogaert in het rechterzitje, maakt hij zijn eerste wedstrijdkilometers. Hierbij het verhaal van Wout Coopman.

Foto Robin Vdb - De Koorde
Foto Robin Vdb – De Koorde

Dit was de dag waar ik persoonlijk een hele tijd had naar uitgekeken, mijn eerste deelname aan een rally. Dankzij de hulp van 3L racing team, Rallysport engineering en mijn sponsors konden wij ons inschrijven voor de Motul TBR rallysprint.

Naar aanloop van mijn eerste rally heb ik, samen met enkelen van het 3L racing team, bij de Citroën C2 verder de puntjes op de i gezet. Na 2x te hebben getest met de wagen was ik klaar voor mijn eerste deelname.

Normaal gezien moesten wij inklokken rond half 9. Maar wanneer we aan de start kwamen, zagen we dat de 19 wagens die voor ons moesten vertrekken, nog steeds ter plaatse stonden. Joachim ging vlug met het blad tot aan de controlepost terwijl ik ging luisteren bij de andere piloten.

Die wisten te vertellen dat het parcours nog niet was vrijgegeven wegens te weinig brandblusapparaten. Een foutje van de organisatie. Anderhalf uur later kwam er dan toch beweging in de rij. De 0 wagen kon vertrekken. Het was bijna zover, al duurde het vertrek van de eerstvolgende wagen toch nog een tijdje.

RT2
KAMV

Mijn stress was wat weg gevallen door de lange wachttijd. Hierdoor zat ik redelijk op mijn gemak toen we ons klaar maakten. Tot wanneer het bijna aan ons was. De positieve stress kwam terug boven en ik wist nu zeker dat het moment er was om mezelf te bewijzen.

Na het rijden van de eerst kp was ik tevreden. Ik had 2 stuurfoutjes gemaakt maar dit direct terug kunnen rechttrekken, waardoor ik de controle niet had verloren. Wij klokten uit op iets meer dan 11 minuten. Ik vond dit persoonlijk niet slecht, totaal niet te vergelijken met anderen. Na een uurtje of 2 te vertoeven op het serviceterrein konden we terug gaan aanschuiven. Tijdens onze 2de ronde hadden we er iets meer dan 10 seconden sneller over gedaan.

Er kwam meer en meer vertrouwen, maar na de 2de service werd ons meegedeeld dat we nog maar 1 keer over het parcours mochten rijden. Wegens de vele vertraging werd de Motul TBR rallysprint ingekort naar 3 ronden. We konden er alleen maar het beste van maken en proberen onder die 11 minuten te geraken.

Aan de finish bleek dat we nog maar eens 15 seconden sneller waren dan voordien! Wat voor ons beiden een meer dan geslaagde dag was. We werden 11de in onze klasse van de 13 aangekomen deelnemers.

We bedanken graag iedereen die hieraan heeft geholpen. 3L racing team, Rallysport engineering en onze sponsors: RT Automotive, Algemene schrijnwerken Tim Sergeant, Axcam verbouwen en 2sign.

Veel dank aan de supporters die ons iedere keer aanmoedigden ook al zagen we ze niet allemaal. Onze volgende afspraak is op de rallysprint te Oudenaarde!”

VAS
RT1
BRC
Ardeca Ypres Rally: Lefebvre en Loix als uitdagers
BRC
Ardeca Ypres Rally - Loix, Casier en Verstappen zijn er klaar voor!
BRC
Niels Reynvoet wint Sezoensrally na spannende finale
BRC
Startvolgorde Sezoensrally
BRC
BRC Masters - Jos Verstappen gaat voor winst in Sezoensrally
BRC
Sezoensrally - Eddy Buntinx start thuisrally als leider in de 2WD Trophy
BRC
Vincent Verschueren kijkt uit naar Sezoensrally
BRC
Sezoensrally - De Belgische top aan de start op de maaskiezel
47ste Sezoensrally - Padeltoernooi tussen enkele BRC-teams
BRC
Voorlopige deelnemerslijst 47ste Sezoensrally
X