Begin dit jaar maakte je de overstap naar de BMW M3. Dit is niet onopgemerkt gebleven. In de Rally van Haspengouw behaalde je een 1ste plaats bij de historics en een 13de plaats algemeen.

“De aanpassing voor mij was enorm in de Haspengouw.  Van een Opel Kadett naar een echte Group A BMW M3 prodrive.  Maar ik voelde het bij de eerste meters, die ik er mee reed als test, dat hij me onmiddellijk lag.  Echter had ik nog moeilijkheden met de korte bochten waar je enorm met de handrem moet werken, aangezien de wagen snel onderstuur heeft.”

Naast het sportieve kon ook de livery van de wagen op veel bijval rekenen.

“De wagen heeft een volledig jaar nodig gehad voor een totaalrestauratie. Het duurde zolang omdat ik hem volledig in de originele staat van 1987 wou.  De wagen heeft een historisch Spaanse afkomst en waarde. Hij werd tweemaal Spaans kampioen, in 87′ en in 88′,  in de handen van Maria José Poncé. En dit  in de Camel kleuren. De wagen werd volledig gebouwd door Prodrive.  Heel veel mensen waren positief met deze gele livery, want deze hadden ze nog nooit eerder gezien in België.  De mooiste en meeste opmerkingen kreeg ik via mails van Spaanse fans van Poncé die mij enorm toejuichten met de comeback van deze wagen. Zeker omdat ik hem volledig origineel in de reclame liet. Blijkt dat Poncé daar een echte kampioen was en nog steeds is.”

KAMV
RT2

Maes2

Na de goede start in Haspengouw, ging het even iets minder goed. Maar in de Sezoensrally stond je er opnieuw met een 2de plaats bij de historics en een 15de plaats algemeen. Momenteel sta je derde in het Historic BRC. Wat zijn de ambities hier?

“Ik heb doorheen het jaar al enorm veel bijgeleerd met de wagen, echter begin dit jaar hadden we wat motorische problemen waardoor we 2 wedstrijden, Tielt en Wallonie, niet konden uitrijden. Wedstrijden waar we toch vooraan reden en podiumkansen hadden.  Deze problemen zijn hopelijk nu van de baan.  Ik laat zeker mijn oren niet hangen want ik weet dat de tijden er waren en dat we nog meer podia kunnen binnenhalen.  Ik mik op de tweede plaats in het Belgisch kampioenschap gezien mijn achterstand met Deveux te hoog opliep in het puntenklassement.”

Vorig jaar bij de eerste deelname in de Ypres Historic Rally – National, met de Opel Kadett C, behaalde je dadelijk een podiumplaats. Dit jaar starten jullie in de Ypres Historic Rally – FIA – ERC. Wat zijn de verwachtingen dit jaar?

“Ik heb me bewust in FIA ingeschreven om meer ervaring op te doen tussen grote jongens.  Ik heb echter geen idee wat mij te wachten staat, gezien er heel wat variaties zijn in het weer.  De 4×4 wagens hebben zich ook al bewezen dit jaar, dus als het regent zijn de kansen klein.  Ik weet ook dat Ieper nog steeds een slagveld is en daarom reken ik niet onmiddellijk op snelste tijden maar op regelmaat om zo de zaterdagavond op een mooie plaats te eindigen.  Mijn korte ervaring leert dat een kleine fout enorm veel tijd kan kosten en dat snelste tijden rijden niet altijd de goede strategie is.”

Maes1

Wat vind je van het deelnemersveld? Wie zijn de voornaamste concurrenten? Ken je de buitenlandse deelnemers?

“Het deelnemersveld is prachtig met heel wat variatie van type wagens, is zeker een aantrekker voor het publiek.  Ik reken er niet op om mee te kunnen met de wagen van Paul Lietaer want deze heeft al bewezen super snel te zijn.  Waar ik mij zal meten is met Thomas Vautherin, mijn stadsgenoot, en met Didier Vanwynsberghe die met dezelfde wagen aan de start komen. De enigste buitenlander die ik ken is de Nederlander Mats Van Den Brandt maar deze heeft mij gestuurd dat hij forfait geeft voor Ieper.”

Wat vind je van het parkoers? Welke proeven rijdt je het liefst? Op welke KP’s kan je een verschil maken?

“Mijn favoriete proeven zijn de snelle proeven zoals Hollebeke,  Reninge en Langemark.  Mijn wagen is supersnel in de waaiers dat is zijn voordeel. Ik verlies nog teveel in de korte situaties maar hier heb ik al heel wat vooruitgang geboekt.”

Hoe pakken jullie de wedstrijd aan? Hebben jullie een bepaalde tactiek?

“Ik zal vrijdag rustig starten en de wagen ook mechanisch sparen.  Natuurlijk moet we wel zorgen dat we mee zijn met de tijden. Op de zaterdag gaan we eventueel uitpakken met enkele aanvallen.”

Heeft de wagen met het oog op Ieper een revisie gehad of andere aanpassingen?

“Ik start met een volledig gereviseerde wagen,  we willen niets aan het toeval overlaten. Aandrijving versnellingsbak, motor (deze heb ik getest in Bocholt)  remschijven,…  alles is vernieuwd.”

Afspraak op woensdagavond voor de shakedown in Boezinge tussen 19-22 u

Maes3

RallyTime animated
KAMV
Rally van Wallonië - Thierry Schloesser op titeljacht in Divisie 2
BRC
JBRC - Rallye de Wallonie - Zware concurrentie voor leider Jonas Dewilde
BRC
Genummerde deelnemerslijst Rallye de Wallonie
BRC
Elke BRC Powerstage voortaan live op TV
BRC
Mooi deelnemersveld voor 41ste Rallye de Wallonie
BRC
Cédric De Cecco start BRC campagne in Ralye de Wallonie
VAS
Wim Meulders: Drie decennia autosport met passie
Pieter Tsjoen Racing met Toyota GR Yaris Rally2 in Ypres Rally
BRC
Vande Walle – Truyaert kijken tevreden terug op hun thuisrally
BRC
Van de Vivere - Canoot maakten kennis met Skoda Fabia Rally2 in TAC Rally
X