De Tieltse Automobielclub kan terugblikken op een geslaagde 43ste editie van de TAC Rally. In de aanloop naar de rally zag het er even anders uit. Zo hadden we het forfait van Hermen Kobus en Bob de Jong. De R5 van beide Nederlanders was te hard beschadigd na een sortie. Ook de weersvoorspelling beloofde niet veel goeds. De regen liet echter op zich wachten en de twee tenoren van het BRC vochten weer voor elke seconde. Het werd een mooie strijd tussen Freddy Loix en Kris Princen.

TAC_JV_13

Beide rijders zijn aan elkaar gewaagd en dit maakt dat het op details aankomt. De scratch op KP1 was nog voor Fast Freddy met de Skoda Fabia R5. Kris Princen strandde met de Peugeot 208 T16 op slechts zes tienden van een seconde. De volgende 3 KP’s van de eerste ronde was Kris Princen sneller dan Freddy Loix, die op te ‘zachte’ banden startte. Kris Princen profiteerde optimaal. Na de eerste ronde stond hij aan de leiding met 12 seconden bonus op Freddy Loix.

Tot en met de negende KP kon Princen de eerste plaats vasthouden. Loix moest tot het uiterste gaan om zijn achterstand weg te werken. Mede door een klein foutje van Princen kon Loix de laatste ronde aanvangen met een kleine 9 seconden voorsprong. In deze laatste ronde moesten er 2 in plaats van 4 KP’s verreden worden.

BRC
VAS

De voorspelde regen leek in aantocht. De eerste druppels vielen reeds in het rallycentrum in Tielt. Opnieuw werd de bandenkeuze heel belangrijk. Kris Princen gokte erop dat de regen zich doorzette. Het grootste gedeelte van KP Schuiferskapelle bleef het echter droog.  Hierdoor kon Loix zijn voorsprong verder uitbouwen tot 15 seconden. Tijdens de (kortere) slotproef regende het wel. Princen kon nog 9 seconden terugnemen en strandde uiteindelijk op een 6-tal seconden van Loix.

Het werd dus weer een spannende wedstrijd tussen Loix en Princen. Ondanks de 2de plaats was ook het team Princen-Kaspers tevreden. Peter Kaspers liet ons na de wedstrijd duidelijk verstaan dat hij veel plezier beleefde aan deze duels. Veel meer dan wanneer je met een oppermachtige WRC de wedstrijd zou domineren.

opname zonder titel-8810

Er kwam veel kritiek op de regels die het BRC nam ten voordele van de R5. Nu de Peugeot 208 T16 van Princen betrouwbaarder is dan in 2015, ebt deze kritiek weg. 10 seconden in de Rally van Haspengouw, 35 seconden in de Spa Rally en 6 seconden in de TAC Rally. De verschillen tussen nummer 1 Freddy Loix en nummer 2 Kris Princen zijn miniem. Het is uitkijken naar de volgende manche van het BRC, waar de Peugeot 208 T16 van Princen met enkele nieuwe evoluties zal uitgerust zijn.

Freddy en Kris waren duidelijk te snel voor de andere R5 rijders. Kevin Demaerschalk, in de Spa Rally uitgeteld door een fabricagefout, reed met de DS3 R5 een goede wedstrijd. Op de laatste proef was hij 9 seconden sneller dan Vincent Veschueren met de Skoda Fabia R5.  Vincent, die altijd heel kritisch naar zijn eigen prestatie kijkt, was boos op zichzelf. Door het iets te voorzichtig aan te pakken in de regen, verloor hij alsnog de derde podiumplaats.

De andere kanshebbers op een mooie ereplaats verging het minder goed. Al vroeg in de wedstrijd moest de weder optredende Melissa Debackere de Toyota Celica GT Four aan de kant zetten door een geblokkeerde gaskabel. Ook de Mini WRC van Guino Kenis haalde het einde van de eerste ronde niet. Tom Van Rompuy op zijn beurt ramde enkele Heras-hekken nadat hij te breed ging. Naast wat schade aan het koetswerk, leverde dit hem ook drie lekke banden en veel tijdverlies op. Later in de wedstrijd verloren we ook nog Claudie Tanghe (sortie), Bert Cornelis (mechaniek), Paul Lietaer (versnellingsbak) en Dirk Vermeirsch (motor).

opname zonder titel-9751

Zo eindigde Hans Weijs Jr, met de Schmid Racing BMW, op de 5de plaats algemeen. De winnaar van de M-Cup was dankzij zijn spectaculaire rijstijl voor velen de man van de wedstrijd. Op de laatste proef, op slicks in de regen, moest hij slechts 5 seconden toegeven op de Mitsubishi Evo X van Steve Bécaert en 1 seconde op die van Bert Coene. De prestatie van Hans Weijs Jr is ook niet onopgemerkt gebleven bij Schmid Racing. De gesprekken met Hans om de rest van de M-Cup, evenals nog enkele BRC & VAS wedstrijden af te werken, zijn zo goed als rond. Charles Schmid is alvast op zoek naar enkele extra sponsors om Hans te kunnen laten rijden.

Stefaan Stouf loodste zijn Porsche naar de overwinning bij de Historics. Rainer Hermann, voor het eerst aan de finish dit seizoen, werd 2de met de Opel Ascona 400. Door het uitvallen van Robin Maes doet Dirk Deveux de beste zaak in het klassement.

opname zonder titel-8982

Bij de voortrekkers haalde Steven Dolfen het met zijn Peugeot 208 R2 voor Jelle Vermeiren. Vermeiren won het Junior BRC en mocht ook de Junior Award in ontvangst nemen.

Tot slot nog vermelden dat Jeroen Van Wanseele het haalde in de Pinto Cup voor Rudy Catteeuw.

KAMV
BRC
BRC
2WD Trophy - Vanton favoriet in Rallye de Wallonie
BRC
HBRC - Emile Tollet mikt op de dubbel in Rallye de Wallonie
BRC
Rallye de Wallonie - Vincent Verschueren: “Onze eigen wedstrijd rijden”
Rally van Wallonië - Thierry Schloesser op titeljacht in Divisie 2
BRC
JBRC - Rallye de Wallonie - Zware concurrentie voor leider Jonas Dewilde
BRC
Genummerde deelnemerslijst Rallye de Wallonie
BRC
Elke BRC Powerstage voortaan live op TV
BRC
Mooi deelnemersveld voor 41ste Rallye de Wallonie
BRC
Cédric De Cecco start BRC campagne in Ralye de Wallonie
VAS
Wim Meulders: Drie decennia autosport met passie
X