Haspengouw Rally paar kilometer te lang voor Hoendervangers.

Een stevige wind en koude omstandigheden, maar wel droog, waren de prima omstandigheden voor de eerste manche van het Belgium Rally Championship (BRC) in Landen. De Haspengouw Rally staat bekend om zijn zeer snelle, maar vooral ook glibberige omstandigheden tussen de fruitbomen op de betonnen weggetjes. Hoge snelheden met veel blinde (niet overzichtelijke) bochten maken dat rijder en navigator optimaal moeten samen werken.

HV-1

Ik heb er niet voor de ballast in gezeten”, glimlacht de uit Nispen afkomstige Marco Schillemans op de service in Landen. “Je moet elkaar goed aanvoelen en een stem moet bij mij wel binnen komen”, vult rijder Han Hoendervangers uit Huijbergen aan. “Je gaat op topsnelheid blind de bochten in en dan is het wel handig als de notes op tijd gelezen worden.

De west-brabantse rallyequipe ging er vol voor. In het begin van de wedstrijd zat het team rond de 10-11e plaats. Op de service werd de afstelling van de dempingen van de Mitsubishi nog aangepast. Op KP 10 Heers werd hierna zelfs een 9e plek algemeen gepakt. Het tempo zat er vanaf het begin goed in. De nieuw opgebouwde Mitsubishi EVO X N4 hield zich prima, waardoor alles er op leek dat een plaats in de top 10 zeker op zijn plaats leek.

Op de laatste KP ging het echter fout. Doordat een voorganger hard van de baan was gegaan moest de equipe de start afbreken. Er werd geïnformeerd waar deze er af was gegaan en werd een post nr doorgegeven, zodat het team wist waar het probleem zich had voorgedaan. Toen Hoendervangers de baan op ging was het inmiddels donker en werden de lampen ontstoken. “We kwamen voorbij het punt waar de voorganger de baan had verlaten, maar we hadden daar zelf geen last van”, laat Schillemans weten. “We moesten nog een kilometer of 6 toen we vol aan kwamen, na een aantal volle snelheid bochten, in een PAS OP Medium Links (!ML) vuil into Rechts 3 bocht. De vorige passages op deze klassementsproef kon deze bocht met hoge snelheid genomen worden. Het vuil wat in de bocht lag was droog en kon goed genomen worden.” Niet deze laatste maal. “De wagen die van de baan was gegaan, was niet op het punt wat we doorgekregen hadden, maar op dit punt. De Mitsubishi begon direct te glijden op de vele modder die op de betonnen baan lag en we schoven direct naar rechts richting een aantal grote bomen.”, laat navigator Schillemans weten. Hoendervangers: “Gelukkig kon ik de EVO nog corrigeren maar tikte wel helaas nog net aan Marco zijn zijde rechtsvoor de boom behoorlijk aan. Ik merkte dat de auto hierna slecht te besturen was doordat, bleek later, een stuurstang was afgebroken.” De equipe kon nog wel de weg vervolgen, maar moest na een paar kilometer toch de handdoek in de ring gooien.

Zeer teleurgesteld dat de Haspengouw rally voor Hoendervangers en Schillemans net een paar kilometer te lang was, moest de auto aan de kant gezet worden. “Ja, we balen enorm! Een top 10 plek zat er zeker in, maar je moet eerst finishen om de plek te pakken.” terug kijkend, “buiten het resultaat, hebben we wel progressie gemaakt. We gaan nu de schade laten bekijken door Carlo van den Berg Autosport in Nispen en hierna zo snel mogelijk alles repareren”.

De eerst volgende wedstrijd is de TAC rally in het Belgische Tielt op 8 en 9 april.