Het criterium rijden en enkele VAS proeven. Dat was het plan voor 2016. Vertragingen bij de bouw van een nieuwe motor voor de Lexus IS300 dwarsbomen deze plannen echter.

 

RvH_2015_108

De Lexus IS300 werd voor de eerste keer ingezet in 2014 tijdens de Rally van Sint-Truiden als 0-wagen.

2015 moest een jaar worden om de wagen verder te testen en te verbeteren. De Rally van Haspengouw eindigde na KP1 met een geplooide stuurstang en een kapotte radiator. Tijdens de TAC rally in Tielt werd vastgesteld dat de remmen en vering OK waren. De prestaties van de Lexus IS300 zijn echter niet zoals in de Rally van Haspengouw. De oorzaak is echter niet duidelijk. Er wordt beslist om in de ORC rally te starten in plaats van in de Sezoensrally.

RallyTime animated
RT2

Ondertussen wordt duidelijk dat er elektronische problemen zijn aan het motormanagement en wordt er ook niet gestart in de ORC rally. In september 2015 wordt er gestart met de opbouw van een nieuwe motor.

“Voorlopig is het wachten op de nieuwe motor voor de Lexus IS300” vertelt Stefan Van Craenenbroeck. “Zo kunnen we nu nog niet zeggen welke kalender we gaan afwerken. Indien de motor te lang op zich laat wachten, zouden wij de Corolla nog enkele keren kunnen buiten halen.”

“De Rally van Haspengouw komt zeker te vroeg. De motor zal zeker nog niet klaar zijn, dus zullen wij daar als toeschouwer aanwezig zijn. Indien de wagen klaar is, zal er gestart worden in de TAC rally in Tielt. Maar volgens mijn motorbouwer, ST-autosport in Ham, moeten we daar de eerste 2 maanden niet op hopen. De man zit tot over zijn oren in het werk, en bijkomend moeten we lang wachten op stukken. Zo duurde het vijf maanden alvorens de zuigers geleverd werden. Het is nu eenmaal geen BMW waar je overal stukken van vindt. Ondertussen is er een nieuwe dogbox versnellingsbak aangekocht. Het is dus echt wachten op de motor.” aldus Stefan.

opname zonder titel-1552

 

De sponsors blijven ons trouw en ook aan het team verandert er niets. Siegfried de Ryck blijft co-piloot en de service blijft in eigen beheer.

Stefan Van Craenenbroeck zou graag eens met een MK2 rijden. “Daar spreken we al lang van. Misschien dit jaar, wie weet, als we ergens een goede huurprijs krijgen”

Al wie het team een beetje wil steunen is van harte welkom op 12/13 maart. Wij geven dan een steakfestijn in de parochiezaal te Liedekerke.

 
Hopelijk is de Lexus IS300 snel terug opgebouwd en kunnen jullie hier de aangepaste planning aankondigen. Succes ermee!

RT2
RT1
Rally van Wallonië - Thierry Schloesser op titeljacht in Divisie 2
BRC
JBRC - Rallye de Wallonie - Zware concurrentie voor leider Jonas Dewilde
BRC
Genummerde deelnemerslijst Rallye de Wallonie
BRC
Elke BRC Powerstage voortaan live op TV
BRC
Mooi deelnemersveld voor 41ste Rallye de Wallonie
BRC
Cédric De Cecco start BRC campagne in Ralye de Wallonie
VAS
Wim Meulders: Drie decennia autosport met passie
Pieter Tsjoen Racing met Toyota GR Yaris Rally2 in Ypres Rally
BRC
Vande Walle – Truyaert kijken tevreden terug op hun thuisrally
BRC
Van de Vivere - Canoot maakten kennis met Skoda Fabia Rally2 in TAC Rally
X