De 55e editie van de Rallye de Hannut is zondagavond afgesloten als een van de vlotste edities van de afgelopen jaren. Jos Verstappen maakte zijn favorietenrol waar. Overwinningen waren er voor Glaude en Dechany bij de historics voor Humblet in Divisie 3-2-1.
Na een onderbreking in 2023 kwam de Rallye de Hannut sterk terug met gedisciplineerde toeschouwers en bekwame piloten waardoor de race bijna zonder oponthoud verliep.
“Het werk van de afgelopen maanden heeft zijn vruchten afgeworpen. De toeschouwers waren zeer gedisciplineerd en de piloten waren bekwaam zodat er weinig interventies waren op de proeven en de vertragingen tot een minimum beperkt bleven. Het was één van de vlotste edities die we de afgelopen jaren hebben gezien. En wat een deelnemersveld, wat een palmares!”, zei Jacques Ravet, wedstrijdleider, tijdens de prijsuitreiking. Burgemeester Manu Douette voegde daaraan toe: “We zijn verheugd, samen met de andere burgemeesters uit de omgeving, dat we de rally weer in Haspengouw konden verwelkomen. De verbeteringen aan de veiligheid hebben hun vruchten afgeworpen. Wij zijn tevreden, net als de organisatoren. De deelnemers hebben genoten en het publiek is massaal komen opdagen. Een evenement als dit trekt tijdens het weekend enkele duizenden mensen naar de regio. De plaatselijke winkeliers en verenigingen zijn allemaal blij.”
Het snelle parcours van Hannut, veeleisend voor de mechaniek, heeft de kopstukken van Divisie 4 gespaard. De Nederlander, die Renaud Jamoul uit Hannuit tot zijn vaste bijrijder maakte, haalde het beste uit zijn Skoda Fabia om met iets meer dan een minuut voorsprong te winnen.
“Ik vind het een geweldige rally. Het is de eerste keer dat ik meedoe, maar de proeven zijn erg interessant met kasseien, een beetje onverhard en een paar erg gladde stukken. Sommige etappes zijn vrij moeilijk maar erg mooi. Zeker in vergelijking met de proeven van de Rally Haspengouw die maar een paar kilometer van hier zijn. En mijn bijrijder komt uit de regio dus ik moest hem trots maken voor zijn thuispubliek”, aldus Verstappen.
Niet verrassend was het een andere Rally2 die de tweede plaats op het podium pakte. Wartique was naar de Rallye de Hannut afgezakt om zijn leerproces met de Polo voort te zetten. Op de derde trede van het podium stond de Porsche van Kris Princen.
“Ik heb genoten. We zijn de auto nog aan het ontdekken en leren kennen. Peter Kaspers stelt al een tijdje voor om met een Porsche te rijden. Ik heb lang geweigerd omdat ik nog nooit in een achterwielaandrijver had gereden. Het is echt leuk, het is heel anders, maar onze chronos zijn best OK. Het is een fantastische auto, behalve het in- en uitstappen”, lachte Princen.
De top 5 werd vervolledigd door Jimmy D’Hondt en lokale rijder Cédric Hubin die een lekke band opliep in de tweede helft van de race.
In Divisie 3-2-1 ging het stof liggen op de eerste klassementsproef. Van Humblet en Delleuse werd een mooie strijd verwacht maar de laatste moest al na de eerste kilometers de handschoen werpen vanwege een kapotte versnellingsbak. Humblet ging vervolgens de hele dag alleen door en won klasse 3-11 met meer dan 4 minuten voorsprong op de tweede. “Het is jammer dat Julien uitviel. Maar we waren er om te rijden en we gaven niet op”, bevestigde Humblet. Het podium werd compleet gemaakt door Sébastien Luis, winnaar in 3-10, en de snelle Michaël Pirnay.
Lokale piloot Johan Jalet won klasse 3-9. Hij gebruikte zijn ervaring in de laatste kilometers om zijn jonge rivaal Gilles Dethiège te verslaan. Klasse 3-8 werd gewonnen door een enigszins eenzame Lionel Radoux, net als Joackim Warnant in klasse 2-6. In de rijk gevulde klasse 2-5 was er strijd tot in de laatste kilometers. De Citroën Saxo van Julien Dalkenne kwam als winnaar uit de bus, voor Carlier en Heine.
Ook bij de historics was er veel strijd. In SR was het de plaatselijke piloot Jean-Marc Dechany die won aan het stuur van een duivels scherpe Peugeot 205. Hij versloeg een andere Peugeot 205, die van Johan Van Den Dries, die de verdienste had met de pruttelende kleine 1300 slechts 48 seconden toe te geven op Dechany. Het was echter kantje boord want als Simon Destexhe in de laatste proef geen lekke band had gehad, had de BMW van Distexhe voor Van Den Dries kunnen blijven.
Guillaume Glaude maakte met een zorgvuldige voorbereiding. “Het parcours is hier erg snel, met grote open ruimtes. Het is compleet anders dan wat ik in mijn regio tegenkom. Daarom hebben we veel aandacht besteed aan de verkenning, met name aan de rempunten.” Het werk wierp zijn vruchten af en duwde de Ford Escorts van Hellings en Somville terug naar respectievelijk de tweede en derde plaats.
De 55ste editie van de Rallye de Hannut was een uitstekend editie, zowel op sportief als op organisatorisch vlak. Vele teams prezen de organisatoren voor de bijna totale afwezigheid van vertragingen en de inspanningen die geleverd werden om een gevarieerd en aantrekkelijk parcours aan te bieden in deze atypische regio.