Drie weken geleden greep hij met een verschil van amper 6 tienden van een seconde naast de overwinning in Haspengouw, maar deze keer stelde Maxime Potty, genavigeerd door Renaud Herman, zijn eerste overwinning in het Kroon-Oil Belgian Rally Championship veilig na een spannende finale. De Citroën-rijder behoudt met deze overwinning het maximum van de punten in het Kroon-Oil Belgian Rally Championship.
De South Belgian Rally was niet alleen de tweede manche van het Kroon-Oil BRC, maar ook de eerste wedstrijd met het Cup-label. Bijna alle tenoren kwamen aan de start in Vresse-sur-Semois en in de eerste lus bevestigde Maxime Potty meteen dat zijn leidersplaats in het BRC geen toevalstreffer was. In moeilijke omstandigheden, op natte proeven, nam hij meteen de leiding in handen. De jonge Citroën-rijder bleef foutloos, terwijl de concurrentie foutjes maakte en steken liet vallen.
Dat begon al op de tweede klassementsproef, waar zowel Gino Bux als Cédric Cherain in een gladde afdaling rond gingen en tijd lieten liggen. Toch bleven ze jagen op Potty, maar bij de tweede doortocht op Les Hayons ging het goed fout voor Gino Bux, die aan hoge snelheid van de baan ging met zijn VW Polo GTI Rally2. “In een linkse aan meer dan 200 km/h werd ik verrast water op de baan. We gingen 5, 6 keer rond aan hoge snelheid, maar als bij wonder raakten we bijna niets. We hebben veel geluk gehad,” vertelde Gino Bux ontgoocheld. Cédric De Cecco, bezig aan een beresterke wedstrijd met zijn Citroën C3 Rally2, was na twee ronden genaderd tot op 6″7, werd na een snelheidsovertreding uit koers genomen. Zo bleef enkel Cédric Cherain over als potentiële bedreiging voor Maxime Potty, maar de Hyundai-rijder strandde met een ultieme aanval op de slotproef op 10″5 van de winnaar.
“Dit is de bekroning van al het werk dat we vorig jaar geleverd hebben. Ik ben in 2019 in de rallysport gestapt en ik had nooit durven dromen dat ik na twee wedstrijden met het maximum van de punten aan de leiding zou staan in het Belgisch kampioenschap. Natuurlijk ga ik nu vol voor de titel,” lachte Potty.
“Echt, we hebben de ganse dag keihard gereden. Ik ben onder de indruk van de prestatie van Maxime, want dit parcours van de South Belgian Rally is voor mannen met een groot hart. Ik heb het hem zeker niet cadeau gedaan. We zijn al in de goede richting geëvolueerd met de Hyundai i20 Rally 2, maar een paar kleine details kunnen nog beter. In dat opzicht ben ik wel tevreden met deze tweede tweede plaats op rij,” aldus Cherain.
Adrian Fernémont reed een groot deel van de wedstrijd verkrampt, met zijn sortie van Haspengouw nog in het achterhoofd. De tweevoudige kampioen vond niet het vertrouwen om voluit te gaan en strandde op de derde plaats op 41″. Vierde werd Bastien Rouard met de tweede Hyundai i20 N Rally2. Na een moeilijke openingsronde met een foutje bij het inklokken, een schuiver en een lekke band, kon Rouard het tempo verhogen toen het droger werd. Niels Reynvoet bekroonde zijn eerste rally in de Citroën C3 Rally2 met een vijfde plaats, al moest hij de Citroën nog ontdekken. Roger Hodenius eindigde als eerste Master op de zesde plaats, voor Tobias Brüls en Romain Delhez, de eerste van de Porsche-piloten met zijn Porsche 991 GT3. Tot de slotronde moest hij het meesterschap erkennen van Christophe Daco, maar die liet zich op proef Les Hayons verrassen, wat resulteerde in een flinke schuiver.
In de Cups was Marijan Griebel de sterkste in de Stellantis Rally Cup, terwijl Franky Boulat een spetterende finale in de M-Cup bekroonde met een zege, na de opgaves van de leiders Brecht Hoorne en Loïc Pirot met mechanische problemen. Tom Heindrichs was de beste in het Junior BRC, Sébastien Incardona in het Historic BRC en Laurent Mottet mocht winst vieren in de 2WD Trophy.