Twee weken na zijn schitterende overwinning in de Ypres Rally, heeft Stéphane Lefebvre, de meest Belgische van alle Fransen, ook de Omloop van Vlaanderen gedomineerd. Enkel door een lekke band bleef het verschil in de eindstand beperkt tot 35″9 op Vincent Verschueren, knap tweede voor Gino Bux. Met deze vijfde overwinning op vijf deelnames, neemt de 30-jarige Fransman een serieuze optie op de Belgische rallytitel.

Hoewel Stéphane Lefebvre de Omloop van Vlaanderen nog nooit gereden had en zelfs nog nooit bezocht had als toeschouwer, sloot hij vrijdagavond de eerste etappe af als leider. De Nordist bleef foutloos in de regen, al bleef Vincent Verschueren met een achterstand van 10″8 aardig in de buurt.

“Het asfalt is hier nog gladder dan in Ieper en de proeven zijn erg verraderlijk. In feite kan je de auto niet ideaal afstellen, want zelfs tussen de proeven zijn er grote verschillen in grip. Vrijdagavond heb ik geen risico’s genomen,” vertelde de Junior Wereld- en Europese kampioen van 2014.

RallyTime animated
RT2

Zaterdag trok Lefebvre in de aanval. Stelselmatig bouwde hij zijn voorsprong uit, zeker toen Verschueren de rol moest lossen met motorproblemen in de namiddagronde. Even leek het nog spannend te worden toen de Citroën-rijder lek reed in Beveren, maar ook op drie regenbanden stelde Lefebvre zijn overwinning veilig. Pure klasse, want zelfs op drie regenbanden klokte hij ook nog de snelste tijd op de Pirelli Powerstage, goed voor 5 bonuspunten.

“Dit was echt geen makkelijke rally. Het asfalt is erg glad, maar in Staden was het toch gladder. Vrijdagavond in de regen heb ik slim gereden. Zaterdag heb ik aangevallen waar ik een goed gevoel had en gecontroleerd waar ik minder vertrouwen had. Ik zat niet op de limiet. Alleen in de slotronde, na die lekke band in Beveren werd het lastig, want met drie regenbanden verloor ik tijd op de langere proeven omdat de banden te heet werden. Op de Powerstage ben ik nog eens voluit gegaan, wat de snelste tijd opleverde. Toen bekend werd dat ik een programma van zeven rally’s in België zou rijden, heb ik Alain Georges beloofd dat ik ze alle zeven zou winnen. Vijf op vijf is al gelukt…”

Vincent Verschueren eindigde op een mooie tweede plaats. “Dat is het hoogst haalbare, want Stéphane Lefebvre is een rijder van wereldklasse. Vrijdagavond eindigde ik op 10″, nadat ik door een foutje op de Zilverberg een 7-tal seconden verloor. Zaterdag bleef ik goed in de buurt, maar in de namiddag verloor ik plots veel tijd door een elektronisch probleem. We hadden minder vermogen. In de slotronde kon ik maximaal aanvallen en reed ik nog drie snelste tijden. Daar ben ik trots op, want je klopt niet elke dag Stéphane Lefebvre,” vertelde Vincent Verschueren trots.

Gino Bux naderde voor de slotronde tot op 5″ van Verschueren, maar de Skoda-rijder, genavigeerd door Nicolas Gilsoul, moest tevreden zijn met de derde plaats. “Dit was echt een moeilijke wedstrijd,” vertelde Gino. “Ik moest me echt forceren om hier hard te gaan, maar als ik me forceerde, begon ik foutjes te maken. Ik besef dat ik nog ervaring mis om op dit type parcours snel te zijn. Maar, we staan weer op het podium en daar ben ik heel trots op.”

Maxime Potty leek op weg naar de vierde plaats, maar de Citroën-rijder liet zich verrassen in Houthulst, waar hij in een gracht schoof. Zo schoof Niels Reynvoet op naar de vierde stek: “En daar ben ik heel tevreden mee,” vertelde Reynvoet. “Ik mikte op de Top 5, dus opdracht volbracht. Vrijdagavond in de eerste ronde schoof ik twee keer rechtdoor. Daarna verliep de wedstrijd uitstekend en ik kon het ritme verhogen.”

Wie het ritme ook verhoogde in de loop van de wedstrijd was Pieter-Jan Michiel Cracco in zijn Hyundai i20 N Rally2. Na een aarzelend begin, naderde hij in de slotronde op Niels Reynvoet, maar de Hyundai-rijder bleef vijfde: “In het begin van de wedstrijd ging het niet zoals ik wilde, maar in de loop van de rally ben ik harder beginnen aanvallen en heb ik mijn grenzen wat meer verlegd. Het vertrouwen nam toe in het slot van de rally.”

Andy Lefevere stuurde zijn Porsche 997 GT3 naar winst in de klasse voor GT’s en naar een keurige zesde plaats algemeen, voor de vroegere Nederlandse kampioen Erik Wevers en Kurt Boone. Bert Coene, 9de algemeen, was de winnaar in de BRC Masters Cup, terwijl Pieter-Jan Maeyaert, 10de, de beste was in het Historic BRC. De M Cup werd gewonnen door Franky Boulat, in het Junior BRC was Gilles Pyck de snelste en Marijan Griebel domineerde de Stellantis Rally Cup Belux. De Deen Casper Nielsen maakte indruk in de Clio Trophy Belgium.

De volgende manche van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship is de East Belgian Rally, verreden op 24 september in Sankt-Vith.

RallyTime animated
RT1
BRC
Niels Reynvoet wint Sezoensrally na spannende finale
BRC
Startvolgorde Sezoensrally
BRC
BRC Masters - Jos Verstappen gaat voor winst in Sezoensrally
BRC
Sezoensrally - Eddy Buntinx start thuisrally als leider in de 2WD Trophy
BRC
Vincent Verschueren kijkt uit naar Sezoensrally
BRC
Sezoensrally - De Belgische top aan de start op de maaskiezel
47ste Sezoensrally - Padeltoernooi tussen enkele BRC-teams
BRC
Voorlopige deelnemerslijst 47ste Sezoensrally
VAS
Monteberg Rally - Bjorn Syx geeft de zege niet uit handen
BRC
BRC MASTERS - Jimmy D'hondt op uithouding en regelmaat in Rallye de Wallonie
X