Thierry Neuville kwam, zag en overwon zijn thuis evenement in Ieper. Al kreeg hij het tijdens de 2de dag niet cadeau want Graig Breen bleef aandringen. De Ier bleef echter rond de 10” hangen van zijn kopman bij Hyundai. Een verschil dat tijdens de proeven in de buurt van Stavelot en Malmedy groter werd.
Waren er teamorders, dat laten we in het midden. Team boss Adamo gaf geen direct antwoord op de vraag maar liet wel vallen dat zijn teams waren gebrieft. Niettemin hebben beide piloten een titanengevecht uitgevochten. Beide benutte ze perfect hun terreinkennis verworven door eerdere deelnames in Ieper. Ott Tanak leek enige tijd aanspraak te maken op de 3de plaats maar kreeg problemen waardoor hij de rol moest lossen.
Toyota leek met zijn teams het meeste moeite te hebben met het fijn laagje stof op de wegen in de Westhoek. En hoe gek het ook klinkt, het was niet meervoudig wereldkampioen Sebastien Ogier of haas Elfyn Evans. Neen het was de youngster Kalle Rovanpera die de meest constante bleek te zijn. Takamoto Katsuta waren we dan al kwijt na een sortie.
Deze is voor jou papa
Yohan Rossel pakte de leiding op vrijdag maar kon een oprukkende Sebastien Bédoret niet van zich afschudden. Tijdens het zaterdag gedeelte werden de rollen omgekeerd en stond de Skoda rijder plots aan de leiding in zowel het RC1 als in het BRC. Oliver Solberg leek in de beginfase te kunnen aanklampen maar verloor op zaterdag veel tijd door een defecte servo. Een probleem dat maar niet opgelost raakte. Op zondagmorgen wilde de wagen niet meer starten bij het verlaten van het Parc Fermé door elektrische problemen op de nieuwe Hyndai i20 N Rally2 met de opgave als gevolg. Op zaterdag begon een verrassende PJM Cracco aan de boom te schudden en rukte op naar de 2de plaats. Op zondag kwam het bericht binnen dat de Jobfixers piloot zelfs over een met problemen aan de overbrenging kampende Bédoret was gegaan richting leiding in het BRC luik. Rossel nam de leiding over in RC1. Fabian Kreim nam risico’s en kon zich handhaven op een 3de plaats. Voor de camera’s van WRC+ droeg een duidelijk geëmotioneerde Cracco de overwinning op aan zijn papa wiens foto deel uitmaakte van de livery op de Skoda R5 van Kurt Dugardyn. Rossel bleef overeind en kon de zege meenemen richting Frankrijk.
Wat in de RGT en NGRT
Ook hier waren er verwikkelingen en constanten bij de RGT. Leider Gino Bux in zijn Renault Alpine A110 werd plots lijder toen hij een tijdstraf kreeg van ruim 30′. Gino deed zijn relais bij de collega’s van speedaction waarvan wij u een citaat geven “Gisteravond kreeg ik te horen dat de auto bij de tweede weging van de dag 7 kilo te licht was. Maar een paar uur eerder was hij 6 kilo te zwaar gewogen! En tussen de twee controles door werd er absoluut niets aan de auto veranderd… en met André zijn we geen 13 kilo afgevallen in een paar uur! Ik wilde in beroep gaan, maar we kwamen… 5 minuten te laat! Dus het beroep werd afgewezen! Ik walg er echt van. Sinds het begin van het weekend zijn er problemen met de weging van de Alpines”. Hierdoor kreeg de Fransman Pierre Ragues de overwinning in de schoot geworpen. Bij de NGRT maakte favoriet Tim Van Parijs op vrijdag een tijdrovende fout en kreeg na de sortie van vriend Pieter Tsjoen een back in time beeld van zijn zwaar ongeval waardoor hij het vertrouwen kwijt geraakte. Glenn Janssens was intussen over Claudie Tanghe gegaan en kon de overwinning al ruiken. Echter tijdens de laatste KP ging het fout en belandde Trafic Road Porsche 911 GT in het decor. De zegebloemen gingen dus toch naar Tanghe.
Good fighter
Dat kan gezegd worden over RC4 rijder Jon Armstrong die vakkundig en sluw als een vos alle valstrikken omzeilde die te vinden zijn in de westhoek. Op geen enkel moment liet hij zich verontrusten en pakte net zoals zijn voorvaderen deden de overwinning in de westhoek. Wist u trouwens dat hij in 2020 al wereldkampioen was bij de junioren. Sami Pajari werd mooi 2de op net geen minuut voor Robert Virves die op zijn beurt voor Lauri Joona bleef. Deze laatste deed al enige ervaring op in de afgelopen Rally van Staden. Jonas Dewilde won het BRC gedeelte hierin met zijn Peugeot 208 Rally4
RC5 en junior BRC
Eén naam galmde door de denkbeeldige speaker box (al was die er niet op de grote markt). Gilles Pyck overklaste de tegenstand en won op indrukwekkend manier de RC5 en werd meteen ook de snelste junior.