Rally van Staden – Het kleinste verschil in 10 jaar

1”6… het kleinste verschil tussen de nummers 1 en 2 in de eindklassering. Kris Princen diende al zijn ervaring aan te spreken om een jagende Niels Reynvoet achter zich te houden in heel moeilijke weersomstandigheden.

Reynvoet had éérst zijn handen vol om Sébastien Bedoret te pakken te krijgen. Het lukte hem maar ondanks een kanontijd op proef 12 waar hij zo maar eventjes 6” sneller bleek dan de rest en waar Bedoret voor de bijl ging, had hij finaal 1”6 te kort om Princen van de overwinning te houden. Gregoire Munster werd vooraan verwacht maar hij kreeg af te rekenen met een nukkige versnellingsbak. Deze werd vervangen op de service maar deed de Hyundai piloot terugvallen naar de 9de plaats. Slechter verliep het voor de Jobfixers boss PJM Cracco. Een sortie op de laatste proef deed de Skoda-rijder met lege handen huiswaarts keren.

Patrick Snijers haalde het in het onderling Porsche duel met 3” voorsprong op een ontketende Andy Lefevere die het duel verloor aan de gekende boerderij waar hij rondging. De revelatie van de wedstrijd was de jonge Fin Joona Lauri die in zijn Ford Fiesta rally4 het publiek wist te verwarmen met een wel heel genereuze rijstijl en een mooie 12de plaats algemeen.

Stefaan T’Joens voor de gelegenheid onderweg in de Renault Megane wat gezien de weersomstandigheden best een huzarenstuk was, zette de wedstrijd naar zijn hand in de klasse en in divisie 2. Aaron Duville hees zijn Renault Clio naar een mooie 2de plaats op net geen 1′ van winnaar T’Joens.

Die verdomde pechduivel
Een opgave in de Chevrotine rally met de Ford Escort MK2 en nu ook een opgave in Staden met de Opel Manta 400. Beiden terwijl hij aan de leiding stond. Paul Lietaer had zijn 500ste wedstrijd waarschijnlijk liever anders gezien. PJ Mayaert had de handleiding van de BMW M3 uit de ateliers van MATS snel uit en kon na de opgave van Lietaer met de champagne gaan spuiten. Stefaan Stouf besefte dat hij in zijn Porsche kansloos was voor de overwinning maar zette heel regelmatige tijden op de tabellen die hem op een mooie verdiende 2de plaats deden eindigen.

WRC een einde van een tijdperk
Al zien we de monsterlijke Mitsubishi Lancer WRC van Chris Van Woensel nog zo graag, het besef dat deze wagen niet meer in staat is om een rechtstreeks duel uit te vechten met de huidige R5 is stilaan een bittere realiteit. Al moet wel gezegd worden dat Van Woensel alles uit de wagen perste om toch mooi 6de te worden op een zucht van de 5de plaats. Hij strandde op 4” van Pieter Tsjoen die ook klaar lijkt te zijn voor Ieper in zijn PTR Volkswagen Polo R5.