ConXioN Omloop van Vlaanderen: Prestatie van vorig jaar evenaren zou mooi zijn voor Didier Spillebeen!

Didier Spillebeen staat straks voor het 15de jaar op rij aan de start van de ConXioN Omloop Van Vlaanderen en telkens werd de finish bereikt. Een reeks die hij op vrijdag 6 en zaterdag 7 september met succes wil verder zetten. De zomervakantie is voorbij en ook voor het Blue Racing Team begint straks het tweede deel van het seizoen.

Tevreden tot nu toe Didier?
“We begonnen het jaar in Moorslede waar we een andere wagen moesten testen en afstellen. Desondanks het stormweer hebben we het er goed vanaf gebracht. Vanaf de TAC Rally namen we terug plaats in de vertrouwde blauwe BMW en eindigden we net buiten de Top 30 waarmee ik tevreden was. Dat geldt ook voor onze prestatie in de Monteberg Rally. Enkel in de TBR Rallysprint zat er meer in, maar een verkeerde bandenkeuze kostte ons een Top 20 notering. Maar globaal gezien houd ik een goed gevoel over aan de eerste seizoenshelft.”

En nu de ConXioN Omloop Van Vlaanderen … Een speciale wedstrijd voor u.
“Voor mij is dit een echte thuiswedstrijd. Mijn ouderlijke thuis is in Oekene en als kind bezocht ik vaak de klassementsproef aan mijn achterdeur. Zoveel jaar later maak ik nu zelf deel uit van deze nationale wedstrijd.
Het is een grote uitdaging voor mijn team en mezelf om met deze oude wagen, die we volledig in eigen beheer onderhouden, te kunnen strijden tussen het grote modernere geweld van het Belgische Rally Kampioenschap.”

De nota’s worden opnieuw voorgelezen door Tommy Aeck. Na enkele seizoenen met verschillende piloten te hebben meegereden vormt de zaakvoerder van Tommy Textile nu een sterke tandem met de piloot uit Izegem. Een bewuste keuze van de corijder uit Ieper?
“In het verleden zat ik naast verschillende piloten wat wel een uitdaging was en waardoor ik ook veel heb bijgeleerd. Maar door de drukte en de verhuis van onze zaak kon ik mij daardoor minder vrij maken. Eenmaal de verhuis achter de rug kwam Didier met een voorstel om enkele rally’s samen te rijden en ja daaraan moest ik zeker niet twijfelen. Met Didier klikt het goed samen en kunnen we ons iedere keer wel amuseren.”

Zijn er bepaalde KP’s die jullie voorkeur genieten?
“Misschien De Ruiter en Beveren. Ik rij graag in het donker en het zijn beide gevarieerde en erg uitdagende proeven, maar eigenlijk rij ik ze allemaal graag. Al is de Zoning een beetje in ons nadeel door het verschil in topsnelheid en power t.o.v. heel wat andere wagens,” aldus Didier.

Tommy pikt in: “Ik kijk elk jaar uit naar de ConXioN Omloop Van Vlaanderen. Nationale wedstrijden zijn altijd wel een uitdaging en zoals de voorbije jaren zullen de kp’s snel en verraderlijk zijn door de gladde asfalt.”

Jullie maken opnieuw deel uit van de RACB M-Cup, maar waar staat dit voor?
“Dit is een mooie formule voor BMW rijders die ons toelaat om budgetvriendelijk deel te nemen aan de grote wedstrijden van het BRC. We weten ook dat we met deze wagen niet voor de prijzen zullen rijden tegenover de koplopers in de Cup. Daarvoor zijn de auto’s van de concurrentie te sterk. Maar het mooie is dat er voldoende variatie is, waardoor je steeds enkele speelkameraden met gelijkwaardig materiaal treft. Bovendien starten de BMW’s meestal samen, wat het onderlinge kameraadschap ten goede komt. Andere bonuspunten zijn de grote publieke belangstelling, mooiere startnummers , gunstige condities en zeker niet te vergeten publicitair is het heel interessant!”

Vorig jaar eindigden jullie 29ste algemeen en 4de in de RACB M-Cup … Met welk resultaat zijn jullie ditmaal tevreden?
“We ambiëren de top 30 en ergens halfweg in het BMW peloton te finishen, maar eigenlijk is aankomen het belangrijkste voor ons. De voorbije jaren haalde ik al meermaals de top 30, maar het deelnemersveld is nu ruimer en er is ook voldoende kwaliteit aanwezig. Echter met het aangekondigde wisselvallige weer verwacht ik toch mogelijkheden. Onze nota’s zijn goed en ik heb voldoende terreinkennis, maar je moet er ook het kopje weten bij te houden en je wedstrijd goed indelen,” vertelt Didier ons.

“We gaan sowieso onze beproefde tactiek hanteren. Op vrijdag enkele mooie tijden proberen neerzetten om een dichte startpositie te kunnen versieren voor zaterdag. Op de slotdag rijden we dan iets meer op regelmaat en zullen we de snelheid opnieuw proberen te combineren met een dosis spektakel. Het eindresultaat zien we dan wel,” besluit Tommy.