Patrick Snijers en Davy Thierie nemen aanstaande zaterdag deel aan de Sezoensrally, de vijfde manche van het Jobfixers Belgian Rally Championship. De Sezoensrally is altijd een beetje thuiskomen voor Patrick Snijers die in het verleden deze wedstrijd twee keer wist te winnen. De voorbije wedstrijden stonden in het teken om zijn MAES Containers VW Polo R5 beter te leren kennen. In zijn thuiswedstrijd wil Snijers het ritme opdrijven.

De Sezoensrally is het gezellige buitenbeentje van het kampioenschap. Op het Kerkplein staat iedereen op elkaar gepropt en kuieren de fans van het ene naar het andere team. Nergens zijn de deelnemers zo bereikbaar als onder de kerktoren in Bocholt. Een groot deel van het parcours bestaat uit maaskiezel, kleine bolletjes die het de rijders bijzonder moeilijk maakt. Overmoed wordt afgestraft. Ervaring is een pluspunt. “Rijden op maaskiezel is heel bijzonder. Wie het niet gewoon is zal zich toch even achter de oren krabben. Het is alsof je auto zweeft over het wegdek. Overmoed wordt zonder enige twijfel afgestraft. Je moet het beleefd hebben om het te kunnen inschatten” zegt Patrick Snijers die in 2002 en 2009 de Sezoensrally wist te winnen.

Zaterdag is het een vol huis in Bocholt. Alle favorieten komen aan de start. “Het Belgisch kampioenschap is dit jaar van een ongezien niveau. Nergens zie je zoveel topwagens en toprijders aan de start. Ik denk te mogen stellen dat dit kampioenschap een voorbeeld is voor de ons omringende landen en ver daar buiten. Vorig jaar eindigde ik met de Porsche op de vierde plaats. In de huidige context zou dat met die wagen onmogelijk zijn. Een vierde plaats zegt me wel wat en wie vierde is, is niet zo ver van het podium verwijderd. Dat moet het doel zijn van dit weekend, het podium. Alles is aanwezig om een goed resultaat te behalen. Maar ik kan je nu al zeggen dat er bijzonder hard gereden zal worden en dat het opnieuw op details zal aankomen” besluit Patrick Snijers.

RT1
RallyTime animated

Het parcours van dit jaar heeft ten opzichte van vorige jaar enkele wijzigingen ondergaan. “Afgaande op de onboard beelden die de organisatie ter beschikking heeft gesteld kan ik zeggen dat zowat 90% van het parcours ongewijzigd is gebleven. Enkel de KP’s van Goolder en De Hees hebben enkele wijzigingen ondergaan. Los van het resultaat, een vierde, zesde en achtste plaats kan ik zeggen dat we de voorbije wedstrijden veel progressie gemaakt hebben. In de rally van Wallonië rijden wij op de slotdag tijden op een vijftal seconden van de winnaar. Dan komen we al aardig in de buurt. Als je dan naar het resultaat kijkt blijf je achter met een zesde tijd. Het niveau is zo hoog en de verschillen zijn zo klein. Het zit hem echt in de details. Wat de Sezoens betreft ben ik ervan overtuigd dat ervaring het verschil kan maken. Hier nog meer dan in andere wedstrijden. Vorig jaar hebben we met de Porsche ontzettend hard gereden. Als we dat dit weekend kunnen overdoen zit de top vijf, en wie weet het podium, er misschien wel in” zegt Davy Thierie.

RallyTime animated
RT2
Pieter Tsjoen Racing met Toyota GR Yaris Rally2 in Ypres Rally
BRC
Vande Walle – Truyaert kijken tevreden terug op hun thuisrally
BRC
Van de Vivere - Canoot maakten kennis met Skoda Fabia Rally2 in TAC Rally
BRC
2WD Trophy - Spelmans komt net te kort ondanks sterke inhaalrace
BRC
TAC Rally - 2WD Trophy - Faustin Lahy wint bij zijn debuut in Tielt 
BRC
TAC Rally - One-man-show van Paul Lietaer in Historic
BRC
TAC Rally - Kurt Braeckevelt de snelste in Divisie 2
BRC
TAC Rally - Leerrijke wedstrijd voor debutant Dré De Rycke
BRC
Niels Reynvoet snelste in 49ste TAC Rally
BRC
Startvolgorde TAC Rally
X