Hans Weijs en Arne Bruneel hebben de 47ste Station Le Seau Monteberg Rally gewonnen. De Nederlander, twee jaar geleden ook al de snelste samen met Arne Bruneel in een Ford Fiesta R5, verscheen met een gloednieuwe VW Polo R5 aan de start en showde nog maar eens zijn talent. De VW-rijder won met 41″50 voorsprong op Sander van Hoof met een Mitsubishi Lancer EvoX.
“We hadden voor de start amper 3 km met de auto gereden, dus deze ochtend ben ik redelijk voorzichtig gestart toen het parcours er nog nat bij lag. Maar, in de loop van de dag heeft de Polo R5 zijn potentieel getoond. Het is een fantastische wagen, met veel koppel. We hebben vandaag goed gewerkt om de afstellingen verder te verbeteren en naar mijn hand te zetten. Dit geeft zin in meer, maar voorlopig heb ik nog geen plannen. Als ik het budget had om Ieper te rijden, dan zou ik niet twijfelen,” lachte Hans Weijs Jr, die de droom van Arne Bruneel waar maakte. “Met een nieuwe Polo R5 mijn thuisrally winnen, daar ben ik heel blij mee. Vooraf leek het een droom, maar toen de Polo R5 in Loker arriveerde, wist ik dat het waarheid was,” genoot de navigator.
Even leek Paul Lietaer voor een verrassing te zorgen. De snor had de motor van zijn Ford Escort Cosworth opnieuw laten prepareren en dat was duidelijk te zien: “Ik was in Tielt niet tevreden over de tijden die we reden. Nu was de motor veel bruter. Met twee snelste tijden naderde ik tot op 5″ van Weijs in Busseboom, waar ik blijkbaar op een iets drogere baan kon rijden. Jammer genoeg brak daarna het wiel rechts vooraan af.”
“Het was mijn eerste rally dit seizoen, dus ik ben wel tevreden met de tweede plaats. Het was een mooi gevecht met Steve Becaert,” verklaarde Sander van Hoof, die deze ochtend even rechtdoor ging, nadat hij de snelste was op de openingsproef. Steve Becaert, deze keer eens niet tweede, genoot met volle teugen van zijn derde plaats: “Ik had twee doelstellingen: de top 5 en als eerste Belg finishen. Dat is allebei gelukt. Ik was zelf verbaasd over onze snelle tijden, want we reden constant in de top 3. Toen het droger werd, wist ik dat ik Sander Van Hoof niet zou kunnen volgen,” verklaarde Becaert, die mogelijk toch het VAS-kampioenschap verder zal afwerken.
Na zijn vierde plaats, trekt Piet van Hoof met vertrouwen naar de ELE Rally, zijn thuiswedstrijd. Net als Kevin van Deijne, die dit seizoen van de Nederlandse titel zijn hoofddoel heeft gemaakt: “We kwamen hier aan de start om ritme op te doen voor de ELE Rally en om wat zaken te verbeteren aan de Skoda Fabia R5. Het was een ideale wedstrijd om wat zaken te proberen met de Skoda. Dat is gelukt. En, ik heb ook genoten van de schitterende proeven hier. Deze ervaring zal me eind juni zeker van pas komen in Ieper. Ik zal immers starten in het kader van de Benelux Trophy.”
Claudie Tanghe was een beetje de eenzame Porschist, maar dat kwam het spektakel ten goede. De Renties-piloot, die we in Ieper terug zullen zien, werd zesde, voor voormalig Nederlands rallykampioen Jeroen Swaanen, die genoot van de proeven in de Westhoek. “Wat een machtig parcours. Het was niet de makkelijkste wedstrijd om na een lange afwezigheid weer te beginnen. Dit is een van de moeilijkste parcours. Ik ben wel klaar om de ELE te rijden met deze Skoda, maar het geeft me ook wel goesting om nog eens Ieper te rijden. We zien wel,” zei Swaanen.
Filip Pyck sloot zijn kennismaking met de Ford Fiesta R5 van J-Motorsport af op de 8ste plaats opo 1’58”. De koffiehandelaar was heel tevreden met dit resultaat: “Toen het parcours opgedroogd was, waren de proeven ideaal om mijn rempunten te verleggen en de limiet af te tasten. De tips van Fred Miclotte waren heel leerrijk. Ik weet niet of ik sneller ben dan met de Mitsubishi, maar in elk geval heb ik het gevoel dat we minstens even goed kunnen scoren met deze Fiesta R5 in Ieper dan met de Mitsubishi.”
Philip Barbier kwam ook voor de eerste keer sinds lang nog eens aan de start. Na een foutje in de openingsronde, moest Barbier terug op zoek naar het vertrouwen. Het leverde hem de 9de plaats op, voor Hein Jonkers, die zich amuseerde met zijn gekende Mitsubishi. Hij was trouwens de zesde Nederlander in de Top 10 van deze Station Le Seau Monteberg Rally met een opvallend oranje randje.
In Historic ging de overwinning naar Stefaan Prinzie met zijn Opel Ascona, voor de Porsches van Piet Declercq, Lode De Keyser en Geert Lacour. Bij de Youngtimers debuteerde Bjorn Syx met een knappe zege in zijn BMW M3, voor merkgenoten Christophe Merlevede en Patrick Spillebeen.