Benouwt-Vandroemme rijden thuiswedstrijd in Monteberg Rally

Met de Monteberg Rally staat dit weekend de tweede wedstrijd van het seizoen op het programma van Frederik Benouwt. Net zoals in de Rallysprint van Moorslede zal Axel Vandroemme plaatsnemen in het rechterzitje van de Peugeot 309 die nummer 102 op de flanken krijgt. Naar aanleiding van deze wedstrijd geven we het woord aan Frederik die ons graag wat meer info geeft over de wagen en het team en daarbij ook eens terugblikt op de Rallysprint van Moorslede en vooruit op de Monteberg Rally.

 

De wagen

De Peugeot 309 Mi16 is gebouwd in december 1990. In 1993 werd deze bij Thibault Racing omgebouwd tot een echte wedstrijdwagen. Het is dus een wagen die al heel wat meegemaakt heeft in de sport. Ik haal er dan ook enorm veel voldoening uit, samen met het team, om deze steeds in top conditie te proberen houden.

 

Het team

Wat vele mensen misschien niet beseffen is dat wij eigenlijk een heel klein team zijn. Samen met mijn goede vriend en service man Wim Vandeputte, prepareer ik de Peugeot 309 eigenlijk volledig zelf. Wel hebben we het geluk dat we heel veel hulp krijgen van Nikolaas Seys. Hij staat ons steeds bij met zijn enorme ervaring en technische kennis in de sport.

Na iedere wedstrijd wordt de wagen onderworpen aan een volledige check-up en vervangen we preventief vele onderdelen. Je mag niet onderschatten hoeveel van onze vrije tijd er in het onderhoud en het verbeteren van de wagen gaat als je alles zelf moet doen. Ik zeg moet, omdat wij het jammer genoeg met een heel beperkt budget moeten zien rond te krijgen. Net daarom hebben wij ook niet de luxe om met competitie banden te rijden, wij moeten het doen op gewone straatbanden. Zoals velen in de sport ondervinden wij ook hoe moeilijk het is om sponsors te kunnen aantrekken als je niet met een topwagen aan de start kan staan. Zeker nu de Escort en Sierra Cosworth, de BMW M3 en de Mercedes 190 2.3 ook allemaal in Divisie 5 mogen starten, is het zicht op een podium plaats voor de kleine amateur zo goed als onmogelijk geworden! Waar we 2 jaar geleden nog 3x de algemene overwinning haalden in Divisie 5 met de kleine 309, lijkt dat nu niet meer haalbaar.

 

Rallysprint van Moorslede

Na bijna 8 maanden niet meer aan de start gestaan te hebben van een wedstrijd keken we vol ongeduld uit naar de start van het seizoen. Er werden heel wat zaken aangepast aan onze kleine Peugeot 309. Er hier vooral hard gewerkt aan de volledige voortrein van de wagen alsook aan een volledig nieuw remsysteem. Ook het elektrisch gedeelte werd wat geüpgraded. In extremis moest ik ook op zoek naar een nieuwe copiloot! Deze werd gevonden in Axel Vandroemme. Zo moesten we het seizoen toch starten met heel wat nieuwigheden.

Ondanks het verraderlijke weer verliep de Rallysprint van Moorslede zeer goed! De veranderingen aan de wagen bevallen mij zeer goed, dus daar moeten we al niet meer mee inzitten. Ook de eerste samenwerking met Axel verliep perfect. Het vertrouwen zat meteen goed en ik hoorde dat Axel zich ook wel goed voelde in de Peugeot. Axel is echt een top copiloot die zijn job heel serieus neemt en dat apprecieer ik ten zeerste.
KP1: We kunnen deze de naam ‘ hoe vettiger, hoe prettiger’ meegeven. Deze verloopt voor ons zeer goed zonder risico’s te nemen. Ook de samenwerking in de wagen verloopt vlekkeloos en we eindigen de proef met een goed gevoel! We rijden hier de 15e tijd in Historic en de snelste tijd in onze klasse + een 45e tijd algemeen.

KP2: Wordt geannuleerd en de proef wordt ingekort.

KP3: In de service dachten we dat we de regenwolken kwijt waren en we vertrokken met goede moed naar de start. Tijdens het wachten breken de hemelsluizen natuurlijk terug open en besluiten we terug geen risico’s te nemen en op hetzelfde ritme verder te rijden. Hier rijden we een 11e tijd in Historic en snelste tijd in de klasse + een 38e tijd algemeen. Na deze proef staan we ook als 11e algemeen in Historic geklasseerd en ik begin te denken aan de TOP10, want we staan slechts op 2 secondjes van de 10e plaats van Timothy Alliet.

KP4: De sfeer in de wagen en in het team zit super, aan de start geen wachtrij, en de wegen liggen er zo goed als droog bij. Vanaf de eerste meters voelt alles goed en ik besluit een aanval te doen op die mooie 10e plaats algemeen in Historic. Tot onze verbazing werken we de proef 9 seconden sneller af dan Alliet en zo dringen we nog mooi de TOP10 binnen.

Zo eindigen we in de Rallysprint van Moorslede als:
– 1e in de klasse 5H7
– 4e in Divisie 5 na Lietaer, Toorré en Syx
– 10e algemeen in Historic
– 34e algemeen
– 1e voorwiel aangedreven Historic.

 

De Monteberg Rally

Voor de eerste keer mogen we deze wedstrijd een echte rally noemen met 3 verschillende KP’s. We wilden hier zeker aan de start staan omdat dit voor Axel toch wel zijn thuiswedstrijd mag genoemd worden. En ook al woon ik toch al verschillende jaren in Passendale, toch voelt deze wedstrijd ook voor mij een beetje aan als mijn thuisrally. Want ik ben ook opgegroeid in Heuvelland. We krijgen hier toch wel grote concurrentie daar er toch zeker drie teams in onze klasse letterlijk in hun achtertuin rijden. Dus we zullen moeten kijken of hun parcourskennis ons parten zal spelen.

 

Sponsors

Misschien wel de belangrijkste mensen in heel dit verhaal zijn de sponsors. Ik durf heel eerlijk te zeggen dat er zonder hen hoogstwaarschijnlijk geen rally zou mogelijk zijn. Bij deze dan ook dikke merci aan:
Bank en Verzekeringen Lahousse (Wijtschate)
Tuinplanten Buxushoeve (Vlamertinge)
Restaurant ‘T Zonneke (De panne)
Dugaz Motor-oil / www.oliewebshop.be (Geluveld)
Autosportcenter Alltec-Seys (Poelkapelle)

Moesten er nog mensen/bedrijven zijn die interesse hebben om ons te steunen in ruil voor mooie publiciteit in de autosport, aarzel dan zeker niet om ons te contacteren!