Didier Bostoen, een gepassioneerd copiloot

Wanneer we de naam Didier Bostoen noemen, denkt men automatisch aan de copiloot van Melissa Debacker. Maar niets is minder waar. In de voorbije TAC Rally verzorgde Didier de nota’s voor Cris Algoedt. Ook Arthur Kerckhove, Peter Lemahieu, Rudy Bouvart, Jean-Louis De Rouck… behoren tot het lijstje. In een ver verleden nog actief als basketbalspeler, in 1997 gestopt in de rallysport om in 2015 terug de draad op te nemen.

Didier, de voorbije TAC Rally behaalde je samen met Cris de tweede plaats in de M-Cup. Was dit een vooropgesteld doel?
Wel, de TAC Rally was voor mij de tweede keer aan de zijde van Cris Algoedt. Onze eerste samenwerking dateert van de Omloop van Vlaanderen 2018. Ook daar haalden we de 2de plaats in de M-Cup. Reeds in december werd ik opnieuw door Cris gecontacteerd met de vraag of ik met hem de TAC wou rijden. Vorig jaar viel Cris net naast het podium en dit jaar wou hij gaan voor een plaats op het podium. Ook Cris heeft zoals veel anderen zijn doelen vooropgesteld. Omdat ik zelf over een grote competitiedrang beschik, heb ik dus op zijn aanbod ingegaan. En dit heeft effectief ook geloond.

Waaraan heeft volgens jou de M-Cup zijn populariteit te danken?
Voor mij is het moeilijk te zeggen omdat de TAC pas mijn tweede wedstrijd was binnen het M-Cup gebeuren. Maar volgens mij is dit ten opzichte van een R5 of Porsche toch wel een betaalbare formule die tegelijk spectaculair en competitief is. Zoals je hebt kunnen vast stellen werd er in Tielt hard gereden. Het ritme lag er serieus hoog. Wat ik ook vaststel is dat het een bende is die heel goed samenhangt. De ene piloot maakt eigenlijk de andere beter. Ook al rijden we niet met een R5 of Porsche, kan ik toch zeggen dat het een wedstrijd in de wedstrijd is. Je hebt mannen van de eerste groep snelle jongens zoals een van den Brand, Braeckevelt, Boulat en ook Cris hoort zeker tot deze groep.

Je hebt nu zelf al in diverse wagens gereden. Van een snelle achterwiel aangedreven wagens tot de Fabia R5. Welke geniet jou voorkeur?
Zonder afbreuk te doen aan anderen durf ik toch zeggen de R5. In het verleden speelde ik basket op hoog niveau en tot op heden blijf ik met een ongelooflijke competitiedrang zitten. Het is een soort drug, verslavend en moeilijk om van af te kicken. Maar neem nu andere piloten waar ik mee samen gereden heb. Ik gebruik mijn ervaring graag om andere piloten naar een hoger niveau te tillen. Een andere kijk, een andere aanpak, een andere manier om naar de wedstrijd toe te leven wat verkenning betreft. Dat is voor mij ook een ideale drijfveer. En om terug te komen op de voorbije TAC, Cris op de goede weg.

Naast jou functie als copiloot hou je jou ook vooral bezig met de planning voor de service en de coördinatie van het team?
Dat klopt. Binnen de rally en buiten de nota’s lezen is dit ook een taak die ik ten harte neem binnen het team. Mijn visie hierover is dat de coördinatie ook wel binnen het takenpakket van een copiloot ligt. De structuur binnen het team, hoe dit aangepakt wordt, zorgen ervoor dat de piloot in alle rust naar de wedstrijd kan toeleven. Dat hij zich enkel op het rijden hoeft te focussen. De rust binnen de wagen bewaren ook als het eens tegenslaat op de KP. Een piloot is volgens mij iemand die je niet uit zijn comfortzone mag halen zodat die op een comfortabele manier kan starten. En wanneer dit toch eens gebeurt, maak ik gebruik van kleine tips om mijn piloot toch “zen” te laten worden.

Om nog eens op de copiloot terug te komen, wat is een goede copiloot?
Dat is iets die je in de genen moet zitten, je hebt het of hebt het niet. Je moet goed weten waar je mee bezig bent, je plaats kennen binnen het team alsook de nodige rust kunnen brengen in de auto en het team. Autosport is vooral een teamsport, beginnende van teameigenaar tot preparateur om te eindigen bij de bemanning aan boord. En daar is een copiloot een onmisbare schakel. Je bent met iedereen samen één team met een gezamenlijk doel. Als copiloot is het ook belangrijk om je in elke situatie aan te passen om als team goed te kunnen functioneren, alsook de piloot te motiveren. Een gezegde zegt dat enkel piloten winnen, copiloten verliezen.

Tot slot, wat brengt 2019 nog voor jou?
Tot op heden is dit voor mij nog een vraagteken. Voor 2019 heb ik geen vast programma op de agenda staan. Maar dat neemt zeker niet weg dat ik daardoor minder gemotiveerd ben. Ik sta open voor elke vraag en suggestie die op me afkomt. Is dit nu met een R5 of een beginnend piloot die start met een R2…iedere taak die aanpak zal ik steeds met de grootste zorg ter harte nemen.