2018 was voor het duo Vansteenkiste-Valcke het tweede seizoen samen. Een seizoen waar ze toch enkele mooie resultaten lieten optekenen met als uitschieter de klassewinst in het Criterium ConXion Omloop van Vlaanderen. Ook voor 2019 liggen de plannen voor beide studenten zo goed als vast. Met een nieuwe wagen starten in de Monteberg, het seizoen afsluiten in Kortrijk. En als het kan tussenin de Renties Ypres rally meepakken.

Als we even terug kijken naar 2018, hoe kijken jullie terug op jullie tweede seizoen samen?

We kijken met veel plezier terug op ons seizoen 2018. In ons tweede seizoen dat we rally reden, zetten we terug een stapje hoger, namelijk van onze Citroën Saxo naar een Opel Adam Cup van AR-rallysport. We reden 5 wedstrijden beginnend met de Rallysprint van Moorslede. Daarna volgden de Shortrally van de Monteberg, Criterium Omloop van Vlaanderen, de Hemicuda Rally en om te eindigen, in eigen streek, de Rally van Kortrijk. Plezier hebben in onze hobby staat bij ons op de eerste plaats. De Opel Adam Cup is een zeer leuke auto om rally mee te rijden maar we wisten natuurlijk op voorhand dat we niet zouden kunnen mee concurreren in de klasse 3F. De wagen deed perfect zijn werk. Helaas door een mechanische breuk waren we genoodzaakt om op te geven in de Hemicuda Rally.

RT1
VAS

Uitschieter was klassewinst in het Criterium ConXion Omloop van Vlaanderen. Het was ook meteen jullie kennismaking met het BRC.

Natuurlijk was de klassewinst in het criterium Omloop Van Vlaanderen het hoogtepunt van ons seizoen. Dit was voor ons onze eerste kennismaking met het BRC. We zouden hier zeer graag verder in gaan maar zoals iedereen weet is budget een belangrijk punt in de rallysport. Doordat we nog beide student zijn, moeten we hier zeker rekening mee houden. Om het nodige budget voor 2019 rond te krijgen geven we daarom op zaterdag 6 april opnieuw een benefietfeest in Waregem waar iedereen van harte welkom is. We zoeken ook nog steeds sponsors die een jong en dynamisch rallyteam willen steunen. Graag zouden we zo proberen enkele BRC rally’s mee te pikken maar dit is afhankelijk van ons beschikbare budget. We zouden dit jaar zeer graag aan de start staan van de Renties Ypres rally. Dit is voor ons altijd een jongensdroom geweest en we zullen er alles aan doen om dit doel te bereiken.

Dit seizoen keren jullie terug naar het merk waarmee het allemaal begon, namelijk Citröen. Al zal het nu geen Saxo zijn.

In 2019 keren we inderdaad terug naar het merk waarmee we voor de eerste keer aan de start stonden. Deze keer kiezen we voor een C2 R2 Max. We kozen deze wagen omdat dit met zijn 195pk een echte R2 is, maar toch betaalbaarder blijft dan bijvoorbeeld een Peugeot 208 R2. We weten dat het met de C2 R2 Max een hele opgave zal zijn omdat dit zeker en vast niet de makkelijkste wagen is om aan de start te staan. Maar toch zien we de toekomst positief in. De wagen zullen we opnieuw huren van AR-rallysport. De aankoop van een wagen zit er voor ons voorlopig helaas niet in. AR-rallysport zal er opnieuw voor zorgen dat de wagen piekfijn in orde wordt gezet en zal ook terug de service op zich nemen. Het grootste verschil met de Adam is dat we ons hopelijk meer zullen kunnen bewijzen in de 3F klasse.

Wat dit seizoen betreft, wat wordt jullie programma?

Ons programma voor 2019 zal afhankelijk zijn van het budget. Wat wel zeker al vast staat is dat we zullen starten in Monteberg om daarna hopelijk aan de start te komen in Ieper. Afsluiten zullen we zeker en vast doen in Kortrijk. Wat daar nog allemaal tussen zal komen ligt voorlopig nog niet vast. We willen vooral zoveel mogelijk plaats nemen in onze wagen om meer ervaring op te doen.
Jullie zijn jong maar hebben toch al mooie resultaten behaald. Al ooit met het idee gespeeld om het bij de juniors in het BRC op te nemen?
Persoonlijk vinden we dat we al een behoorlijk mooi parcours afgelegd hebben. Mocht het volgend jaar lukken dan zouden we graag enkele wedstrijden rijden bij de juniors in het BRC. We zouden onszelf hier graag eens in meten om zo te zien waar we staan en waar het nog beter kan. Liefst zouden we dit doen met een zelf aangekochte wagen om zo de kosten een beetje te drukken maar dit blijft voorlopig nog bij dromen.

Op 1 wedstrijd na zijn jullie een vast duo geworden in de wagen, hoe verloopt de samenwerking?

Victor Valcke zal dit seizoen ook terug plaatsnemen in het rechterzitje. De samenwerking tussen ons verloopt zeer goed. Ik hoop dat we samen nog een mooie toekomst tegemoet gaan om zo samen verder te groeien in de rallysport. We zijn beiden zeer gedreven. Het is belangrijk dat we blijven werken aan onze nota’s om zo te blijven groeien.
Tot slot zouden we nog graag al onze sponsors bedanken van het voorbije jaar. Zonder deze mensen zou het ons nooit gelukt zijn om te staan waar we nu staan. Merci Boetiek CHIC, Peter Plan, Addirack, Carrosserie Lavaert, Dekasound, Pain Public en Trappen Verschaeve.

Om hun plannen voor 2019 kracht bij te zetten nodigen Lewis en Victor jullie graag uit op hun spetterend rallyfeest dat doorgaat op zaterdag 6 April in de Schoendaelestaart 249 in Waregem vanaf 20u. Iedereen welkom !

RT1
KAMV
BRC
2WD Trophy - Vanton favoriet in Rallye de Wallonie
BRC
HBRC - Emile Tollet mikt op de dubbel in Rallye de Wallonie
BRC
Rallye de Wallonie - Vincent Verschueren: “Onze eigen wedstrijd rijden”
Rally van Wallonië - Thierry Schloesser op titeljacht in Divisie 2
BRC
JBRC - Rallye de Wallonie - Zware concurrentie voor leider Jonas Dewilde
BRC
Genummerde deelnemerslijst Rallye de Wallonie
BRC
Elke BRC Powerstage voortaan live op TV
BRC
Mooi deelnemersveld voor 41ste Rallye de Wallonie
BRC
Cédric De Cecco start BRC campagne in Ralye de Wallonie
VAS
Wim Meulders: Drie decennia autosport met passie
X