Na de versnellingsbakbreuk tijdens de laatste proef in de Rallye Haute Senne werd deze volledig hersteld en vernieuwd zodat het SRP Racing team op zondag 9 september opnieuw aan de start kon staan van de Aarova Rallysprint. Een vrij korte maar technische proef die enkele tricky stukken bevat en die viermaal moet worden afgewerkt. Gezien het sterke startveld met vele R5’s, snelle Porsches, dikke BMW’s werd een realistische top 15 het einddoel. De start verliep echter niet vlekkeloos.

Stefan aan het woord: ”Na een goede verkenning op zaterdag kwamen we op zondagmorgen vol vertrouwen aan de start. Het middendifferentieel dat werd vernieuwd na Haute Senne bleek een rodageperiode nodig te hebben en functioneerde nog niet zoals het hoorde tijdens de eerste klassementsproef. De wagen brak in tragere situaties telkens zeer fel uit. We gingen zelfs tweemaal rond met zeker meer dan 40 seconden tijdsverlies tot gevolg. Buiten een paar schrammen op de voorbumper gelukkig zonder schade. Op een Rallysprint moet je er vanaf het begin ‘bij’ zijn dus dan weet je dat een goed klassement reeds verloren is. Dus meteen de ideale gelegenheid om na nazicht tijdens de servicebeurt wat te testen met verschillende afstellingen en banden. We gaan wel nog trachten enkele goede tijden te rijden.”

Stefan en Han voegden daad bij woord en tijdens de tweede doortocht werd 40 seconden sneller afgeklokt wat resulteerde in een mooie 12de tijd algemeen. Copiloot Han is hiermee zeker tevreden: “De perikelen met het middendiff lijken van de baan. Tijdens de tweede reeks hebben we ons geconcentreerd op de rempunten. We rijden hier met andere remblokken dan in Haute Senne en het verschil in bijtkracht is toch duidelijk merkbaar. Ook probeerden we met succes andere banden uit achteraan. Ik denk wel dat het moeilijk wordt om onze tijden nog verder te verbeteren want het parcours komt er steeds slechter bij te liggen met overal veel kiezel op de weg.”

RallyTime animated
RT1

Tijdens de laatste twee doortochten werden geen risico’s meer genomen op deze vuilere stukken en werden de tijden dan ook niet meer scherper gesteld. “We hebben nog even een warm momentje gehad op de jump tijdens de derde proef,” zegt Han. “We hebben daar een iets andere lijn genomen dan bij de vorige passages waardoor de Lancer redelijk schuin en bruut landde. Gelukkig is Stefan ervaren genoeg om het voetje onder te houden. De Proflex schokdempers deden hier trouwens schitterend werk want de Evo gaf geen krimp!”

Na vier doortochten kon de SRP Evo VII op een zestiende plaats in het eindklassement in het gesloten wagenpark worden geplaatst. Missie bijna volbracht dus. Zonder het nukkige middendiff tijdens de eerste kp, had er zeker een mooie top 10-notering in gezeten. Maar als en dan… Meteen was dit de laatste wedstrijd van het seizoen voor het SRP Racing team. Stefan en Han willen alle vrijwilligers, sponsors en supporters dan ook bedanken voor hun inzet. De komende maanden zal het team niet stilzitten en zal de Evo een groot nazicht krijgen en ook enkele upgrades ondergaan zodat deze weer klaar is om in 2019 een mooi seizoen à la carte te rijden. See you in 2019!

VAS
RT1
Rally van Wallonië - Thierry Schloesser op titeljacht in Divisie 2
BRC
JBRC - Rallye de Wallonie - Zware concurrentie voor leider Jonas Dewilde
BRC
Genummerde deelnemerslijst Rallye de Wallonie
BRC
Elke BRC Powerstage voortaan live op TV
BRC
Mooi deelnemersveld voor 41ste Rallye de Wallonie
BRC
Cédric De Cecco start BRC campagne in Ralye de Wallonie
VAS
Wim Meulders: Drie decennia autosport met passie
Pieter Tsjoen Racing met Toyota GR Yaris Rally2 in Ypres Rally
BRC
Vande Walle – Truyaert kijken tevreden terug op hun thuisrally
BRC
Van de Vivere - Canoot maakten kennis met Skoda Fabia Rally2 in TAC Rally
X